google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Eerste Elektrische Vrachtwagen In De Bouw by KWS van VolkerWessels

Geschreven op 16-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw is een feit. KWS heeft de elektrische vrachtwagen inclusief elektrische kraan samen met transportpartner Vrijbloed Transport ontwikkeld.

Binnenkort wordt de vrachtwagen voor het eerst ingezet op een project van KWS. De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw bestaat uit een losse trekker (de vrachtwagen) en een oplegger met elektrische kraan.

Door de inzet van dit elektrisch materieel verlaagt wegenbouwer KWS samen met transporteur Vrijbloed de CO?- en fijnstofuitstoot tijdens de projecten van de wegenbouwer. Dit draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van opdrachtgevers, Vrijbloed en KWS.

De elektrische vrachtwagen vermindert bovendien de geluidsoverlast en heeft naar verwachting minder onderhoud nodig ten opzichte van een vrachtwagen met een dieselmotor. De actieradius met een opgeladen accu en inclusief oplegger is naar verwachting 150 kilometer.

Op het moment dat de vrachtwagen definitief is goedgekeurd om de weg op te mogen en wordt ingezet op projecten, moet de praktijk uitwijzen wat de prestaties van de elektrische vrachtwagen precies zijn onder verschillende omstandigheden.

De oplegger met elektrische kraan is volledig in Nederland ontworpen en gebouwd in samenwerking met meerdere leveranciers. De vrachtwagen is in Duitsland omgebouwd en bevatte oorspronkelijk een dieselmotor. Wierda Hybrid heeft in opdracht van Vrijbloed en KWS de samenstelling geassembleerd.

De ontwikkeling van de gehele elektrische combinatie was een project van 1,5 jaar. “Eén van de uitdagingen was de ruimte die de accu’s innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu’s te monteren. Door inzet van de gezamenlijke kennis, is het ons gelukt”, aldus Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.

KWS gaat de elektrische vrachtwagen op projecten voor opdrachtgevers als Schiphol en de gemeente Amsterdam inzetten voor het afvoeren, verplaatsen en aanvoeren van bulkgoederen en materialen zoals zand en stenen. KWS-vestiging KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard heeft de primeur.

Zie ook: PlasticRoad: De Duurzame Weg van Gerecycled Plastic by KWS Infra van VolkerWessels – Tweelaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) van Hergebruikt Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Energie uit asfalt ! – The Sustainable Highway: De Duurzame Weg voor een Betere Luchtkwaliteit – Fietspad in Lab op Straat met 100% Gerecycled HERA Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – A Road in Northwest England Made From Recycled Plastic by MacRebur – Het Eerste Cradle to Cradle Viaduct van Nederland: Circulair Viaduct by VolkerWessels – Eerste Circulaire Viaduct In Nederland Bij Revesluis In Kampen Gaat 200 Jaar Mee

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    5 februari 2021 om 21:33 | Permalink

    De Eerste Volledig Elektrische PVE Rupshijskraan Ter Wereld by VolkerWessels

    VolkerWessels Materieel & Logistiek investeert in 100% elektrisch hijsen met de eerste elektrische, volledig op accu’s aangedreven en emissieloze rupshijskraan ter wereld*. Deze rupshijskraan, ontwikkeld door PVE, kan een volle werkdag functioneren zonder aan de groene stekker te moeten. VolkerWessels en PVE starten deze week met de voorbereidingen om de rupshijskraan in het vierde kwartaal van 2021 in te zetten.

    Naast de rupshijskraan hebben diverse dochterondernemingen van VolkerWessels al geïnvesteerd in volledig elektrische wegenbouwmachines zoals asfaltspreidmachines en walsen. De investeringen in een elektrische rupshijskraan en andere elektrische bouwmachines passen bij de ambitie van VolkerWessels om in 2026 een volledig CO?-neutraal materieelpark te hebben. Zo werkt VolkerWessels aan haar duurzaamheidsambitie: 100% circulair. De elektrische rupshijskraan zal landelijk ingezet worden op diverse werken.

    PVE Cranes is een specialist op het gebied van rupshijskranen. Mede door de vraag van VolkerWessels om de traditionele dieselaangedreven rupshijskraan emissieloos te krijgen heeft PVE een range van volledig elektrisch aangedreven rupshijskranen ontwikkeld. Zo worden een 85 ton, 100 ton, 135 ton en een 160 ton emissieloze kraan in de markt gezet. VolkerWessels heeft gekozen voor het model PV E Crane model EC160, een 160 ton rupshijskraan met 42 meter hoofdgiek en 43 meter beweegbare jib. Uiteraard dienen de batterijen van de rupshijskraan met groene stroom te worden opgeladen voor optimale verduurzaming.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..