Carlsberg Bier Koopt 20 Elektrische Renault D Wide Z.E. Trucks by Renault Trucks
Geschreven op 6-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 28 november 2020: Afgelopen dinsdag overhandigde Bruno Blin, President van Renault Trucks, in Rheinfelden (Zwitserland) de sleutels van een D Wide Z.E. aan Thomas Amstutz, CEO van Feldschlösschen, een dochteronderneming van de Carlsberg Groep.
Dit voertuig is de eerste van een historische bestelling voor twintig Renault Trucks D Wide Z.E. voertuigen.
Door de inzet van 100 procent elektrische vrachtwagens laten de Carlsberg Groep en Feldschlösschen zien dat CO2-neutrale distributie tegenwoordig mogelijk is.
Afgelopen februari zette Renault Trucks een belangrijke stap in de transformatie van het stadsvervoer door de ondertekening van een historisch contract met de Carlsberg-groep voor de levering van 20 D Wide Z.E. vrachtwagens in een 26-tons uitvoering.
De Renault D Wide Z.E. heeft twee elektromotoren met een totaalvermogen van 370 kW. Het koppel bedraagt 850 Nm. Met volle accu’s, capaciteit 265 kWh, kan de D Wide Z.E. 200 km rijden.
6 februari 2020: De Zweedse Bierbrouwer Carlsberg heeft een overeenkomst getekend met Renault Trucks voor de levering van 20 D Wide Z.E 26 ton distributietrucks. De elektrische Renault Trucks worden ingezet door de Feldschlösschen brouwerij, een dochteronderneming van Carlsberg in Zwitserland.
Renault Trucks CEO Bruno Blin spreekt van een historische levering. “Het is voor elektrische trucks de eerste grote order. Het bewijst dat de transport- en logistieke sector een grote verandering ondergaat maar laat ook de realiteit zien: Renault Trucks produceert elektrische trucks die over een paar weken op de Europese wegen rijden.”
De D Wide Z.E trucks zullen binnenkort dagelijkse beleveringsrondes rijden van tussen de 100 en 200 km om het bier af te leveren bij de Zwitserse klanten van Feldschlösschen. Ook de Zwitserse brouwerij zet in op zero-emissie logistiek. Zo laat het productievestigingen beleveren via het spoor.
De D Wide Z.E heeft twee elektromotoren met in totaal 370 kW piekvermogen. Het maximale koppel bedraagt 850 Nm. De achteras heeft een maximum koppel van 28 kNm, de batterijen hebben een capaciteit van 200 kWh. De wielbasis van de D Wide Z.E. van Carlsberg bedraagt 3.900 mm.
Renault Trucks produceert haar D en D Wide Z.E. trucks in haar fabriek in Blainville-sur-Orne, Frankrijk.
Zie ook: Een Nieuwe Generatie Volledig Elektrische Renault Z.E. Trucks by Renault Trucks -De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+ – Renault Falcon Truck: Een Laboratorium op Wielen by Renault Trucks – Elektrische Volvo FL Electric Trucks Voor Stedelijke Distributie en Afvalinzameling by Volvo Trucks
Erik van Erne zegt:
15 september 2021 om 22:17 | Permalink
Renault D Z.E. past bij Sluyter Logistics
Logistieke dienstverlener Sluyter Logistics nam recent voor zijn activiteiten binnen de Stedendriehoek Apeldoorn, Deventer en Zutphen ook een volledig elektrisch aangedreven 16 tons Renault D Z.E. bakwagen in gebruik. De zero emissie truck blijkt naadloos in het fijnmazige distributiesysteem van Sluyter te passen.
Sluyter Logistics begon meer dan 95 jaar geleden als verhuisbedrijf met paard en wagen in Rotterdam. Door continu te groeien en te innoveren is het bedrijf nu uitgegroeid tot een logistieke dienstverlener van formaat met een landelijk dekkend netwerk. Dat wordt nog verder versterkt door de deelname van het bedrijf in Transmission. Sluyter Logistics heeft behalve een vestiging in Rotterdam ook afdelingen in Tilburg, op Schiphol, en meer noordelijk in Assen, Deventer en Apeldoorn. “Waar wij heel sterk in zijn, is fijnmazige distributie, ook dedicated en in de kleuren van de klant”, vertelt vestigingsdirecteur Sjouke Vogelzang.
De ultieme oplossing zien wij in helemaal zero-emissie transporteren. Daar gaan we uiteindelijk heen. Vandaar de aanschaf van onze eerste 100 procent elektrisch aangedreven Renault D Z.E.”
Een volledig ZE-wagenpark lijkt daar nog wat verder weg. Vogelzang:“Jawel, maar niets is zo veranderlijk als de politiek en de ontwikkelingen op dit gebied. En ook wij willen echt naar zero emissie. Al zou dat ook bijvoorbeeld met waterstof kunnen zijn.”