Anders Bekeken

Bedrijven Verantwoordelijk voor veel CO2-uitstoot, NOx-uitstoot en Fijn Stof binnen Gemeenten

Geschreven op 21-8-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vervoer_vier_barometersGemeenten werken massaal aan CO2-reductie en vele willen op termijn CO2-neutraal worden. Daarbij richt de aandacht zich vooral op vermindering van CO2-uitstoot van gebouwen, terwijl verkeer en vervoer gemiddeld 25 % van de gemeentelijke CO2-uitstoot veroorzaakt. Vervoer is ook nog eens verantwoordelijk  voor de uitstoot van NOx en fijn stof.

Nog niet de helft van de gemeenten heeft vervoer meegenomen in de SLOK-subsidie aanvraag en in lokale klimaatbeleidsplannen is vervoer meestal een ondergeschikt thema. Een aantal gemeenten pakt vervoer binnen de eigen organisatie goed op, andere gemeenten hebben echter moeite om het thema te agenderen. Slechts 15 % van de overheden die meedoen aan de jaarlijkse Milieubarometerbenchmark vult vervoer volledig in. Ook bij energiescans voor bedrijven wordt vervoer lang niet altijd meegenomen.

Bedrijven zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de vervoersbewegingen binnen gemeenten. Zo gaan medewerkers dagelijks heen en weer van huis naar werk, maken zij zakelijke ritten, vervoeren zij goederen of rijden zij rond in graafmachines en andere mobiele werktuigen. Weinig bedrijven realiseren zich nog wat de milieugevolgen van hun vervoer zijn. Zolang zij dit niet weten, zullen zij ook niet snel overgaan tot besparen. Onderzoek van Stichting Stimular laat zien dat vervoer 25 tot wel 80 % van de milieubelasting van een bedrijf veroorzaakt. Elke keer blijkt dat vervoer een groter aandeel heeft in de milieubelasting dan dat de ondernemer zelf verwacht. Hoewel de resultaten per branche variëren (zie figuur), is vervoer altijd een relevant milieuthema. Hetzelfde geldt voor de kosten van vervoer, die vaak hoger zijn dan de energie- en afvalkosten. Het verzamelen van vervoersgegevens is lastig, maar met schattingen is voor een bedrijf snel een goed beeld van de milieubelasting en kosten van vervoer te krijgen. Dit inzicht helpt bedrijven om aan de slag te gaan.

Bedrijven kunnen makkelijk 5 tot 15 % besparen op de kosten en CO2-uitstoot van vervoer. Doordat er nog weinig aandacht is voor vervoer, is er veel laaghangend fruit dat snel geplukt kan worden. Mede door de crisis is het eenvoudiger geworden om bedrijven te overtuigen van de voordelen van zuinigere en kleinere leaseauto’s, zuinig rijden, slim inplannen van goederentransport, carpoolen of fietsen naar het werk. En af en toe eens thuis kunnen werken wordt steeds meer gezien als een prettige arbeidsvoorwaarde. Dit wordt dan ook gestimuleerd in diverse CAO’s, waaronder de CAO voor gemeenteambtenaren. Hoe eenvoudig het kan zijn om te besparen op vervoer, heeft Spijkstaal Elektrotechniek uit Spijkenisse ondervonden. Spijkstaal zoekt nieuw personeel binnen een cirkel van 25 kilometer rondom het bedrijf. Het aantal woon-werkkilometers daalde met 25 % bij een gelijkblijvend personeelbestand. De medewerkers zijn blij met de korte reistijd en zijn daardoor productiever.

Dat er ook binnen gemeentelijke organisaties veel te besparen valt, laat Zaanstad zien. Medewerkers mogen geen privé-auto’s meer gebruiken voor zakelijke reizen, maar alleen nog de elektrische dienstauto’s. Het aantal parkeerplaatsen is beperkt en alleen medewerkers die met de fiets of openbaar vervoer naar het werk komen, krijgen een reiskostenvergoeding. Ook de gemeente Amsterdam neemt diverse maatregelen in de organisatie. Zo stelt Amsterdam strenge eisen bij de aankoop van voertuigen voor het eigen wagenpark en gaat de voorkeur uit naar elektrische voertuigen. De gemeente Amsterdam richt zich echter ook op het bedrijfsleven. Amsterdam vraagt bij controles in het kader van de Wet milieubeheer bedrijven om checklisten vervoer in te vullen, zodat duidelijk wordt welke vervoersmaatregelen een bedrijf al heeft getroffen en wat het bedrijf nog kan doen. Amsterdam handhaaft niet alleen, maar stimuleert ook, bijvoorbeeld met een subsidieregeling voor elektrische voertuigen. Zie ook: Amsterdam zet in op elektrisch vervoer: de kaart met alle oplaadpunten en Vijf Elektrische Taxi’s voor Amsterdam met 50.000 euro subsidie per Taxi

Een ondernemer die niet weet hoeveel vervoer hem kost en wat vervoer bijdraagt aan zijn milieubelasting, zal niet snel een vervoersadvies aanvragen. Ook niet als dit gratis is. Een bredere aanpak sluit aan bij de interesse van bedrijven om duurzaam en klimaatneutraal te ondernemen. En het aantal bedrijven dat hier mee aan de slag wil neemt toe, aangezien overheden en grote bedrijven steeds meer eisen aan duurzaamheid stellen in aanbestedingen. Door ondernemers te benaderen op een thema dat wel aanspreekt, kun je hen direct laten zien wat vervoer betekent voor zijn milieubelasting en welke kosten vervoer met zich meebrengt. Bron: Duurzame Gemeente

2 Reacties

  1. henk Veenstra zegt:

    21 augustus 2010 om 09:52 | Permalink

    Gemeenten zijn ook anderszins verantwoordelijk voor een onevenredige hoeveelheid CO2-uitstoot.
    Namelijk door het “binnenhalen” op aantrekkelijke voorwaarden van bedrijven die CO2-uitstoot met zich meebrengen. Zo is in Drachten-Smallingerland een grote concentratie van pakketdiensten en afval-verslepers gaande. Onder het mom van vergroting van de werkgelegenheid terwijl er hooguit sprake is van verplaatsing van werknemers in de regio.

  2. henk Veenstra zegt:

    21 augustus 2010 om 10:03 | Permalink

    CO2-uitstoot van gebouwen?
    Onzin. De mens zorgt voor CO2-uitstoot. Vooral om de woning te verwarmen, want bij de productie/verbranding van gas komt CO2 vrij. Het gaat om reductie van aardgasverbruik en dat kan o.m. worden geregeld met woning-isolatie. Toevallig woon ik in een oud huis (isolatielabel F) met een ongeïsoleerd dak: ‘s zomers boven de 37 o C en ‘s winters 1 graad boven de buiten-temperatuur. Ondanks de afspraken tussen Europa-lidstaten-provincies-gemeenten-woningbouwcorporaties om bestaande gebouwen te isoleren krijg ik de WBV ACCOLADE al 10 jaar niet zover om dat ook te DOEN.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.161)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.302)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.397)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.667)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (739)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (222)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.374)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
  • De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland
  • Nieuwe Elektrolytische Zink Batterij Biedt Ongekende Mogelijkheden: Goedkoop, Veilig En Effectief
  • BiodiFestival Op De Holterberg, Sallandse Heuvelrug by Natuur Voor Elkaar Provincie Overijssel
  • Gemeenteraad Oegstgeest Wil Uiterlijk Vanaf 2021 Herbruikbare Eco-Glazen Bij Alle Evenementen
  • Groen! Groener! Groenst!: De Groenste Sportclub Van Overijssel by Provincie Overijssel
  • Nieuw Internationaal Logo Nederland: NL Met Een Gestyleerde Oranje Tulp Tussen de N en De L
  • Minder Kans Op Schade Met Elektrische Auto? Feit Of Fabel
  • Nieuwe Ondernemers Subsidie Voor Emissieloze Taxi’s En Bedrijfswagens In Amsterdam
  • Milieuvriendelijke Duurzame Biobased Rizo Drink Rietjes Gemaakt Van Rijst by ZotiYuri
  • Negen Grootste Afnemers Van Laagcalorisch Gas Gaan Uiterlijk In 2022 Van Laagcalorisch Gas Af
  • Meer Milieuwinst Met Recycling #Hoedan: Recyling Verbeteren In Nederland by CPB
  • BiWa: The Bike Washing Machine Encourages You to Conserve Energy And Get Fit
  • Duitse Subsidie Voor Elektrische Auto’s Omhoog: Op Weg Naar 10 Miljoen Elektrische Auto’s
  • Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
  • Meeste Afval En Hergebruik Van Materialen In Bouwsector by CBS
  • Duurzame Groene StadsOase Spinozahof In Stationsbuurt Den Haag Voorzien Van Zonnepanelen
  • Gemeente Utrecht Kiest Voor 100% Groene Duurzame Energie by Greenchoice
  • HEMA Start Verkoop Milieuvriendelijke Biobased Speelgoedlijn by BiOBUDDi
  • Vlaamse Regering Wil Meer Windenergie En Zonne-energie Met Minder Subsidie
  • Links

    Milieunet op..