CO2-Uitstoot Binnenvaartvloot NPRC-Leden 28% Lager Dan Gedacht
Geschreven op 23-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe Europese binnenvaartcoöperatie NPRC, bestaande uit 140 binnenvaart-ondernemers, heeft samen met de Topsector Logistiek en 15 leden uit verschillende scheepsklassen een pilot uitgevoerd naar het inzichtelijk maken van uitstootgegevens van binnenvaartschepen.
Uit het onderzoek blijkt dat de tot nu toe gehanteerde kengetallen voor de binnenvaart niet representatief zijn voor de NPRC-vloot; de gemeten uitstoot is tot ‘maar liefst’ 28% lager.
Margriet Geluk, Supply Chain Engineer bij NPRC, vertelt enthousiast over het project: “CO2-monitoring speelt zich af op het snijvlak van duurzaamheid en digitalisering. Omdat dit speerpunten zijn binnen de NPRC-strategie gaan dit soort projecten ons nauw aan het hart. De afgelopen jaren heeft de binnenvaart veelvuldig bewezen een reductie in CO2-uitstoot te kunnen realiseren. De uitkomsten van de pilot bevestigen de goede milieuprestaties van de binnenvaart en gaf aanleiding tot een vervolgtraject met de Topsector.”
De Topsector Logistiek is één van de negen topsectoren die door het kabinet en bedrijfsleven in het leven is geroepen. Zij heeft zich tot doel gesteld om goederenstromen duurzaam in te richten en de CO2-uitstoot binnen ketens inzichtelijk te maken. De Topsector kijkt naar alle stappen in de keten, zoals opslag, overslag en last-mile logistiek. De pilot in de binnenvaart dekt natuurlijk slechts een klein gedeelte van de hele logistieke keten.
Er zijn natuurlijk vele factoren van invloed op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Hier komt digitalisering om de hoek kijken. Door het combineren van diverse databronnen ontstaat een beter beeld. Binnen het project worden bijvoorbeeld gegevens over de stroomrichting meegenomen. Je kunt je voorstellen dat een sterkere stroming van invloed is op het brandstofverbruik.
Zo hoopt de Topsector te komen tot een betrouwbare en volledige benchmark binnen de sector. Herman Wagter, Program Manager Topsector Logistiek, legt uit: “Uiteindelijk is het doel dat je straks bij de aanschaf van een product in de supermarkt de hoeveelheid CO2 kan terugvinden die uitgestoten is bij de productie en tijdens het transport. Wat is er vervoerd en hoeveel brandstof is daarbij verbruikt? In de berekening wordt op gestandaardiseerde en gecertificeerde manier de uitstoot van de brandstof toegewezen aan elk transport. Dat laat haarfijn zien hoe effectief de binnenvaart is en wat het effect van gedane investeringen is.”
Met de CO2-monitoring in de binnenvaart ontstaat meer inzicht in de milieuprestaties van deze modaliteit. Het project geeft inzicht en vergemakkelijkt de verbijzondering van uitstoot per transport. Verladers vragen steeds vaker om inzicht in uitstootgegevens voor hun eigen CO2-boekhouding. Door te kunnen benchmarken tussen verschillende binnenvaartschepen en operators kunnen snel verbeterpunten worden gedefinieerd en geïmplementeerd. Dat past binnen de ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen die binnen Europa zijn opgesteld (Fit for 55).
Momenteel werkt NPRC aan een vervolgproject om de CO2-gegevens nog nauwkeuriger te kunnen bepalen. “Juist door deze samenwerking met Topsector Logistiek hoopt NPRC bij te dragen aan de ontwikkeling van een standaard voor CO2-monitoring in de binnenvaart. De gegevens worden onderdeel van iBarge, een app waarmee binnenvaartondernemers en bevrachters gemakkelijk informatie over transporten kunnen uitwisselen. Dit betekent dat alle stakeholders inzicht krijgen in de CO2-uitstoot per transport. Met de deelname aan dit project steekt NPRC haar nek uit en ontwikkelen wij samen een standaard die een oplossing biedt voor de hele binnenvaartsector van droge bulkschepen tot tankers,” besluit Margriet.
Zie ook: Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie - Binnenvaart Waterstof Schip Gaat Zout Vervoeren Van Nouryon Delfzijl Naar Botlek In Rotterdam – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Binnenvaart Jaardiner: De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – De Sendo Liner: Duurzaam Zero-Emission Binnenvaartschip by Sendo Shipping En Concordia – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen – Subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart by ECIB – Europese Subidie Voor Elektrische Binnenvaartschepen by Port Liner – Het Werkprogramma Maritieme Strategie Voor Een Duurzame Toekomst – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst – Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030 – Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 – Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam
Green Deal Binnenvaart, Zeevaart En Havens: Uitstoot CO2 En Schadelijke Stoffen Verminderen – De Waterstofeconomie by Jeremy Rifkin: The Hydrogen Economy – Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie – Wereldprimeur: Eerste Waterstof Energiecentrale Staat in Delfzijl – Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – Plan(t) Our Future: Conferentie Brabant aan de Waterstof by Werkplaats De Gruyter – The European Union Hydrogen Highway – Duurzame Havencoalitie Lauwersoog: Subsidie Voor Waterstof in Schepen by Provincie Groningen