google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Brainportijn: Brabant Wil 1 Miljard Euro Uit Groeifonds Voor Emissieloos Autonoom OV-Systeem

Geschreven op 10-11-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen een nieuw, slim en emissieloos OV-systeem realiseren.

Het gaat om een systeem van kleine en grote autonoom rijdende voertuigen, die alle Brainportcampussen rondom Eindhoven gaat verbinden met elkaar en met regionale werklocaties.

Daarvoor vragen deze partijen een bijdrage van ruim 1 miljard euro uit het Groeifonds.

Dit nieuwe systeem wordt de Brainportijn genoemd. Een nieuwe invulling van het OV-systeem, waarin zogenaamde pods van verschillende omvang over vrije rijbanen rijden, langs overstappunten bij uitvalswegen en rond bestaande OV-knopen. Nieuwe technieken worden hierbij zoveel mogelijk ingezet, zoals sensortechnologie, autonomous driving en platooning. Het wordt aangesloten op Eindhoven Centraal, zodat een goede verbinding ontstaat met nationale en internationale economische centra.

Een miljard is een behoorlijk bedrag, vooral voor zo’n flexibel systeem dat niet aan spoor is gebonden. Normaal gaan veel kosten zitten in de aanleg van spoorinfrastructuur. De betrokken partijen zien de Brainportlijn echter als een economische showcase. Ze geloven dat dit systeem innovatie en testmogelijkheden verbindt in het kloppende hart van de kennisintensieve maakindustrie van Nederland.

De initiatiefnemers hiervan zijn de provincie Noord-Brabant, de gemeente Eindhoven en Brainport Development. Zij krijgen steun van het bedrijfsleven en kennisinstellingen uit Brainport Eindhoven. Als het aan hen ligt, kan de Brainportlijn stapsgewijs ingevoerd worden tot aan 2030. Omdat het niet aan spoor is gebonden, kan het gemakkelijker worden opgeschaald.

“Dit biedt grote economische kansen voor het bedrijfsleven in Brainport Eindhoven, dat de Brainportlijn ontwikkelt, en draagt bij aan het internationale imago van Nederland als voorloper van innovatieve smart & green mobility-toepassingen”, aldus de gemeente Eindhoven.

In het Nationaal Groeifonds is 20 miljard euro beschikbaar voor projecten die een bijdrage leveren aan de versterking van het duurzame verdienvermogen van Nederland. “Wij hebben alvast ons huiswerk gedaan en dit bid gemaakt, dat volgens ons naadloos aansluit op de doelen van het fonds.”

“We verbeteren met de Brainportlijn niet alleen de bereikbaarheid van, naar en tussen economische toplocaties in de economische motor van het zuiden, maar het systeem werkt ook als aanjager voor de mobiliteitstransitie in Brabant, en levert bovendien geld op. Volgens de maatschappelijke kosten-batenanalyse levert het na aftrek van kosten zo’n 150 miljoen euro op.”

De Brainportlijn zal zelfs banen opleveren, denkt ook economiewethouder Stijn Steenbakkers. De Brainportlijn moet namelijk niet alleen economische hotspots in de regio verbinden, maar ook belangrijke Europese regio’s. “Met het ontwikkelen, realiseren, vermarkten en exporteren van dit innovatieve mobiliteitssysteem gaan we banen creëren. Elke ontwerp-, ontwikkel-, test- en implementatiestap genereert lessen, ontwikkelingen, diensten en producten die kunnen worden vermarkt in binnen- en buitenland.”

“Dat geeft werkgelegenheid op alle opleidingsniveaus, variërend van voertuigtechnologie, infra-ontwikkeling, onderliggende technieken en nieuwe mobiliteitsdiensten”, vervolgt de wethouder. “Zo werken we actief aan de noodzakelijke innovaties en ontwikkelingen die ons land verder brengen in de mobiliteits- en energietransitie. Alles komt hier samen: vervoer, banen en duurzaamheid.”

Het bedrijfsleven en de kennisinstellingen hebben nu al toegezegd het vervoerssysteem te willen gaan gebruiken voor hun medewerkers. Daarmee wordt de exploitatie van het systeem vergroot. De markt ziet kansen om met deze lijn juist in te zetten op het snijvlak van hightech-maakindustrie en de automotive industrie.

“De technologie die in deze regio wordt ontwikkeld en geproduceerd maakt oplossingen mogelijk voor wereldwijde maatschappelijke thema’s, zoals digitale zorg, slimme mobiliteit, en alternatieve energieopwekking. Die oplossingen zijn van wereldklasse, de bereikbaarheid van de regio moet dat ook zijn. Deze investering past binnen de ambitie op onze internationale toppositie verder uit te bouwen”, aldus Hans de Jong, president bij Philips Nederland en bestuurslid van de stichting Brainport.

Zie ook: Group Rapid Transit (GRT) Voertuig by 2Getthere naar Singapore, Dubai en Brussel Zaventemautonomous ParkShuttle in the city of Capelle aan den IJssel – Group Rapid Transit (GRT) autonomous vehicles for Nanyang Technological University in Singapore by 2getthere – Brussels Airport Shuffles by 2getthere – Kansen Voor BRT In Nederland: Bus Rapid Transit (BRT) Kansrijk Concept by Kim – Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM – Utrecht Doet Aanvraag Voor 2,1 Miljard Euro Bij Groeifonds Voor Sneltram en Trein

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    18 januari 2021 om 14:42 | Permalink

    Eerste Projectvoorstellen Nationaal Groeifonds Zijn Getoetst

    Het kabinet trekt via het Nationaal Groeifonds de komende 5 jaar in totaal 20 miljard euro uit voor investeringen in kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling & innovatie. In de eerste, nu lopende, ronde zijn projecten verzameld die in aanmerking willen komen voor financiering vanuit het Groeifonds. De voorstellen zijn getoetst aan toegangspoortcriteria zoals de minimale omvang van 30 miljoen euro, de inhoudelijke focus van de projecten en het eenmalig karakter van de investeringen.

    Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat en minister Hoekstra van Financiën sturen de projectvoorstellen die voldoen aan de toegangspoortcriteria vandaag naar de beoordelingsadviescommissie. Geld wordt beschikbaar gesteld na een positief advies van de commissie en een besluit van het kabinet. Dit besluit verwacht het kabinet in het tweede kwartaal van 2021 te nemen.

    Niet alle projecten kunnen rekenen op een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. De gevraagde bijdragen voor deze voorstellen tellen op tot 25,5 miljard euro en overstijgen dus ruimschoots het bedrag van 20 miljard euro dat voor de komende 5 jaar gereserveerd is. Niet alle ingediende projecten zijn door de toegangspoort gekomen. Dit zegt niets over het belang van die projecten, maar over de compleetheid van de voorstellen. De voorstellen kunnen na aanpassing desgewenst bij een volgende ronde opnieuw worden ingediend.

    Ook volgende generaties moeten kunnen wonen in een Nederland met goede zorg, goed onderwijs, een leefbare omgeving én zij moeten genoeg geld overhouden om zelf te kunnen besteden. Daarvoor is economische groei nodig. Het Nationaal Groeifonds is bedoeld voor eenmalige publieke investeringen die bijdragen aan deze toekomstige economische groei. Na de Tweede Kamer heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met het Nationaal Groeifonds voor investeringen die daaraan bijdragen. De beoordelingsadviescommissie buigt zich vanaf vandaag over de projectvoorstellen.

    Kennisontwikkeling:
    Transitie naar innovatief & toekomstgericht onderwijs
    Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
    Beleidsexperimenten voor kwaliteitsverhoging funderend onderwijs

    Onderzoek, ontwikkeling & innovatie:
    Kickstartvoorstel Life Sciences & Health ecosysteem (LSH)
    Quantum Delta Nederland
    Groenvermogen van de Nederlandse economie
    Foodswitch
    AiNed Strategisch Investeringsprogramma

    Infrastructuur
    Schaalsprong Metropolitaan OV en Verstedelijking Zuidelijke Randstad
    Schaalsprong Metropolitaan OV-systeem OV Metropoolregio Amsterdam
    Brainportlijn Eindhoven
    Schaalsprong Metropolitaan OV en verstedelijking in regio Utrecht
    Aanleg buisleidingen van de haven van Rotterdam naar Chemiecomplex Chemelot Zuid-Limburg
    Vitale, robuuste, veilige en bevaarbare rivieren

  2. Change Inc. zegt:

    18 januari 2021 om 16:20 | Permalink

    Inzendingen Voor Groeifonds: Weinig Groen En Weinig Aandacht Voor Duurzaamheid

    Donderdag stuurde de inmiddels opgestapte minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat de Tweede Kamer een brief over de voorstellen voor het Groeifonds. 14 projecten maken kans op een deel van de pot van 20 miljard, maar er is opvallend weinig aandacht voor duurzaamheid.

    Meer onderzoek naar AI, autonome bussen in Eindhoven en meer onderzoek naar goed onderwijs op elk niveau – de plannen komen uit een heleboel hoeken. Maar wat opvalt is dat weinig plannen echt met duurzaamheid te maken hebben. Daarmee lijkt de aanvankelijke kritiek op het Groeifonds, dat het eigenlijk een ‘groenfonds’ had moeten zijn, uit te komen.

    Er is een project voor de ontwikkeling van de waterstofeconomie en elektrificatie van de industrie, maar het kabinet had deze ontwikkeling al opgenomen in het beleid. Ook is er het project FoodSwitch, dat Nederland leider wil maken op het gebied van circulair, duurzaam voedsel. Nederland is nu ook al toonaangevend qua landbouwinnovatie en dit project zou helpen om die positie vast te houden.

    De rest van de projecten heeft minder direct met een groene toekomst te maken. Investereningen in OV voor de randstad zijn bijvoorbeeld vooral bedoeld om groei van de Randstad te faciliteren, en minder om autogebruik te verminderen. Hoewel dat mogelijk een bijeffect is. De autonome bussen rond Eindhoven’s Brainport worden elektrisch, maar elektrisch busvervoer is inmiddels al heel normaal en niet meer innovatief te noemen. En projecten voor AI en onderwijs, hoe nuttig ook voor de concurrentiepositie van Nederland, doen weinig om de CO2-uitstoot omlaag te brengen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..