Beleid Duurzame Mobiliteit is Hip: Verandert Gedrag Medewerkers by Twynstra Gudde
Geschreven op 10-2-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Greenwashing, Vervoer en OVEen groot aantal organisaties heeft beleid op het gebied van duurzame mobiliteit. Dat blijkt uit een onderzoek dat Twynstra Gudde in 2010 heeft gedaan naar de beleving van duurzame mobiliteit. De effectiviteit van dit beleid wordt echter in twijfel getrokken.
Steeds meer organisaties doen aan duurzaam vervoersbeleid. Dat duurzame vervoersbeleid leidt bij een overgrote meerderheid (80%) van de organisaties tot een zichtbare gedragsverandering bij medewerkers. Dit blijkt uit een onderzoek door Twynstra Gudde Adviseurs en Managers onder bezoekers van de Ecomobiel vakbeurs vorig jaar.
In het onderzoek geeft 84% van de respondenten aan dat er binnen hun organisatie beleid is op het gebied van duurzame mobiliteit of dat dit binnenkort wordt ontwikkeld. De belangrijkste beweegreden om dit beleid te ontwikkelen is het imago van de organisatie. Kostenbesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot komen op een tweede plek. Dit vertaalt zich ook in de manier waarop bedrijven naar de overheid kijken. Slechts 17% van de bedrijven geeft aan dat de overheid een belangrijke speler is bij dit onderwerp. En maar 11% van de bedrijven heeft duurzaam vervoersbeleid om te voldoen aan wetgeving. Het beleid vertaalt zich grotendeels naar vervoersmiddelen: 66% geeft aan dat de organisatie alternatieve vervoersmiddelen heeft aangeschaft. Het merendeel grijpt naar elektrische en hybride alternatieven, maar ook naar het openbaar vervoer en de fiets.
Of deze maatregelen bij gaan dragen aan de verduurzaming van de organisatie valt te bezien: maar 46% van de respondenten verwacht dat de maatregelen echt zoden aan de dijk zet. Waarschijnlijk omdat de aanschaf van bijvoorbeeld een enkele elektrische auto, zoals nu vaak gebeurt, nog niet genoeg is. Desondanks zijn de uitkomsten van het onderzoek positief. Want als blijkt dat de medewerkers hun gedrag aanpassen, zal het bedrijf geneigd zijn om eerder en in meer maatregelen te investeren.
Duurzame mobiliteit is hip en dat zie je terug in de onderzoeksresultaten. Een heel groot deel van de organisaties heeft beleid over duurzame mobiliteit. Maar dit vraagt wel om nuancering. Een deel van de bedrijven doet nog steeds aan greenwashing: enkel maatregelen nemen ten behoeve van de marketing. Maar de groep die er steeds serieuzer naar kijkt groeit. Steeds vaker wordt bezien of het beleid ook daadwerkelijk een gunstig effect heeft op het milieu. Maar duurzame mobiliteit is breder dan alleen milieu. Het gaat er ook om dat je goede toekomstbestendige keuzes maakt voor de lange termijn, welke duurzaam zijn voor organisatie, mens en milieu. Geheel genomen blijf je vooral zien dat de klassieke kostenfactor nog een grote belemmering is. Bron: Twynstra Gudde
Ecomobiel 2011: Derde Editie Vakbeurs Duurzame Mobiliteit Verhuisd Naar Rotterdam Ahoy – Duurzaamheid bij Organisaties Niet Professioneel: Wel Beleid Geen Toetsing by Twynstra Gudde – De Kennisparade 2.0 en de Integrale Duurzaamheid Enquête by Twynstra Gudde
Tags: Duurzaam