Anders Bekeken

De Coradia iLint Waterstoftrein by Alstom Toegelaten Tot Duitse Spoor: Ook Proef in Nederland

Geschreven op 13-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

4 november 2019: Tussen Groningen en Leeuwarden wordt in het eerste kwartaal van 2020 in de nacht proefgereden met een waterstoftrein.

De provincie Groningen Arriva, ProRail, Alstom en Engie hebben dat tijdens de Klimaattop Noord bekendgemaakt.

De experimenten met de waterstoftrein worden ’s nachts zonder passagiers uitgevoerd op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Dit wordt gedaan met snelheden tot 140 kilometer per uur. Het doel van de proef is om praktijkervaring op te doen en te onderzoeken of waterstoftreinen een geschikte oplossing zijn voor de verduurzaming van het treinvervoer in Groningen.

Met deze proef willen de vijf betrokken organisaties de prestaties van de waterstoftrein Coradia iLint39 van Alstom op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden de prestaties meten. Daarnaast vindt er een onderzoek plaats naar wat er nodig is om toestemming te krijgen om met een waterstoftrein in de reguliere dienstregeling te mogen rijden. Als de proef een succes is, wil de provincie Groningen vanaf 2023 nieuwe treinen op waterstof laten rijden.

In Nedersaksen in Duitsland rijden al sinds 2018 twee waterstoftreinen. Vervoersautoriteit LNVG zal daar vanaf 2021 met veertien Coradia iLint-waterstoftreinen in de exploitatie rijden. Vervoersautoriteit RMV heeft 27 Coradia iLint-waterstoftreinen besteld die vanaf 2022 operationeel zullen zijn op vier regionale lijnen in de buurt van Frankfurt.

13 juli 2018: Alstom’s waterstoftrein, de Coradia iLint, is toegelaten tot het Duitse spoor. De Duitse federale spoorwegveiligheidsautoriteit EBA (Eisenbahnbundesamt) heeft op 11 juli 2018 de vergunning voor ingebruikneming verleend voor inzet op het spoorwegnet in Duitsland.

Daarmee kan ’s werelds eerste waterstoftrein in het reizigersverkeer per spoor worden ingezet.

Nog deze zomer gaan twee prototypes van de trein meedraaien in de dienstregeling in Nedersaksen. In 2021 rijden daar volgens planning veertien van deze schone treinen rond.

De komst van de waterstoftrein wordt verwelkomd door de politiek en de nieuwe trein wordt geprezen als een emissiearm en efficiënt alternatief voor dieseltechniek die zo veel gebruikt wordt op regionale lijnen waar elektrificatie niet lonend is.

De Coradia iLint is een tweewagentreinstel voor regionale treindiensten en behoort tot het Coradia platform. De waterstoftrein is ontwikkeld in de Alstom vestigingen in Tarbes, Frankrijk, en in Salzgitter, Duitsland. De ontwikkeling is door de Duitse regering ondersteund met een subsidie van 8 miljoen euro, in het kader van het Nationale Innovatie voor Waterstof- en Fuel Cell Technologie. De iLint rijdt op waterstof en stoot alleen stoom en condens uit. Er worden geen CO2 en evenmin andere gassen uitgestoten. Daarnaast is de trein bijna geluidloos. Alstom wijst erop dat de waterstoftrein bijzonder is door de schone energieomzetting, slimme omgang met tractie en beschikbare energie, en flexibiliteit in de opslag van energie in batterijen.

Alstom heeft zijn eerste succes in de spoormarkt met de iLint al in 2017 behaald. Toen bestelde de vervoersautoriteit in Niedersachsen, LNVG, 14 iLint waterstoftreinstellen vergezeld met een onderhouds- en energiecontract voor 30 jaar. De treinen zullen vanaf december 2021 worden ingezet tussen Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Deze inzet wordt voorafgegaan door een pilotproject met inzet van de twee iLint prototypen op het Elbe- Wesernetwerk. Dit pilotproject start aan het einde van deze zomer. Daarmee wordt een begin gemaakt met het ontdieselen en verduurzamen van regionale spoorlijnen, waar elektrificatie niet economisch verantwoord is.

De Coradia iLint trein is gebouwd door Alstom op basis van een bestaande dieseltrein. Het bedrijf sloopte daar alle dieselcomponenten uit en verving ze door elektrische onderdelen en apparatuur voor waterstof. Op het dak liggen de waterstoftanks en de brandstofcellen, de batterijpakketten (litium-ion) liggen onderin de trein.

Ook Nederland heeft plannen voor een waterstoftrein. Tussen Groningen en Leeuwarden start begin volgend jaar waarschijnlijk een proef met een waterstoftrein van Alstom. Het innovatieproject heeft als doel te onderzoeken of dit type trein op lange termijn de dieseltreinen op dit traject kan vervangen. Volgens Alstom kan de Coradia iLint met een volle tank duizend kilometer afleggen. Het voertuig heeft een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur. Het is slechts één van de vele mogelijke toepassingen van waterstof. De provincie Groningen heeft grootse plannen om een leidende rol te gaan spelen in de verwachte waterstofeconomie.

Zie ook: De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy – The Hydrogen Mobility Europe Project by (H2ME): An Ambitious Hydrogen Infrastructure Plan – De Subsidieregeling Waterstof – Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie –  De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van DutchHy – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – The European Union Hydrogen Highway – Solar Powered Trains Will be Here Sooner You Might Think by WEF – Groen Licht Voor De Waterstof Trein – The Breeze Fuel Cell Train by Alstrom And Eversholt Rail: De Waterstoftrein In De UK

5 Reacties

  1. G.J. Reitsma zegt:

    14 juli 2018 om 20:34 | Permalink

    Het is voor mij (indien schoon geproduceerd) DE énige vorm van echt duurzame energietoepassing en dus inderdaad de toekomst. (Wellicht kan kernfusie nog een keer uitkomst bieden, maar ook met dié elektriciteit kan je handzaam, puur schoon waterstof maken.) Aan elektriciteit alleen kleven helaas teveel narigheden.

  2. Erik van Erne zegt:

    15 juli 2018 om 14:54 | Permalink

    Waterstof heeft zeker hele grote mogelijkheden mits geproduceerd met duurzaam opgewekte energie.

  3. Erik van Erne zegt:

    18 september 2018 om 18:21 | Permalink

    World’s First Zero-Emissions Hydrogen Trains Enter Service In Germany

    The world’s first hydrogen fuel cell train officially entered commercial service in the German state of Lower Saxony on Monday.

    The Coradia iLint, developed by French railway manufacturer Alstom, features fuel cells that convert hydrogen and oxygen into electricity, emitting nothing but steam and water. The low-noise train can reach up to 140 kilometers (87 miles) per hour and accommodate up to 300 passengers.

    Two such models entered service, replacing some of the noisy, diesel-fueled trains that had been in circulation. Alstom has plans to deliver another 14 Coradia iLints to Lower Saxony by 2021. The state government has invested €81 million (about $94.7 million) for the technology.

    Roughly 120 diesel trains in the existing fleet will reach the end of their lifetime within the next 30 years, meaning the new trains could be a sustainable and practical replacement going forward, a transport official noted.

    The two Coradia iLints are fueled at a mobile hydrogen filling station. Hydrogen gets pumped into the train via a 40-foot-high steel container next to the tracks at Bremervörde station. At a full tank, the train can run a full day with up to 1,000 kilometers (621 miles) of autonomy, a range similar to diesel trains. Excess energy is stored with onboard lithium batteries.

  4. Erik van Erne zegt:

    8 januari 2019 om 21:00 | Permalink

    Animation: the Coradia iLint by Alstom – the worlds’ first fuel cell passenger train

  5. Erik van Erne zegt:

    24 mei 2019 om 19:09 | Permalink

    Alstom Levert RMV 27 i-Lint Waterstoftreinen Aan Fahma

    Treinenbouwer Alstom heeft een aanbesteding gewonnen voor de levering van 27 waterstoftreinen aan Fahma, onderdeel van de ov-autoriteit Verkehrsverbund Rhein-Main.

    De i-Lint waterstoftreinen van Alstom, een tweewagenstel op het Coradia platform, gaan vanaf 2022 het huidige materieel vervangen op vier lijnen in de regio Taunus, ten noorden van Frankfurt am Main.

    Voor de Duitse deelstaat Hessen is de ontwikkeling van de waterstoftrein welkom, gelet op het grote aantal niet-geëlektrificeerde spoorlijnen. De minister van transport, Tarek Al-Wazir, zegt: “In Hessen is het verkeer verantwoordelijk voor een derde van de broeikasgassen. Stoom in plaats van diesel is dan een interessante aanpak.”

    Alstom heeft twee prototypen van de iLint gebouwd die op het Elbe-Wesernet in Nedersaksen rijden sinds 2018. De ov-autoriteit van Nedersaken, LNVG, wil daar vanaf 2021 14 iLint-treinstellen inzetten.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (666)
  • Agenda (3.193)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (823)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.317)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.424)
  • Europa (29)
  • Evenementen (194)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (320)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.676)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.428)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Startup Noria Haalt Plastic Afval Met Een AfvalRad Uit De Gouwe Bij Alphen aan den Rijn
  • 2020 The Year Of Climate Action by Conservation International
  • Electric Hyzon Hydrogen Trucks, Buses, Vans And Minibuses by Hyzon Motors Singapore
  • Duurzaam Festival De Achtertuin Op Rotterdam Outdoor Valley Kiest Voor Herbruikbare Bekers
  • Volkswagen Gaat Steeds Meer Duurzame Energie Gebruiken In 16 Fabrieken
  • Community-Based Ecotourism in Mongolia by Asian Development Bank
  • Riksja Travel Wint Sustainable Travel Award: Het Impact Inside Out Project by Riksja Travel
  • Tiny House International Congres 2020 In IJmuiden by Tiny House Nederland
  • Zonnedak Nationaal Rugby Centrum Amsterdam Met 350 Zonnepanelen Sportpark De Eendracht
  • Solar Carport Biddinghuizen Met 90.000 Zonnepanelen: Grootste Solar Carport Ter Wereld by Solarfields
  • The New Holocaust Monument LEVENSLICHT by Studio Roosegaarde
  • Duurzaam ReNew Beddengoed: De Recycleservice Voor Dekbedden En Kussens by Yumeko
  • Het Nationaal Warmtepomp Trendrapport 2020 by Dutch New Energy Research
  • De Elektrische Sevic e Cargo 500 Koelwagen by Seval eMobility
  • Solar Parking Bloemendaal: 5.000 Zonnepanelen Op Twee Parkeerterreinen by Rooftop Energy
  • Zonnedak Met 15.204 Zonnepanelen Op Distributiecentrum VolkerWessels In Breda by KiesZon
  • Maserati MMXXI: De Elektrische Maserati GranTurismo En GranCabrio by Maserati
  • Het Fietspad van de Toekomst: SolarPath – Zonnepanelen Fietspad Bij N225 Rhenen by Easypath
  • De Elektrische Kubota X-Tractor Cross: Elektrisch Voertuig Op Rupsbanden by Kubota
  • FrieslandCampina Stopt Met Plastic Rietjes En Stapt Over Op Duurzame Papieren Rietjes
  • Links

    Milieunet op..