De Elektrische Asfaltspreidmachine En Elektrische Drieroller Wals: Elektrisch Asfalteren by KWS
Geschreven op 27-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 3 januari 2022: Zie:Drie Elektrische Drieroller Walsen by KWS van VolkerWessels
27 november 2020: VolkerWessels-onderneming KWS investeert in 100% elektrisch asfalteren met de eerste volledig elektrische asfaltspreidmachine.
De marktleider in de wegenbouw start deze week met de voorbereidingen om ’s werelds eerste emissieloze asfaltspreidmachine in de loop van 2021 in te zetten.
Naast de asfaltspreidmachine investeert KWS in een volledig elektrische drieroller wals.
Dit betekent dat zij met toevoeging van beide machines aan het materieelpark volledig elektrisch asfalt kan verwerken. Daarmee zet de wegenbouwer een grote stap richting volledig emissieloos asfalteren.
De investering in een elektrische asfaltspreidmachine en drieroller wals past bij de ambitie van KWS om in 2030 een volledig CO2-neutraal materieelpark te hebben. Op termijn is het doel een volledig elektrische en daarmee emissieloze asfaltset in te zetten. Zo werkt KWS aan haar duurzaamheidsambitie: 100% circulaire infrastructuur. De elektrische asfaltspreidmachine en drieroller wals worden in het nieuwe asfaltseizoen landelijk ingezet op projecten van KWS Infra-vestigingen en Gebr. Van Kessel.
De voorbereidingen voor de modificatie van een reguliere asfaltspreidmachine naar een elektrisch aangedreven machine zijn deze week gestart. Onderdeel van deze voorbereidingen zijn een grondig technisch onderzoek en engineering om de ombouw te realiseren. Eén van de jongste, reguliere asfaltspreidmachines van KWS is daarvoor naar binnen gereden in de werkplaats.
Na afronding van het onderzoek zal begin 2021 een nieuwe asfaltspreidmachine worden omgebouwd tot een volledig emissieloze machine uitgerust met een batterijpakket in plaats van een dieselmotor. Daarna volgt ook een volledig elektrische drieroller wals. Uiteraard dienen de batterijen van beide apparaten met groene stroom te worden opgeladen voor optimale verduurzaming. Deze stap naar 100% elektrisch asfaltmaterieel zet KWS samen met importeur Van der Spek, specialist in elektrificatie GWW-materieel UMS en producent Dynapac.
Zie ook: De Eerste Elektrische Vrachtwagen In De Bouw by KWS van VolkerWessels – PlasticRoad: De Duurzame Weg van Gerecycled Plastic by KWS Infra van VolkerWessels – Tweelaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) van Hergebruikt Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Energie uit asfalt – The Sustainable Highway: De Duurzame Weg voor een Betere Luchtkwaliteit – Fietspad in Lab op Straat met 100% Gerecycled HERA Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – Deklaag van 100% Gerecycled HERA Asfalt in Ouderkerk aan den IJssel by VolkerWessels – Het Eerste Cradle to Cradle Viaduct van Nederland: Circulair Viaduct by VolkerWessels – Eerste Circulaire Viaduct In Nederland Bij Revesluis In Kampen Gaat 200 Jaar Mee
Erik van Erne zegt:
17 januari 2022 om 20:29 | Permalink
Elektrische Asfaltspreidmachhine by BAM
De samen met het Amsterdamse bedrijf New Electric en de Duitse leverancier Wirtgen omgebouwde dieselmachine beschikt nu over twee elektromotoren, een vast accupakket van 270 kilowattuur (kWh) en een wisselaccu met eveneens 270 kWh opslagcapaciteit.
Met beide accu’s samen kan de asfaltmachine een draaidag van 8 uur of meer mee. Op diesel had dezelfde machine dan 150 liter brandstof verstookt. Met een extra wisselaccu zijn langere draaidagen mogelijk, en dezelfde accu is ook in ander materieel inzetbaar. BAM nam in 2020 een eerste elektrische wals in gebruik. Het bouwbedrijf streeft er naar nog deze zomer asfalt aan te kunnen brengen met een set uitsluitend emissievrij materieel.
Hoewel BAM in het persbericht een wereldprimeur claimt, gaat de eer van de eerste asfaltspreidmachine op accu in Nederland vermoedelijk naar concurrent KWS (onderdeel VolkerWessels). KWS kondigde al eind 2020 de bouw van deze elektrische machine aan en berichtte in juli 2021 dat hij gebruiksklaar was. Primeur of niet, mooie prestatie van BAM. En extra mooi dat het een machine van een andere leverancier, gerealiseerd met andere elektrificatiespecialisten betreft. Des te groter de kans dat we de komende jaren snel veel meer emissievrije en geluidsarme asfaltmachines gaan zien.
Zie ook: Subsidie Uitstootvrij Bouwmaterieel: Kabinet Wil Meer Schone Meer Schone Machines In De Bouw
Erik van Erne zegt:
23 februari 2022 om 19:58 | Permalink
Eerste Elektrische Tandem Trilwals Ter Wereld In Gebruik Genomen by Dura Vermeer
Bestaande elektrische walsen zijn vaak conventionele machines waarbij de dieselmotor vervangen is door een elektromotor met accupack. Een mooie duurzame stap vooruit, maar om haar duurzaamheidsambities waar te maken wilde Dura Vermeer verder verduurzamen. Samen met Green Road Equipment en Motrac ontwikkelde Dura Vermeer daarom een wals met een compleet elektrische rij- en trilaandrijving. De elektrische aandrijvingen zorgen ervoor dat er geen energie meer verloren gaat in de omvorming van elektrische energie naar hydraulische energie. Oftewel, minder energie voor dezelfde productie. Dankzij het efficiënte energiegebruik kan de elektrische wals een volle werkdag draaien op één acculading.
Om de verduurzaming van materieel extra kracht bij te zetten is bij de elektrificatie gekozen om een zeven jaar oude wals een tweede leven te geven door deze om te bouwen. De trilwals wordt de komende periode uitvoerig getest en wordt vanaf medio maart ingezet bij de asfalteerwerkzaamheden van Dura Vermeer.
De ontwikkeling van deze elektrische trilwals sluit aan bij de duurzaamheidsmissie van Dura Vermeer: in 2030 draagt iedere oplossing bij aan een gezonder en groener Nederland, waarbij we ons onder andere richten op “uitstoot op 0”. Adriaan de Jong, directeur bij Dura Vermeer: ‘Met de ingebruikname van deze volledig elektrisch aangedreven trilwals zet Dura Vermeer opnieuw grote stappen om versneld volledig emissieloos te asfalteren. Dit is inmiddels onzae tweede machine op onze weg naar een compleet elektrische asfaltset en hier blijven we op versnellen.’
Zie ook: Drie Elektrische Drieroller Walsen by KWS van VolkerWessels – ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra