Anders Bekeken

Contouren Van Een Geïntegreerd Vervoersysteem. Wat Is Dat Eigenlijk? by KiM

Geschreven op 5-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Pas wanneer het aanbod van verkeers- en vervoersvoorzieningen goed aansluit op de verplaatsingsbehoeften, de positieve maatschappelijke effecten maximaal zijn en de negatieve effecten beperkt, is er sprake van een geïntegreerd vervoersysteem.

Op dit moment voldoet het systeem (nog) niet volledig aan deze randvoorwaarden.

Er is dus (nog) geen sprake van een geïntegreerd systeem. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in de notitie “De contouren van een meer geïntegreerd vervoersysteem”.

Het vervoersysteem is meer dan alleen een verzameling bewegende fietsen, auto’s, vrachtwagens, trams, treinen en vliegtuigen en de organisatie daaromheen. Onderdeel van het systeem vormt ook onze vervoersbehoefte (reizigers en vracht). Ook de effecten die voortvloeien uit het dagelijks gebruik van de voorzieningen, vormen onderdeel van het systeem. Deze effecten zijn zowel positief, in de zin dat we activiteiten kunnen ondernemen, als negatief, in de zin van veiligheid, congestie en de effecten op leefomgeving en het klimaat. Kijken naar het vervoersysteem in samenhang betekent daarmee kijken naar de samenhang binnen en tussen de drie hoofdonderdelen van het systeem: de vervoersbehoefte; de verkeers- en vervoersvoorzieningen; de effecten van het gebruik van het systeem.

De drie hoofdonderdelen zijn pas geïntegreerd, wanneer ze in samenhang functioneren. Dat betekent dat moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden: Verkeers- en vervoersvoorzieningen vormen een samenhangend en als eenheid functionerend geheel, met goede mogelijkheden tot uitwisseling, aanvulling en wederzijdse versterking. Verkeers- en vervoersvoorzieningen sluiten zo goed mogelijk aan op de verplaatsingsbehoeften (goederen en personen). Positieve maatschappelijke effecten van verkeers- en vervoersdiensten zijn maximaal en negatieve effecten blijven beperkt. De maatregelen om dit te bewerkstelligen houden rekening met de terugkoppeling naar de kwaliteit van de verkeers- en vervoersvoorzieningen en de verplaatsingsbehoeften.

Het huidige vervoersysteem blijkt (nog) niet volledig te voldoen aan de drie voorwaarden en kan daarmee (nog) niet worden aangemerkt als volledig geïntegreerd. Zo is bijvoorbeeld het openbaar vervoer op dit moment voor lang niet alle autoverplaatsingen een volwaardig alternatief als het gaat om een acceptabele reistijd. Het volledig uitwisselbaar maken van beide vervoerwijzen zou echter onevenredig hoge (maatschappelijke) kosten met zich meebrengen. Iets vergelijkbaars geldt voor het verbeteren van de mogelijkheden om verplaatsingen met meerdere op elkaar aansluitende vervoerwijzen te maken. Het aandeel van deze zogenoemde multimodale verplaatsingen (circa 3 procent in het personenverkeer) blijkt nog zeer beperkt. Ook hier is niet altijd even duidelijk welke kwaliteitsverbeteringen van alternatieve vervoerwijzen, of juist het opwerpen van drempels/beperkingen binnen de huidige gebruikte modaliteiten, nodig zijn om vervoerwijzen beter op elkaar en op de vervoervraag te laten aansluiten.

Door de hoge mate van complexiteit en de grote dynamiek in het huidige vervoersysteem lijkt het er op niet of nauwelijks volledige overeenstemming op de drie voorwaarden te bereiken valt. Het systeem zal daardoor altijd blijven gekenmerkt door afruilen. Volledig ‘geïntegreerd’ wordt daarmee een wat leeg begrip. Het systeem zal zich qua integratie altijd ergens tussen nul en één bevinden. Vanuit dit beeld is het van belang zoveel mogelijk inefficiënties uit het systeem te halen. Hierdoor kan gewonnen worden op het ene doel zonder andere doelen (in grote mate) geweld aan te doen. Daarmee wordt het systeem meer geïntegreerd. Bepaalde technologische en organisatorische innovaties kunnen dergelijke inefficiënties helpen wegnemen.

De schets van het vervoersysteem maakt ook duidelijk dat ontwikkelingen en opgaven buiten het domein van mobiliteit kunnen uitstralen naar dit domein. Dergelijke ontwikkelingen zullen altijd vragen om flexibiliteit en adaptiviteit. Bij het vormgeven daarvan kan het behulpzaam zijn om externe ontwikkelingen en beleidsmaatregelen (binnen het eigen domein of binnen aanpalende domeinen) te toetsen aan de drie voorwaarden voor een meer geïntegreerd systeem.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (606)
  • Agenda (3.071)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (58)
  • Bouwen-Klussen (773)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (481)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.241)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.224)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (742)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.225)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Prutsenderwijs Duurzaam Presteren: Over Het Wat, Waarom & Hoe by Egbert Dommerholt
  • Vanaf Eind 2020 55 Extra Elektrische Bussen Voor Qbuzz (U-OV) In Utrecht
  • The Electric MOIA In Hamburg: The Mobility Service Provider Of The Volkswagen Group
  • Fosfaatproductie In Dierlijke Mest Opnieuw Lager: Onder Het Fosfaatplafond – Onder EU-Norm
  • Minder En Duurzamer Verpakkingsmateriaal In Supermarkten: 20% Minder In 2025 by CBL
  • Zonnepark Vopak Met 320.000 Zonnepanelen Langs De A7 Bij Kolham In Midden-Groningen
  • HEMA Stopt Verkoop Plastic Rietjes, Plastic Wattenstaafjes, Plastic Roerstaafjes En Confetti
  • Waterschap Vechtstromen Wil Zonnepanelen Op Tien Rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s)
  • Hogere CO2-Uitstoot In Nederland In Vierde Kwartaal 2018: Plus 0,5 Procent by CBS
  • Zonnepanelen Dak Remeha Apeldoorn Met 1.750 Zonnepanelen by BonGo Solar
  • Nederland Scoort Bijzonder Slecht In Europa Op Gebruik Duurzame Energie
  • BBC Planet Trailer by BBC Earth
  • Elektrische Mercedes MVP-Concept New V-Class: De Familie Bestelbus by Mercedes Benz Vans
  • Park 20|20 In Hooddorp: Cradle to Cradle Kantoorgebouw Share
  • Cleaning Up The World’s Fastest-Growing Trash Problem: E-Waste by WEF
  • World Meteorological Organization (WMO) Confirms Past 4 Years Were Warmest On Record
  • Zonnepark Geefsweer Met 22.000 Zonnepaneln In Gebruik Genomen by SolarFields
  • Waterschap Brabantse Delta Wil 2.500 Zonnepanelen Op Rioolwaterzuivering Nieuwveer In Breda
  • Elektrische DAF CF Electric Truck Voor Tinie Manders Transport in Geldrop By DAF En VDL
  • Nederland Heeft Een Nieuw Eiland Voor Vogels En Vissen In Het Haringvliet: Bliek
  • Links

    Milieunet op..