google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Arnhemse Lantaarnpaal Wordt Ook Laadpaal Voor Elektrische Auto

Geschreven op 2-10-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Nieuwbouwwijken in Arnhem krijgen bij de aanleg standaard lantaarnpalen met laadpunt voor elektrische auto’s.

Ongeveer de helft van alle lantaarnpalen die bij parkeerplaatsen staan, worden van een dubbel laadpunt voorzien.

De parkeervakken bij het laadpunt zijn voor iedere auto beschikbaar en worden niet voor elektrische auto’s gereserveerd.

Dit staat in het ‘Uitvoeringskader Elektrisch Laden’ dat het college van B&W van Arnhem heeft vastgesteld. “Het aantal elektrische auto’s neemt al jaren sterk toe. Dus zijn er ook steeds meer laadpunten nodig. Tot nu toe werden laadpunten vaak achteraf op aanvraag geplaatst, zodra in een wijk er behoefte aan was. Dat betekende niet alleen meer paaltjes langs de straat, maar soms bleek het ook lastig om de laadpalen zonder problemen in de passen in het stroomnet en de openbare ruimte. Bovendien werd zo’n parkeerplaats dan gereserveerd voor elektrische auto’s, wat soms tot wrevel in de buurt leidde”, aldus de gemeente Arnhem.

Arnhem kiest er nu voor om bij nieuwbouwwijken al in het ontwerp de laadpunten mee te nemen. Dan kunnen ze worden geïntegreerd in lantaarnpalen, waardoor er minder paaltjes op de stoep staan. Ook kan zo vroegtijdig met de netbeheerder worden overlegd, zodat er op het stroomnet geen capaciteitsproblemen ontstaan. De laadpalen krijgen hun stroom van een zonnepark in Arnhem dat in 2022 wordt aangelegd. Deze aanpak van grootschalig plaatsen van lantaarnpalen met laadpunt, is uniek in Nederland.

Cathelijne Bouwkamp, wethouder klimaat en energie: ‘Wij zetten als gemeente fors in als het gaat om een toekomstbestendige stad, zowel op het gebied van klimaatadaptatie als het verminderen van de CO2 uitstoot. Het stimuleren van emissievrij vervoer is daarbij belangrijk. Door Arnhemse lantaarnpalen te gebruiken als laadpalen voor elektrische auto’s, zorgen we ervoor dat we de openbare ruimte niet onnodig belasten en dat elektrisch laden makkelijker wordt. We zijn na een geslaagde pilot klaar voor de volgende stap. Op deze manier versnellen we het realiseren van onze duurzame ambities en zorgen we samen met Arnhemmers voor een groenere en schonere stad.”

De aanleg van de lantaarnpalen met laadpunten zal worden aanbesteed. Het gaat in eerste instantie om 150 lantaarnpalen met 300 laadpunten in de wijk Schuytgraaf in Arnhem-Zuid. Daar worden de komende jaren nog zo’n 1.200 woningen gebouwd. Later volgen er meer lantaarnpalen- met laadpunten, in andere nieuwbouwwijken maar ook in bestaande wijken. In dat laatste geval gaat de gemeente met buurten in overleg over de plaatsing van laadpunten.

In het Uitvoeringskader Elektrisch Laden zijn daarnaast richtlijnen opgesteld voor laadpalen in parkeergarages, snelladers en ‘semi-publieke’ laadpunten. Deze semi-publieke laadpalen staan bijvoorbeeld bij bedrijven en zouden buiten kantoortijden ook gebruikt kunnen worden door inwoners.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (912)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.462)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.738)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.734)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.740)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Subsidie Voor 63 Projecten: 4,5 Miljoen Euro Subsidie Voor Circulaire Ketenprojecten
  • Wind Europe Annual Event 2022 In Bilbao, Spain
  • Magnetische Dichtheid Scheider: Plastic Recycling Amsterdam Wil De Keten Helemaal Rondmaken
  • Netto Positief: Hoe Moedige Bedrijven Excelleren Door Meer Te Geven Dan Te Nemen by Paul Polman
  • De Beste Elektrische Auto Van 2022/2023: Poll by Mountox
  • Code Groen: Nederlander Maakt Zich Meer Zorgen Om Klimaat Sinds Corona by Essity
  • Links

    Milieunet op..