Anders Bekeken

De Coradia iLint Waterstoftrein by Alstom Toegelaten Tot Duitse Spoor: Ook Proef in Nederland

Geschreven op 13-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Alstom’s waterstoftrein, de Coradia iLint, is toegelaten tot het Duitse spoor. De Duitse federale spoorwegveiligheidsautoriteit EBA (Eisenbahnbundesamt) heeft op 11 juli 2018 de vergunning voor ingebruikneming verleend voor inzet op het spoorwegnet in Duitsland.

Daarmee kan ’s werelds eerste waterstoftrein in het reizigersverkeer per spoor worden ingezet.

Nog deze zomer gaan twee prototypes van de trein meedraaien in de dienstregeling in Nedersaksen. In 2021 rijden daar volgens planning veertien van deze schone treinen rond.

De komst van de waterstoftrein wordt verwelkomd door de politiek en de nieuwe trein wordt geprezen als een emissiearm en efficiënt alternatief voor dieseltechniek die zo veel gebruikt wordt op regionale lijnen waar elektrificatie niet lonend is.

De Coradia iLint is een tweewagentreinstel voor regionale treindiensten en behoort tot het Coradia platform. De waterstoftrein is ontwikkeld in de Alstom vestigingen in Tarbes, Frankrijk, en in Salzgitter, Duitsland. De ontwikkeling is door de Duitse regering ondersteund met een subsidie van 8 miljoen euro, in het kader van het Nationale Innovatie voor Waterstof- en Fuel Cell Technologie. De iLint rijdt op waterstof en stoot alleen stoom en condens uit. Er worden geen CO2 en evenmin andere gassen uitgestoten. Daarnaast is de trein bijna geluidloos. Alstom wijst erop dat de waterstoftrein bijzonder is door de schone energieomzetting, slimme omgang met tractie en beschikbare energie, en flexibiliteit in de opslag van energie in batterijen.

Alstom heeft zijn eerste succes in de spoormarkt met de iLint al in 2017 behaald. Toen bestelde de vervoersautoriteit in Niedersachsen, LNVG, 14 iLint waterstoftreinstellen vergezeld met een onderhouds- en energiecontract voor 30 jaar. De treinen zullen vanaf december 2021 worden ingezet tussen Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Deze inzet wordt voorafgegaan door een pilotproject met inzet van de twee iLint prototypen op het Elbe- Wesernetwerk. Dit pilotproject start aan het einde van deze zomer. Daarmee wordt een begin gemaakt met het ontdieselen en verduurzamen van regionale spoorlijnen, waar elektrificatie niet economisch verantwoord is.

De Coradia iLint trein is gebouwd door Alstom op basis van een bestaande dieseltrein. Het bedrijf sloopte daar alle dieselcomponenten uit en verving ze door elektrische onderdelen en apparatuur voor waterstof. Op het dak liggen de waterstoftanks en de brandstofcellen, de batterijpakketten (litium-ion) liggen onderin de trein.

Ook Nederland heeft plannen voor een waterstoftrein. Tussen Groningen en Leeuwarden start begin volgend jaar waarschijnlijk een proef met een waterstoftrein van Alstom. Het innovatieproject heeft als doel te onderzoeken of dit type trein op lange termijn de dieseltreinen op dit traject kan vervangen. Volgens Alstom kan de Coradia iLint met een volle tank duizend kilometer afleggen. Het voertuig heeft een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur. Het is slechts één van de vele mogelijke toepassingen van waterstof. De provincie Groningen heeft grootse plannen om een leidende rol te gaan spelen in de verwachte waterstofeconomie.

Zie ook: De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy – The Hydrogen Mobility Europe Project by (H2ME): An Ambitious Hydrogen Infrastructure Plan – De Subsidieregeling Waterstof – Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie –  De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van DutchHy – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – The European Union Hydrogen Highway – Solar Powered Trains Will be Here Sooner You Might Think by WEF – Groen Licht Voor De Waterstof Trein – The Breeze Fuel Cell Train by Alstrom And Eversholt Rail: De Waterstoftrein In De UK

5 Reacties

  1. G.J. Reitsma zegt:

    14 juli 2018 om 20:34 | Permalink

    Het is voor mij (indien schoon geproduceerd) DE énige vorm van echt duurzame energietoepassing en dus inderdaad de toekomst. (Wellicht kan kernfusie nog een keer uitkomst bieden, maar ook met dié elektriciteit kan je handzaam, puur schoon waterstof maken.) Aan elektriciteit alleen kleven helaas teveel narigheden.

  2. Erik van Erne zegt:

    15 juli 2018 om 14:54 | Permalink

    Waterstof heeft zeker hele grote mogelijkheden mits geproduceerd met duurzaam opgewekte energie.

  3. Erik van Erne zegt:

    18 september 2018 om 18:21 | Permalink

    World’s First Zero-Emissions Hydrogen Trains Enter Service In Germany

    The world’s first hydrogen fuel cell train officially entered commercial service in the German state of Lower Saxony on Monday.

    The Coradia iLint, developed by French railway manufacturer Alstom, features fuel cells that convert hydrogen and oxygen into electricity, emitting nothing but steam and water. The low-noise train can reach up to 140 kilometers (87 miles) per hour and accommodate up to 300 passengers.

    Two such models entered service, replacing some of the noisy, diesel-fueled trains that had been in circulation. Alstom has plans to deliver another 14 Coradia iLints to Lower Saxony by 2021. The state government has invested €81 million (about $94.7 million) for the technology.

    Roughly 120 diesel trains in the existing fleet will reach the end of their lifetime within the next 30 years, meaning the new trains could be a sustainable and practical replacement going forward, a transport official noted.

    The two Coradia iLints are fueled at a mobile hydrogen filling station. Hydrogen gets pumped into the train via a 40-foot-high steel container next to the tracks at Bremervörde station. At a full tank, the train can run a full day with up to 1,000 kilometers (621 miles) of autonomy, a range similar to diesel trains. Excess energy is stored with onboard lithium batteries.

  4. Erik van Erne zegt:

    8 januari 2019 om 21:00 | Permalink

    Animation: the Coradia iLint by Alstom – the worlds’ first fuel cell passenger train

  5. Erik van Erne zegt:

    24 mei 2019 om 19:09 | Permalink

    Alstom Levert RMV 27 i-Lint Waterstoftreinen Aan Fahma

    Treinenbouwer Alstom heeft een aanbesteding gewonnen voor de levering van 27 waterstoftreinen aan Fahma, onderdeel van de ov-autoriteit Verkehrsverbund Rhein-Main.

    De i-Lint waterstoftreinen van Alstom, een tweewagenstel op het Coradia platform, gaan vanaf 2022 het huidige materieel vervangen op vier lijnen in de regio Taunus, ten noorden van Frankfurt am Main.

    Voor de Duitse deelstaat Hessen is de ontwikkeling van de waterstoftrein welkom, gelet op het grote aantal niet-geëlektrificeerde spoorlijnen. De minister van transport, Tarek Al-Wazir, zegt: “In Hessen is het verkeer verantwoordelijk voor een derde van de broeikasgassen. Stoom in plaats van diesel is dan een interessante aanpak.”

    Alstom heeft twee prototypen van de iLint gebouwd die op het Elbe-Wesernet in Nedersaksen rijden sinds 2018. De ov-autoriteit van Nedersaken, LNVG, wil daar vanaf 2021 14 iLint-treinstellen inzetten.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.137)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.282)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.340)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.652)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.325)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hollandse Kikkererwten Uit Zeeuws-Vlaanderen by HAK
  • Message In The Bottle: Sending Out An SOS by The Police
  • Our Oceans Challenge 2019-2020: The Third Cycle Has Started
  • De Voordelen Van Duurzame Energiezuinige LED-Verlichting
  • Zon op Bedrijfsdaken Ondernemend Veenendaal: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • E-Ferry Ellen: De Grootste Elektrische Veerboot In De Wereld by Leclanché
  • ASN Bank En ASN Beleggingsfondsen Klimaatpositief: 118 Procent Klimaatneutraal
  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Links

    Milieunet op..