De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin
Geschreven op 21-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe Technische Universiteit Berlijn ontwikkelt samen met een aantal andere ondernemingen dit een waterstof schip: de elektrisch aangedreven duwboot ELEKTRA.
De ELEKTRA komt nog dit jaar in de vaart. De duwboot pendelt in eerste instantie tussen Hamburg en Berlijn. Later wordt ook Stettin aangedaan. De duwboot is 20 meter lang en 8,2 meter breed. Het kan een enkele duwbak vervoeren.
De binnenvaart is al een relatief schone manier van goederentransport. Een gemiddeld schip stoot wel tot zes keer minder CO2 uit dan een vrachtauto. Verreweg het minst is de uitstoot per tkm in het bulkvervoer per 6-baks duwstel. Met de voortstuwing van één duwboot wordt een lading van 16.000 ton vervoerd.
Het doel van het project is ,de techniek van de waterstof- en brandstofceltechnologie aan boord van een schip in de praktijk te testen. Dat moet leiden tot verder inzicht in hoe de binnenvaart aan emissieloze voortstuwing geholpen kan worden. Het hybride aandrijvingsconcept bestaat uit brandstofcellen en accumulatoren. Met dit project wordt geprobeerd de haalbaarheid aan te tonen van waterstof als directe of indirecte energiebron voor de scheepvaart, met al zijn specifieke eisen.
De ELEKTRA wordt aangedreven door twee 200-kilowatt-elektromotoren. Deze halen voor de kortere afstanden hun energie uit een enorm accublok, dat 3,2 megawatt-uur kan opslaan. Dat blok bevindt zich achter het stuurhuis. Daar staan ook zes containers met in totaal 750 kilo waterstof onder een druk van 500 bar. Die voeden de drie brandstofcellen die elk een capaciteit hebben van 100 kilowatt. Deze leveren stroom als de accu’s op dreigen te raken. Op het dak van het stuurhuis zijn zonnecollectoren aangebracht.
Zie ook: ZOEV City: De Eerste Elektrische Sleep-/Duwboot Voor Stadsdistributie in Amsterdam by ZOEV City – De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen – Hydrotug: De Eerste Waterstof Dual Fuel Sleepboot Ter Wereld In De Haven Van Antwerpen – ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam