De Elektrische Toyota ProAce Electric Bestelbus En De Toyota ProAce City Verso Electric by Toyota
Geschreven op 9-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 27 oktober 2021: Toyota introduceert de nieuwe Proace City Verso Electric.
Een multifunctionele personenauto met batterij-elektrische aandrijving, ideaal voor het gezin of personenvervoer.
De Toyota Proace City Verso Electric is per direct te bestellen.
De Toyota Proace City Verso Electric is een uiterst functionele batterij-elektrische familieauto met de keuze uit twee lengtematen en biedt een zitplaats aan maximaal zeven inzittenden.
Voor de vanafprijs levert Toyota de Proace City Verso Electric met standaardlengte en voorzien van een lithium-ion-batterij van 50 kWh. Deze 5-persoonsuitvoering is er ook als Long-versie met extra veel bagageruimte. Deze Long-versie is ook leverbaar met zeven zitplaatsen
De Proace City Verso Electric heeft een actieradius tot 280 kilometer (WLTP). Dankzij de regeneratieve eigenschappen en diverse rijstanden is een langere range haalbaar, met name in stedelijke omgevingen. De bruikbaarheid van de Proace City Verso Electric wordt verder verhoogd doordat-ie geschikt is voor het trekken van een aanhanger tot een gewicht van 750 kilogram.
Voor een goede bruikbaarheid is snel opladen cruciaal. Via wisselspanning (AC) kan dit zowel met 1 fase tot 32A (7,4 kW) als met 3 fasen tot 16A (11,1 kW). De Mode 3 laadkabel is standaard inbegrepen. Snelladen (DC) kan via de CCS2-aansluiting tot een piekvermogen van 100 kW. In ongeveer tien minuten kan 100 kilometer rijbereik bijgeladen worden bij een van de duizenden snelladers in binnen- en buitenland.
Zie ook:DHL Neemt 400 Elektrische Toyota ProAce Bestelauto’s In Gebruik
Update 28 december 2020: Nou, daar is ie dan. De Tweede elektrische auto van Toyota. In 2021 brengt Toyota de Proace City Electric op de markt. Die wordt beschikbaar als korte of lange bestelwagen, en ook als minibusje (Verso).
De Proace City werd ontwikkeld in samenwerking met de PSA-groep, waardoor hij onderhuids quasi identiek is aan de Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Rifter.
De Proace City werd reeds in 2019 gelanceerd met verbrandingsmotoren, en volgend jaar komt daar dus een elektrische uitvoering bij.
Een 50 kWh batterij zal de Proace City Electric van stroom voorzien. Dit moet de auto naar onze inschatting een realistisch rijbereik geven van ongeveer 200 km. De aandrijving gebeurt op de voorwielen door een 100 kW / 136 pk elektromotor.
De Proace City wordt leverbaar als korte of lange bestelwagen (Long), en ook als minibusje (Verso) met 5 of 7 zitplaatsen. Toyota zal de prijzen van deze nieuwe elektrische bestelwagen later bekend maken.
9 juli 2019: Nou, daar is ie dan eindelijk. In de loop van 2020 komt Toyota met de ProAce Electric op de markt.
Een bijzonder model, want het is de allereerste batterij-elektrische auto van Toyota die in Europa op de markt komt.
De ProAce Electric wordt in diverse varianten verkrijgbaar. Later, in 2021, volgt ook nog de Compacte ProAce City.
ProAce is in feite een verzamelnaam is voor diverse voertuigen van Toyota. Daarom komen er ook direct heel veel verschillende varianten van de ProAce Electric op de markt, zoals de ProAce Compact, de ProAce Worker, de ProAce Long Worker, de ProAce met een Dubbele Cabine, de ProAce Truck met open laadbak en nog veel meer.
De elektrische ProAce voertuigen zijn vooral geschikt voor zogeheten last mile delivery diensten, bijvoorbeeld voor het bezorgen van pakketten in steden of dorpen. “Binnen het streven naar zero emissions in 2050, is er op korte termijn enorm veel winst te behalen in de grootstedelijke gebieden”, aldus Toyota.
“Met name de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) en fijnstof kan fors teruggebracht worden wanneer bestelwagens niet meer op diesel rijden, maar volledig geëlektrificeerd worden. Maar liefst 24% van alle stikstofstofoxiden en zelfs 34% van alle fijnstofuitstoot komt voor rekening van bestelwagens met dieselmotoren.
Deze zijn veelal dagelijks binnen de stad op weg. Met de toename van online bestellingen – zo’n 10 procent alleen al in 2018 – een belangrijke trend. Een volledig elektrische bestelwagen gaat direct bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in onze steden.”
Opel komt in 2020 ook met de Vivaro-e die in technisch opzicht gelijk zal zijn aan de Toyota.
Zie ook: De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021 - De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car- De Opel Vivaro E-Concept: Elektrische Bestelwagen met een Bereik van 400 km by Opel - De Toyota Hi TC: De Milieuvriendelijke Tank van Toyota - Toyota unveils images of upcoming all-electric cars, accelerates EV plans by 5 years - De Nieuwe Toyota Prius: De Zuinigste Hybride ter Wereld - De Plug-in Toyota FT-EV en de Toyota Prius III - De hybride Toyota FT-CH - De Toyota Mirai Zero-Emission Elektrische Waterstofauto: Innovatie van het Decennium by CAM – Eerste Nederlandse Taxivloot Met 35 Elektrische Waterstof Toyota Mirai Voor Noot AV 070 - Toyota Prius Plug-In Hybrid Roadtest by Autoweek – De Prius sport wagon SUV – Algea + plug-in Prius = The Algaeus: De eerste auto ter wereld op algenbrandstof – New Toyota Prius C Concept – De Toyota 1/X plug-in hybrid met LED – Toyota Meest Transparante, Groene en Eerlijke automerk by Rank a Brand - Toyota launches Prius Alpha - The Toyota NORI - Toyota Worldwide Mobility Partner van de Olympische Spelen in Tokyo 2020: Mobility For All - Toyota e-Palette: An Autonomous, Fully Electric Vehicle – Toyota’s Future Of Mobility - The Toyota Effect: Battery Life After Cars by Toyota - Mobility Unlimited Challenge: Five Designers Awarded $500,000 by Toyota Mobility Foundation
Erik van Erne zegt:
16 februari 2021 om 22:19 | Permalink
Peugeot Presenteert Elektrische e-Rifter
Peugeot zet de elektrificatie van zijn personenautogamma voort en presenteert een volledig elektrisch aangedreven versie van de RIFTER. De veelzijdige, robuuste en avontuurlijke gezinsauto met SUV-kenmerken is er nu als de nieuwe Peugeot e-RIFTER. Als de perfecte belichaming van ‘the power of choice’ biedt de Peugeot e-RIFTER:
De nieuwe Peugeot e-RIFTER bezit alle kwaliteiten van de bekende RIFTER, levert niets in op het gebied van prestaties en heeft toegang tot stadscentra waar vanwege milieuzones voertuigen met brandstofmotor op beperkingen stuiten of verboden zijn. De nieuwe Peugeot e-RIFTER voldoet aan vele verwachtingen, heeft een ruim en technologisch interieur en is natuurlijk voorzien van een nieuwe, digitale Peugeot i-Cockpit.