Anders Bekeken

ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2018: Interesse Nederlanders In Elektrische Auto Blijft Gelijk

Geschreven op 12-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

12 december 2018: De ANWB doet jaarlijks representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar de opkomst van de elektrische auto. Door de uitkomsten van dit onderzoek te koppelen aan de feiten en cijfers uit de markt komt in beeld hoe elektrisch rijden zich in Nederland ontwikkelt. 

De ANWB brengt de monitor jaarlijks uit om haar leden te informeren en in staat stellen de kosten van elektrisch rijden te vergelijken met die van brandstofauto’s.

Ook wil de ANWB hiermee onze partners aansporen de belangrijkste belemmeringen die consumenten nu nog ervaren, versneld weg te nemen. 

De belangrijkste zijn de hoge aanschafprijs en beperkte actieradius. 

Nederlanders lopen nog steeds niet echt warm voor een elektrische auto. Met zo’n auto kan weliswaar steeds verder worden gereden en er zijn meer laadpunten, maar de interesse in volledig elektrische auto’s is het afgelopen jaar gelijk gebleven, meldt de ANWB.

De ANWB doet ieder jaar onderzoek naar de opkomst van de elektrische auto. Uit de Elektrisch Rijden Monitor 2018 (PDF) blijkt dat ongeveer vier op de tien Nederlanders geïnteresseerd zijn in een elektrische auto. Ongeveer een kwart heeft er geen behoefte aan en een grote groep (40 procent) staat hier neutraal in.

De hoge aanschafprijs en de beperkte actieradius zijn de belangrijkste redenen voor een consument om nog geen elektrische auto te kopen.

Het gemiddelde rijbereik van een elektrische auto met een aanschafprijs van 50.000 euro is inmiddels gestegen van 221 kilometer in 2017 naar 264 kilometer en het aantal laadpunten is bijna verdubbeld: van 19.041 naar 36.000 exemplaren.

De consument lijkt te wachten op een meer gangbare, voordelige elektrische auto. Dat wil overigens niet zeggen dat er in de tussentijd niets gebeurt. Zo is het gemiddelde rijbereik van EV’s gestegen.

Van de exemplaren met een aanschafprijs tot € 50.000 is de gemiddelde actieradius toegenomen van 221 kilometer in 2017 naar 264 kilometer in 2018. Ook zijn er meer laadpunten bij gekomen en is het aantal elektrische auto’s op de weg zo goed als verdubbeld van 19.041- naar 36.000 exemplaren.

Het aankoopbedrag van elektrische auto’s is nog steeds fors hoger dan die van vergelijkbare benzineauto’s. Op basis van een Total Cost of Ownership berekening is het verschil aanzienlijk minder.

Vergeleken met 2017 liggen die prijzen juist dichter bij elkaar. In 2017 was een elektrische auto gemiddeld 10% duurder dan een vergelijkbare benzine auto. In 2018 is dit verschil teruggelopen naar 6%.

Zie ook: Steeds Meer Volledig Elektrische Auto’s in Nederland by CBS – Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018 – Sterke Groei Verkoop Elektrische Auto’s in Nederland: Plus 142% in Eerste Helft 2018 by VWE – EVMonitor: Hét Meest Actuele Overzicht Van De Nederlandse EV-Markt by EV Consult – Aandeel Elektrische Auto’s In Totale Verkoop Personenauto’s In Europa Stijgt Opnieuw In Oktober 2018 – Inpluggen of Doorpuffen: Afscheid van de hybride-auto by Nieuwsuur – Elektrische Auto’s Zijn Nog Te Duur by Inpluggen Of Doorpluggen by Nieuwsuur – Inpluggen Of Doorpluggen 2 Miljoen Auto’s Opladen In 2030: Is Dat Realistisch? by Nieuwsuur

5 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    1 december 2018 om 21:46 | Permalink

    Inpluggen of Doorpuffen: Afscheid van de hybride-auto by Nieuwsuur

    In deze serie onderzoekt onze econoom Mathijs Bouman de toekomst van elektrisch rijden. Hij stapt zelf over op een elektrische auto en spreekt pioniers en experts. In deze eerste aflevering: afscheid van het hybride-tijdperk.

    De afgelopen vijf jaar hebben veel mensen geprofiteerd van voordelen met hun hybride-auto. Maar na vijf jaar houden die voordelen op en is het dus tijd om een nieuwe auto te kopen. Wat kunnen we leren van de afgelopen jaren en maatregelen die getroffen zijn door de overheid?

  2. Erik van Erne zegt:

    12 december 2018 om 11:58 | Permalink

    Elektrische Auto’s Zijn Nog Te Duur by Inpluggen Of Doorpluggen by Nieuwsuur

    Ondanks alle moeite vanuit de overheid blijken Nederlanders nog zeer weinig gebruik te maken van elektrisch vervoer. Dat blijkt uit de nieuwe Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB, die elk jaar kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden.

    Dit is aflevering 2 in de serie: Inpluggen of Doorpuffen. In deze serie onderzoekt onze econoom Mathijs Bouman de toekomst van elektrisch rijden. Hij stapt zelf over op een elektrische auto en spreekt pioniers en experts. In deze aflevering: hoe bereikbaar is elektrisch rijden?

    Zie ook: Inpluggen of Doorpuffen: Afscheid van de hybride-auto

  3. Erik van Erne zegt:

    15 december 2018 om 21:47 | Permalink

    Inpluggen Of Doorpluggen 2 Miljoen Auto’s Opladen In 2030: Is Dat Realistisch? by Nieuwsuur

    In 2030 moeten alle nieuwe auto’s elektrisch zijn en rijden er 2 miljoen volledig elektrische auto’s rond in Nederland; dat zijn de plannen van het kabinet. Maar waar gaan we al deze auto’s opladen?

    Dit is aflevering 3 in de serie: Inpluggen of Doorpuffen. In deze serie onderzoekt onze econoom Mathijs Bouman de toekomst van elektrisch rijden. Hij stapt zelf over op een elektrische auto en spreekt pioniers en experts. In deze aflevering: hoe realistisch zijn de plannen van het kabinet?

  4. Erik van Erne zegt:

    4 januari 2019 om 14:49 | Permalink

    Verkoop Elektrische Auto’s In Nederland Haalt Nieuw Record

    De verkoop van elektrische auto’s is in 2018 verdrievoudigd ten opzichte van 2017. In totaal werden 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto’s geregistreerd. Dat is een nieuw record, aldus brancheverenigingen RAI Vereniging, BOVAG en dataspecialist RDC.

    Van alle auto’s die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 procent elektrisch. In december verkochten dealers opvallend veel elektrische auto’s, voornamelijk uit het duurdere segment. Een belangrijke reden is dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij duurdere elektrische modellen per 1 januari voor wilden zijn.

    BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat ondanks de nieuwe fiscale regels die minder gunstig zijn ten opzichte van vorig jaar, de verkoop van elektrische auto’s ook dit jaar zal groeien. Dat komt door een groter aanbod van elektrische middenklassers. De stijging zal niet zo explosief zijn als vorig jaar, voorspellen de organisaties.

  5. Erik van Erne zegt:

    9 juli 2019 om 13:05 | Permalink

    Verkopen Elektrische Auto’s Meer Dan Verdubbeld: Plus 117 Procent In Eerste Halfjaar 2019 by RAI Bovag

    De verkoop van nieuwe volledig elektrische auto’s is in de eerste helft van 2019 meer dan verdubbeld. De groei bedraagt 117 procent.

    Dit blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers door RAI Vereniging en BOVAG. In de eerste 6 maanden werden er 17.266 volledig elektrische auto’s verkocht ten opzichte van 7.945 exemplaren een jaar eerder.

    Het aandeel van volledig elektrische auto’s in de nieuw verkopen komt daarmee op 7,6 procent ten opzichte van 3,1 procent in 2018. BOVAG en RAI Vereniging dringen er bij het kabinet op aan om de bijtelling voor elektrische auto’s tot een cataloguswaarde van 45.000 euro niet al in 2020 te verhogen van 4 naar 8 procent, aangezien dan nog de bijtellingsafspraken in Autobrief II van kracht horen te zijn. Dealers en importeurs hebben op basis van deze keiharde afspraken reeds auto’s in bestelling voor 2020.

    Elektrisch rijden is in trek. Volgens BOVAG en RAI Vereniging is de stijging vooral te danken aan de introductie van een aantal nieuwe elektrische modellen in het middensegment, zoals de KIA e-Niro, Hyundai Kona en Tesla Model 3. Van deze laatste zijn de afgelopen jaren een groot aantal pre-orders geplaatst die dit jaar worden uitgeleverd. Met 6.063 stuks is de Tesla Model 3 momenteel de meest geregistreerde elektrische auto van 2019. Voor dit jaar voorspellen RAI Vereniging en BOVAG een totaal aantal nieuwe elektrische auto’s van 28.000 stuks. Indien de bijtelling vanaf 1 januari 2020 omhoog zou gaan, kan dat aantal voor 2019 fors hoger uitpakken.

    Sinds 1 januari van dit jaar is de zakelijke bijtelling van 4 procent voor het privégebruik alleen nog van toepassing op de eerste 50.000 euro van de catalogusprijs van een elektrische auto. Over het meerdere moet 22 procent bijtelling worden betaald. De maatregel heeft volgens BOVAG en RAI Vereniging een duidelijk effect op de nieuw verkopen in het luxe segment boven de 50.000 euro. Van de in 2018 populaire Tesla Model S en Tesla Model X zijn er dit jaar slechts 177 stuks verkocht, ten opzichte van 2.802 stuks in dezelfde periode in 2018.

    Top 5 populairste elektrische modellen in 2019
    1. Tesla Model 3: 6.063 stuks
    2. Hyundai Kona: 2.363 stuks
    3. KIA Niro: 1.789 stuks
    4. Volkswagen Golf: 1.670 stuks
    5. Nissan Leaf: 1.538 stuks

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (648)
  • Agenda (3.125)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (797)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (490)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.268)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.308)
  • Europa (29)
  • Evenementen (169)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.648)
  • Licht (374)
  • Lucht (33)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (729)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.312)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Harderwijk Anders Wil Green Deal Afvalvrije Festivals Harderwijk
  • Zwolse Zomerkermis Draait Dit Jaar Volledig Op Groene Stroom
  • Africa, The Next Green Energy Hub: The Power Of Waste In Kenia
  • Heineken Gaat Plastic Afvalberg Op Evenementen Aanpakken: De Heineken Cupholder
  • Beach Food Festival Met Herbruikbare Beker Op Langoed De Bonte Belevenis Texel: Surf & Turf
  • Het Nationaal Binnenvaart Congres 2019: Ontmoet. Ontdek. Ontwikkel.
  • Lingang Songjiang Tech City Rafael Gallery Zonne-Energie PV Modules in Shanghai by Hanergy
  • Het Eerste Offshore Zonne-Energiepark In De Noordzee Bij België by Vlaamse Blauwe Cluster
  • De Koersnota Schone Lucht In Rotterdam: Rotterdam Gaat Luchtkwaliteit Verbeteren
  • Brussel Eerste Gewest In België Met Statiegeld Op Blikjes En Plastic Flesjes
  • De Energieneutrale Naturistencamping De Mierenhoop In Bunne by Lichtbond Noord
  • Rotterdamse Wethouders Krijgen Elektrische BMW 530e Dienstauto
  • Geen Wegwerpplastic Meer In Caribisch Nederland (Saba, Sint Eustatius En Bonaire) In 2021
  • Gemeente Wichelen Investeert In Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • De Kliekjesdagen In Leiden: Foodtruck Evenement Verkoopt Overgebleven Voedsel
  • Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
  • Radio Circulair Op RaRaRadio Vanuit Plug In City Strijp-S Eindhoven by Bas Luiting
  • Festival Noorderzon In Groningen Stapt Over Op Herbruikbare Bekers
  • Matrix 1: Duurzaam Kantoren- En Laboratoriumcomplex Amsterdam Sciencepark by MVRDV
  • De IJ Klopper: Fietsspiraal Aan Het IJ in Amsterdam by Syb van Breda & Co Architects
  • Links

    Milieunet op..