google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Eerste Emissieloze Liebherr R926 Generatie 8 Graafmachine Op Waterstof by Mourik Infra

Geschreven op 7-10-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mourik Infra introduceerde vrijdag 1 oktober 2021 de eerste 30-tons rupsgraafmachine op waterstof in Nederland.

Een primeur voor de emissieloze bouwplaats. Deze innovatie ligt volledig in lijn met de strategie van Mourik: al het materieel emissieloos in 2030.

De graafmachine, een omgebouwde Liebherr R926 Generatie 8, is namelijk de eerste middelzware graafmachine die volledig emissieloos is. In samenwerking met Accenda en met ondersteuning van Liebherr werd dit binnen 10 maanden gerealiseerd.

‘Hij lijkt precies op een traditionele graafmachine. Alleen is deze zo schoon dat we er zelfs in Natura 2000-gebieden mee kunnen werken. Bovendien is de waterstofversie krachtiger dan de gewone’, stelt Kees Jan Mourik, bestuursvoorzitter van aannemer en technisch dienstverlener Mourik. ‘Voor de liefhebbers; het is een omgebouwde Liebherr R926 Generatie 8 die dankzij onze aanpassingen helemaal geen CO2 en NOx uitstoot. De machine kan een volledige werkdag draaien zonder dat de accu’s hoeven te worden vervangen of de waterstof moet worden bijgevuld. Dus er is geen tijdverlies. Dat maakt deze unieke graafmachine optimaal inzetbaar en rendabel voor onze opdrachtgevers.’

Eerder ontwikkelde Mourik al een technologie waarmee de uitstoot van NOx door bouwmaterieel zoals graafmachines, kraanheimachines, walsen, asfaltmachines en generatoren met maar liefst 97% kan worden verminderd. Mourik: ‘Door te innoveren in emissieloos materieel kunnen we ondanks de strenge stikstofregeling toch aan de slag gaan bij belangrijke infraprojecten en dijkversterkingsprojecten.’

Mourik: ‘Het opent bovendien mogelijkheden voor projecten waarvoor het nu moeilijk of onmogelijk is vergunningen te krijgen in verband met de uitstoot. Met nul uitstoot bieden we de oplossing voor deze belangrijkste hindernis. De nood is hoog. De bouw moet door. We zijn er als familiebedrijf trots op dat we hier het voortouw in kunnen nemen.’

Het ombouwen van de graafmachine heeft Mourik in eigen huis gedaan. Walter Deelen, directeur Mourik Infra: ‘De technologie is nieuw, dus de kennis moesten we zelf opbouwen. Dat is wel toevertrouwd aan onze innovatiespecialisten bij ons dochterbedrijf Mourik Techniek. Samen met innovatiespecialist Accenda en met ondersteuning van leverancier Liebherr hebben we een blauwdruk ontwikkeld voor hoe je bouwmachines snel en efficiënt kunt ombouwen.‘

De knappe koppen bij Mourik zijn inmiddels druk bezig om groene waterstof te winnen uit bermgras en snoeiafval. Mourik: ‘Groene waterstof wordt schaars als meer bedrijven de overstap maken naar schoon werken. Met een beetje creativiteit vinden we ook weer oplossingen voor deze uitdaging. Innovatie is ons speerpunt. Onze specialisten zien vooral kansen.’

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (912)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.462)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.738)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.734)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.740)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Subsidie Voor 63 Projecten: 4,5 Miljoen Euro Subsidie Voor Circulaire Ketenprojecten
  • Wind Europe Annual Event 2022 In Bilbao, Spain
  • Magnetische Dichtheid Scheider: Plastic Recycling Amsterdam Wil De Keten Helemaal Rondmaken
  • Netto Positief: Hoe Moedige Bedrijven Excelleren Door Meer Te Geven Dan Te Nemen by Paul Polman
  • De Beste Elektrische Auto Van 2022/2023: Poll by Mountox
  • Code Groen: Nederlander Maakt Zich Meer Zorgen Om Klimaat Sinds Corona by Essity
  • Links

    Milieunet op..