De Eerste Elektrische Vrachtwagens In De Bouw by KWS van VolkerWessels
Geschreven op 16-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 23 november 2021: Na de introductie van de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw in 2019, neemt KWS Infra Amsterdam-Utrecht een tweede exemplaar in gebruik.
Met de aanschaf van deze vrachtwagen zet KWS een flinke stap vooruit in de ontwikkeling ten opzichte van de eerste elektrische vrachtwagen.
De eerste was een omgebouwd dieselmodel. De tweede is een Volvo FE 6×2 Electric volledig geproduceerd in de fabriek. Hierdoor passen alle componenten beter in elkaar dan een samengesteld voertuig. Daarnaast heeft de vrachtwagen meer testuren gemaakt en een efficiëntere aandrijflijn.
De vrachtwagen is door partner Vrijbloed Transport voorzien van een tweezijdige kipper én autolaadkraan. Daarbij is er alles aan gedaan om zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie. Zo is de vrachtwagen 700 kg. tot 1.000 kg. lichter dan de meeste gelijkwaardige elektrische trucks, waardoor het laadvermogen flink toeneemt.
De actieradius van de vrachtwagen is naar verwachting 150 tot 220 kilometer, met een maximale laadsnelheid van 160Kw. Hiermee is de vrachtwagen binnen een uur voor meer dan 80% opgeladen.
Samen met Vrijbloed Transport is er goed gekeken naar de laadmogelijkheden én de laadlocaties. Zo is er een eigen laadlocatie ingericht, om het netwerk van Amsterdam niet onnodig te belasten en de laadkosten laag te kunnen houden.
16 januari 2019: De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw is een feit. KWS heeft de elektrische vrachtwagen inclusief elektrische kraan samen met transportpartner Vrijbloed Transport ontwikkeld.
Binnenkort wordt de vrachtwagen voor het eerst ingezet op een project van KWS. De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw bestaat uit een losse trekker (de vrachtwagen) en een oplegger met elektrische kraan.
Door de inzet van dit elektrisch materieel verlaagt wegenbouwer KWS samen met transporteur Vrijbloed de CO?- en fijnstofuitstoot tijdens de projecten van de wegenbouwer. Dit draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van opdrachtgevers, Vrijbloed en KWS.
De elektrische vrachtwagen vermindert bovendien de geluidsoverlast en heeft naar verwachting minder onderhoud nodig ten opzichte van een vrachtwagen met een dieselmotor. De actieradius met een opgeladen accu en inclusief oplegger is naar verwachting 150 kilometer.
Op het moment dat de vrachtwagen definitief is goedgekeurd om de weg op te mogen en wordt ingezet op projecten, moet de praktijk uitwijzen wat de prestaties van de elektrische vrachtwagen precies zijn onder verschillende omstandigheden.
De oplegger met elektrische kraan is volledig in Nederland ontworpen en gebouwd in samenwerking met meerdere leveranciers. De vrachtwagen is in Duitsland omgebouwd en bevatte oorspronkelijk een dieselmotor. Wierda Hybrid heeft in opdracht van Vrijbloed en KWS de samenstelling geassembleerd.
De ontwikkeling van de gehele elektrische combinatie was een project van 1,5 jaar. “Eén van de uitdagingen was de ruimte die de accu’s innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu’s te monteren. Door inzet van de gezamenlijke kennis, is het ons gelukt”, aldus Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.
KWS gaat de elektrische vrachtwagen op projecten voor opdrachtgevers als Schiphol en de gemeente Amsterdam inzetten voor het afvoeren, verplaatsen en aanvoeren van bulkgoederen en materialen zoals zand en stenen. KWS-vestiging KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard heeft de primeur.
Zie ook: PlasticRoad: De Duurzame Weg van Gerecycled Plastic by KWS Infra van VolkerWessels - Tweelaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) van Hergebruikt Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Energie uit asfalt ! – The Sustainable Highway: De Duurzame Weg voor een Betere Luchtkwaliteit – Fietspad in Lab op Straat met 100% Gerecycled HERA Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – A Road in Northwest England Made From Recycled Plastic by MacRebur – Het Eerste Cradle to Cradle Viaduct van Nederland: Circulair Viaduct by VolkerWessels - Eerste Circulaire Viaduct In Nederland Bij Revesluis In Kampen Gaat 200 Jaar Mee
Erik van Erne zegt:
5 februari 2021 om 21:33 | Permalink
De Eerste Volledig Elektrische PVE Rupshijskraan Ter Wereld by VolkerWessels
VolkerWessels Materieel & Logistiek investeert in 100% elektrisch hijsen met de eerste elektrische, volledig op accu’s aangedreven en emissieloze rupshijskraan ter wereld*. Deze rupshijskraan, ontwikkeld door PVE, kan een volle werkdag functioneren zonder aan de groene stekker te moeten. VolkerWessels en PVE starten deze week met de voorbereidingen om de rupshijskraan in het vierde kwartaal van 2021 in te zetten.
Naast de rupshijskraan hebben diverse dochterondernemingen van VolkerWessels al geïnvesteerd in volledig elektrische wegenbouwmachines zoals asfaltspreidmachines en walsen. De investeringen in een elektrische rupshijskraan en andere elektrische bouwmachines passen bij de ambitie van VolkerWessels om in 2026 een volledig CO?-neutraal materieelpark te hebben. Zo werkt VolkerWessels aan haar duurzaamheidsambitie: 100% circulair. De elektrische rupshijskraan zal landelijk ingezet worden op diverse werken.
PVE Cranes is een specialist op het gebied van rupshijskranen. Mede door de vraag van VolkerWessels om de traditionele dieselaangedreven rupshijskraan emissieloos te krijgen heeft PVE een range van volledig elektrisch aangedreven rupshijskranen ontwikkeld. Zo worden een 85 ton, 100 ton, 135 ton en een 160 ton emissieloze kraan in de markt gezet. VolkerWessels heeft gekozen voor het model PV E Crane model EC160, een 160 ton rupshijskraan met 42 meter hoofdgiek en 43 meter beweegbare jib. Uiteraard dienen de batterijen van de rupshijskraan met groene stroom te worden opgeladen voor optimale verduurzaming.