Elektrisch Binnenvaartschip De Alphenaar HEINEKEN Bier Vervoeren: Heerlijk, Dat Groene Varen
Geschreven op 1-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV6 september 2021: Het heeft allemaal iets langer geduurd maar nu is het dan toch echt zover. Het elektrische binnenvaartschip de Alphenaar is te water gelaten
Voor het eerst is in Nederland een binnenvaartschip dat van verwisselbare elektrische batterijen gebruikmaakt in de vaart genomen in Nederland
De Alphenaar kan bij het laden en lossen een nieuwe batterijcontainer aan boord hijsen, waardoor het schip niet lange tijd aan de stekker hoeft te liggen.
Het elektrische schip gaat tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk varen voor bierbrouwer Heineken. Het is de bedoeling dat er op korte termijn nog zeven van dit soort schepen in de vaart worden genomen.
Om het idee van een elektrisch aangedreven schip met verwisselbare batterijen te realiseren, werd vorig jaar het bedrijf Zero Emission Services (ZES) opgezet door ING, energie- en technisch dienstverlener ENGIE, maritiem technologiebedrijf Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam. Dat gebeurde met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De binnenvaart is nu nog verantwoordelijk voor zo’n 5 procent van de totale uitstoot van CO2 van de transportsector in Nederland.
1 september 2020: Binnenvaartschip de Alphenaar gaat nog dit jaar op batterijen varen. Het schip vaart van Zoeterwoude naar Moerdijk met bier van Heineken aan boord. En in 2021 moeten er nog vijf schepen bij komen.
De Alphenaar gaat varen op verwisselbare batterijcontainers, gehuurd van de nieuwe onderneming ZES. Het eerste oplaadstation van ZES komt in Alphen aan de Rijn. Het schip kan de batterijcontainer daar omwisselen voor een volle, zodat het snel door kan varen met minimale wachttijd.
Geleidelijk wordt het netwerk van oplaadstations uitgebreid. Met ongeveer twintig laadplekken komt er een landelijke dekking. Met twee opgeladen batterijcontainers kan een binnenvaartschip vijftig tot honderd kilometer varen, afhankelijk van onder andere de stroming en de grootte en diepgang van het schip.
ZES is een initiatief van ING, Engie, Wärtsilä en Havenbedrijf Rotterdam, met steun van het ministerie van IenW. Heineken is de eerste klant en heeft zich voor tien jaar aan de nieuwe onderneming verbonden. Deze biedt een volledig producten- en dienstenpakket. Dit is gebaseerd op de verwisselbare batterijcontainers met groene stroom, laadstations, technische ondersteuning en een betaalconcept voor de scheepseigenaren.
De energiecontainers zijn ontworpen voor meerdere toepassingen. Zo kunnen ze ook tijdelijk aan land worden ingezet voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Of ze kunnen voorzien in een lokale tijdelijke vraag naar elektriciteit. Het systeem is ook toekomstbestendig, omdat het onafhankelijk is van de energiedrager. Als in de toekomst waterstof goedkoper wordt, dan kunnen de containers met waterstoftechnologie op dezelfde wijze elektriciteit leveren.
Zie ook: HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen -HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – HEINEKEN Zoeterwoude Gaat Bier Brouwen op Duurzame Energie: Heerlijk, Dat Groene Brouwen – HEINEKEN Neemt Grootste Elektrische Vrachtwagen in Gebruik: Heerlijk, Dat Groene Rijden – HEINEKEN ’s-Hertogenbosch Gaat Biogas Gebruiken voor Brouwproces: Heerlijk, Dat Groene Gas – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport