Anders Bekeken

De Amsterdamse subsidieregeling elektrische voertuigen voor bedrijven

Geschreven op 30-11-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Amsterdam Elektrisch11 juni 2010: Sinds januari 2010 is er voor 67 auto’s subsidie aangevraagd door diverse bedrijven. Het overgrote deel van de aanvragen gaat om kleine stadsauto’s zoals de Tazarri Zero en de Th!nk, maar ook elektrische taxi’s en vrachtauto’s.

Als alle aanvragen die nu zijn gedaan worden gehonoreerd is er voor 1 miljoen euro subsidie uitgegeven. Het totale subsidiebedrag is 3 miljoen euro.

30 november 2009: Amsterdam gaat de aanschaf van elektrische auto’s door Amsterdamse ondernemers stimuleren met een subsidieregeling die maximaal 50% van de meerkosten voor een elektrische auto zal vergoeden.

Dit maakt onderdeel uit van een pakket aan maatregelen die Amsterdam neemt om elektrisch vervoer te stimuleren zoals de aanleg van openbare oplaadpunten waar elektrische auto’s gratis kunnen opladen en parkeren. Elektrisch vervoer is schoner, stiller en zuiniger. Zie: Amsterdam kiest voor 45 ChargePoint oplaadstations voor elektrische voertuigen

Wethouder Marijke Vos van Milieu: “Elektrische auto’s zijn nu nog vrij duur in aanschaf omdat er nog niet veel op de markt zijn. Een financiële bijdrage maakt het makkelijker voor een ondernemer om voor een elektrische auto te kiezen. Elektrisch vervoer veroorzaakt geen vervuilende uitstoot en genereert minder uitstoot van CO2. Daarmee is het goed voor de verbetering van de luchtkwaliteit en het klimaat. Als de elektriciteit nu ook nog eens duurzaam wordt opgewekt door het benutten van bijvoorbeeld zonne- en windenergie, betekent dit winst over de hele keten.” Zie ook: Amsterdam zet in op elektrisch vervoer: de kaart met alle oplaadpunten

De subsidieregeling vergoedt tot maximaal 50% van de meerkosten voor een elektrische auto voor Amsterdamse ondernemers. De meerkosten zijn de aanschafprijs van een elektrische auto minus de aanschafprijs van een vergelijkbare diesel/benzine auto.

  • De regeling is voor ondernemers in Amsterdam die een elektrisch voertuig willen aanschaffen.
  • Er wordt een aantal categorieën voertuigen (personenauto, bestelauto, vrachtauto en taxi) onderscheiden. Per categorie is een maximaal bedrag per voertuig opgenomen.
  • Er is een maximaal bedrag van €250.000 per bedrijf.

Voorbeeld: Een personenauto diesel kost €10.000 en een vergelijkbare elektrische personenauto €40.000. De meerkosten zijn €30.000. Een kleine onderneming zou 50% subsidie kunnen ontvangen en dat is €15.000.

In gebruik is een elektrisch voertuig goedkoper dan een voertuig dat op fossiele brandstof rijdt. Bij gemiddeld 15.000 kilometer per jaar is een personenauto al snel €900 goedkoper aan brandstofkosten. Daarnaast zijn er verschillende fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken, zoals geen BPM en wegenbelasting en geen bijtelling in de lease. Zie ook: Elektrische taxi’s voor Amsterdam

Als de gemeenteraad akkoord gaat met de subsidieverordening, dan kunnen de aanvragen van ondernemers in behandeling worden genomen. Dit zal naar verwachting in januari 2010 gebeuren. Bron:  Nieuw Amsterdams Klimaat

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (615)
  • Agenda (3.082)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (778)
  • Communicatie (374)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.247)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.244)
  • Europa (29)
  • Evenementen (143)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (745)
  • MVO (109)
  • Natuur (722)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (217)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.242)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Gemeente Amsterdam Plaatst 12.000 Zonnepanelen Op 31 Daken Gemeentelijke Panden
  • Marktconsultatie Drijvend Zonnepark Zon Op De Slufter Op De Maasvlakte In Rotterdam
  • De Elektrisch Aangedreven Kuhn MoRe E Voermengwagen by Reesink Agri
  • Greenchoice en HomeQgo Gaan Samenwerken En Helpen Consumenten Met Verduurzaming Huis
  • Acht Energieneutrale Jarenzeventighuizen Met 32 Zonnepanelen in Fijnaart by Woonkwartier
  • Innovatiefestival The Future Of Us: Een Kijkje In Onze Eigen Toekomst
  • Klimaatbus Toert Langs Scholen in Noord-Holland: Een Omgebouwde Elektrische SRV-Bus
  • Vijfde Editie Tulpenpluk In Berendrecht Bij Antwerpen Met Herbruikbare Bekers
  • Ariana Grande, Justin Bieber, Miley Cyrus E.A. Zingen Voor Het Klimaat: Earth by Lil Dicky
  • Groene Daken, LED-Verlichting En Bamboe Bankjes Voor 300 Bushaltes in Utrecht
  • ’s Werelds Duurzaamste Onderwijsgebouw: Atlas TU/e Gebouw by TU Eindhoven
  • Energieverbruik In Nederland Gedaald In 2018: Fossiele Bronnen Goed Voor 90 Procent
  • Recordopbrengst Duurzame Windenergie Door Nederlandse Windmolens In Maart by Energieopwek
  • Nederland Moet Meer Doen Om Doelstelling Van 14 % Duurzame Energie In 2020 Te Halen
  • The Walktrough Green Trail Groningen: Hardloopwedstrijd Langs Groningse Duurzame Initiatieven
  • De Eerste Groene Staatsobligatie (DSL) Van Nederland: Groene Kapitaalmarkt Ondersteunen
  • Buitenfonds: Vijf Miljoen Bomen Planten In Nederland by Shell En Staatsbosbeheer
  • Waarom Zonnepanelen Op Jouw Dak Leggen?
  • China Launched Its Frst All-Electric Cargo Ship Powered by A 2,400-Kilowatt-Hour Battery
  • Nieuw Zwemcentrum In de Bende In Landgraaf Energieneutraal En Duurzaam
  • Links

    Milieunet op..