google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Eerste Volledig Elektrische Betonmixer Van Nederland by Wierda Hybrid Technologies

Geschreven op 5-5-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Geweldig. De eerste volledig elektrische betonmixer ter wereld komt uit Nederland. Uit Joure.

Wierda Hybrid Technologies uit Joure heeft een volledig elektrische betonmixer gebouwd. Er waren al betonmixers op de markt waarbij het mixen volledig elektrisch gebeurde. Dat leverde al een besparing van de uitstoot op van zo’n 35 procent.

Met de nieuwe mixer is er ook geen diesel meer nodig om te rijden. Volgens de bouwers geeft dit een besparing op de CO2-uitstoot van 80 procent.

De elektrische betonmixer is een kleine mixer voor 10 m3 beton waarbij de mixer geplaatst is op een vierasser-chassis. Naast het milieuvoordeel biedt de elektrische mixer gezondheidsvoordelen voor de chauffeur omdat hij niet meer in de dieselwalm werkt tijdens het laden en vooral het lossen van beton. Ook is het veiliger omdat de wagen geen geluid maakt en de chauffeur andere arbeiders op de bouwplaats of voorbijgaand verkeer op het losadres eerder hoort aankomen.

Naast Wierda Hybrid Technologies is ook de Rotterdamse firma P. Van der Velden Bedrijfswagens bezig met een volledig elektrische betonmixer. Een 6 kuubs truckmixer is leverbaar.

De bouw is geen eenvoudige sector om elektrisch te maken omdat elektrische machines relatief duur zijn en niet veel bouwbedrijven de middelen hebben om deze machines te kopen. Daarnaast speelt de innovatie in batterijen een belangrijke rol. Machines in de bouw zijn relatief zwaar. Het kost veel energie om die machines in beweging te krijgen. Alleen voor machines die steeds korte afstanden rijden, zoals een betonmixer, is het interessant omdat deze batterijen relatief snel opgeladen zijn tijdens het laden van het beton.

Zie ook: De Duurzame Betoncentrale In Almere: Groen Beton by Theo Pouw GroepNext Step Beton! Nul CO2 Beton by Van Nieuwpoort Betonmortel – Convenant Recycling Betondakpannen: Jaarlijks 25 Miljoen Beton Dakpannen Recyclen – Het Betonakkoord: Verduurzaming Bouwsector, Recycling en Verlaging CO2-Uitstoot – Innovation Expo 2018 Wereldprimeur: Circuton, De Eerste Mobiele Fabriek Voor Circulair Beton by C2CA Technology – De Volledig Elektrische Betonmixer by Kijlstra BetonmortelLiebherr Launch First Fully Electric Concrete Mixer Truck

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    2 april 2020 om 12:28 | Permalink

    Liebherr Launch First Fully Electric Concrete Mixer Truck

    Liebherr and Designwerk have developed the first fully electric truck mixers with 10 and 12 m3 drums on a 5-axle chassis. The first operations are planned for our customers Holcim and KIBAG in Switzerland. This design is perfect for Switzerland, where vehicles with a gross vehicle weight of 40 tonnes are allowed to drive on 5 axles.

    Concrete production in the concrete plants is clean and environmentally friendly, as the mixing plants operate electrically. This is not yet the case when transporting the concrete to the construction site: Up to now, powerful diesel engines have been the norm for such applications – combined with emissions in terms of exhaust gases and noise.

    The new ETM 1005 and 1205 truck mixers on a chassis from Futuricum will change that: They transport large quantities of concrete to the construction site quietly and reliably without exhaust emissions. Since distances from the concrete plant to the construction site are relatively short compared to freight traffic, this all-electric solution is particularly well suited for this application. Moreover, the vehicles return to the concrete plant again and again, where there is a charging infrastructure for the batteries. Thanks to large accumulator capacities, charging the batteries is normally only necessary overnight. The Futuricum chassis is extremely powerful, with the equivalent of 680 HP, and can easily cope with the weight of the concrete. Energy recovery during braking or downhill driving further increases the range of the truck and reduces operating and maintenance costs.

    The drum drive developed by Liebherr and ZF consists of a low-maintenance and efficient unit of electric motor and mixer gearbox. For the first time, both the truck and the truck mixer body are powered jointly by the traction battery, eliminating the need for costly power electronics components. The new Liebherr Generation 05 electrified body offers further advantages: The compact electric drive for the mixing drum is flanged directly to the drum and its high efficiency ensures that power consumption for relieving the traction battery of the Futuricum truck remains low. It also eliminates the need for any hydraulic equipment – no hose connections, no pump, and therefore no risk of leakage. Liebherr’s truck mixer body boasts a low net weight combined with the best possible transport volume, a long service life thanks to its special wear-resistant steel and the ergonomic design of the operation system and access points. A platform system on both sides allows flexible positioning and attachment of accessories or attachments to suit customer requirements.

    All subassemblies, chassis and mixer bodies are optimally matched to each other by Liebherr and Futuricum. The weight distribution across the axles is ideal for very good driving characteristics. A temperature management system ensures that the components are cooled or heated as required. The ETM 1005 and 1205 on Futuricum chassis are a real breakthrough when it comes to environmentally friendly concrete transport.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..