Anders Bekeken

ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2019: Doorbraak Elektrische Auto In 2020 Bij Particulier

Geschreven op 12-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

5 december 2019: Uit de Elektrisch Rijden Monitor, die de ANWB vandaag voor het derde jaar presenteert, blijkt dat een meerderheid (56%) van de Nederlanders in de toekomst een elektrische auto overweegt.

Het aanbod van betaalbare elektrische auto’s groeit ondertussen gestaag en ook de actieradius neemt steeds verder toe.

Ieder jaar neemt het aantal Nederlanders dat binnen twee jaar een elektrische auto wil kopen toe en ook dit jaar zien we weer een stijging naar 5 procent.

Toch gaat lang niet iedereen uit deze groep ook daadwerkelijk tot aanschaf over, daarvoor is met name de hoge aanschafprijs van elektrische auto’s verantwoordelijk.

Ook daarin zien we in 2020 een verandering plaatsvinden. Er komen steeds meer ‘betaalbare’ elektrische auto’s op de markt. Zo komen er diverse kleine modellen onder de 30.000 euro op de markt en groeit vooral het segment tussen de 30.000 en 40.000 euro volgend jaar aanzienlijk. Nog belangrijker is dat de Total Cost of Ownership (de totale kosten van aanschaf, bezit en gebruik) van een elektrische auto steeds dichter bij die van een gewone auto ligt.

Vorig jaar was een elektrische auto gemiddeld nog 6 procent duurder over de gehele levensduur, nu ligt dat rond de 2 a 3 procent. Om de particuliere koper te verleiden elektrisch te rijden komt er in 2020 een aanschafsubsidie voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s.

Overigens blijken maar weinig mensen op de hoogte van die aankomende stimuleringsmaatregelen, slechts 30 procent van de Nederlanders heeft erover gehoord. Dat een elektrische auto nu al is vrijgesteld van wegenbelasting blijkt zelfs nog minder bekend, slechts 18 procent weet dit. Bij de zakelijke rijder zijn de fiscale voordelen wél bekend: met dank aan een gunstig bijtellingspercentage is het aantal elektrische auto’s het afgelopen jaar ongeveer verdubbeld.

Deze en andere cijfers vind je in de Elektrisch Rijden Monitor 2019, een jaarlijks onderzoek van de ANWB naar de ontwikkeling van de elektrische auto in Nederland, hoe de consument daarop reageert en welke belemmeringen worden ervaren bij de overgang naar elektrisch rijden.

Zie ook: Steeds Meer Volledig Elektrische Auto’s in Nederland by CBS – Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018 – Sterke Groei Verkoop Elektrische Auto’s in Nederland: Plus 142% in Eerste Helft 2018 by VWE – EVMonitor: Hét Meest Actuele Overzicht Van De Nederlandse EV-Markt by EV Consult – Aandeel Elektrische Auto’s In Totale Verkoop Personenauto’s In Europa Stijgt Opnieuw In Oktober 2018 – Inpluggen of Doorpuffen: Afscheid van de hybride-auto by Nieuwsuur – Elektrische Auto’s Zijn Nog Te Duur by Inpluggen Of Doorpluggen by Nieuwsuur – Inpluggen Of Doorpluggen 2 Miljoen Auto’s Opladen In 2030: Is Dat Realistisch? by Nieuwsuur

12 december 2018: De ANWB doet jaarlijks representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar de opkomst van de elektrische auto. Door de uitkomsten van dit onderzoek te koppelen aan de feiten en cijfers uit de markt komt in beeld hoe elektrisch rijden zich in Nederland ontwikkelt.

De ANWB brengt de monitor jaarlijks uit om haar leden te informeren en in staat stellen de kosten van elektrisch rijden te vergelijken met die van brandstofauto’s. Ook wil de ANWB hiermee  partners aansporen de belangrijkste belemmeringen die consumenten nu nog ervaren, versneld weg te nemen. De belangrijkste zijn de hoge aanschafprijs en beperkte actieradius.

Nederlanders lopen nog steeds niet echt warm voor een elektrische auto. Met zo’n auto kan weliswaar steeds verder worden gereden en er zijn meer laadpunten, maar de interesse in volledig elektrische auto’s is het afgelopen jaar gelijk gebleven, meldt de ANWB. De ANWB doet ieder jaar onderzoek naar de opkomst van de elektrische auto.

Uit de Elektrisch Rijden Monitor 2018 (PDF) blijkt dat ongeveer vier op de tien Nederlanders geïnteresseerd zijn in een elektrische auto. Ongeveer een kwart heeft er geen behoefte aan en een grote groep (40 procent) staat hier neutraal in. De hoge aanschafprijs en de beperkte actieradius zijn de belangrijkste redenen voor een consument om nog geen elektrische auto te kopen. Het gemiddelde rijbereik van een elektrische auto met een aanschafprijs van 50.000 euro is inmiddels gestegen van 221 kilometer in 2017 naar 264 kilometer en het aantal laadpunten is bijna verdubbeld: van 19.041 naar 36.000 exemplaren.

De consument lijkt te wachten op een meer gangbare, voordelige elektrische auto. Dat wil overigens niet zeggen dat er in de tussentijd niets gebeurt. Zo is het gemiddelde rijbereik van EV’s gestegen. Van de exemplaren met een aanschafprijs tot € 50.000 is de gemiddelde actieradius toegenomen van 221 kilometer in 2017 naar 264 kilometer in 2018. Ook zijn er meer laadpunten bij gekomen en is het aantal elektrische auto’s op de weg zo goed als verdubbeld van 19.041- naar 36.000 exemplaren. Het aankoopbedrag van elektrische auto’s is nog steeds fors hoger dan die van vergelijkbare benzineauto’s.

Op basis van een Total Cost of Ownership berekening is het verschil aanzienlijk minder. Vergeleken met 2017 liggen die prijzen juist dichter bij elkaar. In 2017 was een elektrische auto gemiddeld 10% duurder dan een vergelijkbare benzine auto. In 2018 is dit verschil teruggelopen naar 6%. Zie ook: Steeds Meer Volledig Elektrische Auto’s in Nederland by CBS – Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018 – Sterke Groei Verkoop Elektrische Auto’s in Nederland: Plus 142% in Eerste Helft 2018 by VWE – EVMonitor: Hét Meest Actuele Overzicht Van De Nederlandse EV-Markt by EV Consult – Aandeel Elektrische Auto’s In Totale Verkoop Personenauto’s In Europa Stijgt Opnieuw In Oktober 2018 – Inpluggen of Doorpuffen: Afscheid van de hybride-auto by Nieuwsuur – Elektrische Auto’s Zijn Nog Te Duur by Inpluggen Of Doorpluggen by Nieuwsuur – Inpluggen Of Doorpluggen 2 Miljoen Auto’s Opladen In 2030: Is Dat Realistisch? by Nieuwsuur

6 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    1 december 2018 om 21:46 | Permalink

    Inpluggen of Doorpuffen: Afscheid van de hybride-auto by Nieuwsuur

    In deze serie onderzoekt onze econoom Mathijs Bouman de toekomst van elektrisch rijden. Hij stapt zelf over op een elektrische auto en spreekt pioniers en experts. In deze eerste aflevering: afscheid van het hybride-tijdperk.

    De afgelopen vijf jaar hebben veel mensen geprofiteerd van voordelen met hun hybride-auto. Maar na vijf jaar houden die voordelen op en is het dus tijd om een nieuwe auto te kopen. Wat kunnen we leren van de afgelopen jaren en maatregelen die getroffen zijn door de overheid?

  2. Erik van Erne zegt:

    12 december 2018 om 11:58 | Permalink

    Elektrische Auto’s Zijn Nog Te Duur by Inpluggen Of Doorpluggen by Nieuwsuur

    Ondanks alle moeite vanuit de overheid blijken Nederlanders nog zeer weinig gebruik te maken van elektrisch vervoer. Dat blijkt uit de nieuwe Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB, die elk jaar kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden.

    Dit is aflevering 2 in de serie: Inpluggen of Doorpuffen. In deze serie onderzoekt onze econoom Mathijs Bouman de toekomst van elektrisch rijden. Hij stapt zelf over op een elektrische auto en spreekt pioniers en experts. In deze aflevering: hoe bereikbaar is elektrisch rijden?

    Zie ook: Inpluggen of Doorpuffen: Afscheid van de hybride-auto

  3. Erik van Erne zegt:

    15 december 2018 om 21:47 | Permalink

    Inpluggen Of Doorpluggen 2 Miljoen Auto’s Opladen In 2030: Is Dat Realistisch? by Nieuwsuur

    In 2030 moeten alle nieuwe auto’s elektrisch zijn en rijden er 2 miljoen volledig elektrische auto’s rond in Nederland; dat zijn de plannen van het kabinet. Maar waar gaan we al deze auto’s opladen?

    Dit is aflevering 3 in de serie: Inpluggen of Doorpuffen. In deze serie onderzoekt onze econoom Mathijs Bouman de toekomst van elektrisch rijden. Hij stapt zelf over op een elektrische auto en spreekt pioniers en experts. In deze aflevering: hoe realistisch zijn de plannen van het kabinet?

  4. Erik van Erne zegt:

    4 januari 2019 om 14:49 | Permalink

    Verkoop Elektrische Auto’s In Nederland Haalt Nieuw Record

    De verkoop van elektrische auto’s is in 2018 verdrievoudigd ten opzichte van 2017. In totaal werden 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto’s geregistreerd. Dat is een nieuw record, aldus brancheverenigingen RAI Vereniging, BOVAG en dataspecialist RDC.

    Van alle auto’s die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 procent elektrisch. In december verkochten dealers opvallend veel elektrische auto’s, voornamelijk uit het duurdere segment. Een belangrijke reden is dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij duurdere elektrische modellen per 1 januari voor wilden zijn.

    BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat ondanks de nieuwe fiscale regels die minder gunstig zijn ten opzichte van vorig jaar, de verkoop van elektrische auto’s ook dit jaar zal groeien. Dat komt door een groter aanbod van elektrische middenklassers. De stijging zal niet zo explosief zijn als vorig jaar, voorspellen de organisaties.

  5. Erik van Erne zegt:

    9 juli 2019 om 13:05 | Permalink

    Verkopen Elektrische Auto’s Meer Dan Verdubbeld: Plus 117 Procent In Eerste Halfjaar 2019 by RAI Bovag

    De verkoop van nieuwe volledig elektrische auto’s is in de eerste helft van 2019 meer dan verdubbeld. De groei bedraagt 117 procent.

    Dit blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers door RAI Vereniging en BOVAG. In de eerste 6 maanden werden er 17.266 volledig elektrische auto’s verkocht ten opzichte van 7.945 exemplaren een jaar eerder.

    Het aandeel van volledig elektrische auto’s in de nieuw verkopen komt daarmee op 7,6 procent ten opzichte van 3,1 procent in 2018. BOVAG en RAI Vereniging dringen er bij het kabinet op aan om de bijtelling voor elektrische auto’s tot een cataloguswaarde van 45.000 euro niet al in 2020 te verhogen van 4 naar 8 procent, aangezien dan nog de bijtellingsafspraken in Autobrief II van kracht horen te zijn. Dealers en importeurs hebben op basis van deze keiharde afspraken reeds auto’s in bestelling voor 2020.

    Elektrisch rijden is in trek. Volgens BOVAG en RAI Vereniging is de stijging vooral te danken aan de introductie van een aantal nieuwe elektrische modellen in het middensegment, zoals de KIA e-Niro, Hyundai Kona en Tesla Model 3. Van deze laatste zijn de afgelopen jaren een groot aantal pre-orders geplaatst die dit jaar worden uitgeleverd. Met 6.063 stuks is de Tesla Model 3 momenteel de meest geregistreerde elektrische auto van 2019. Voor dit jaar voorspellen RAI Vereniging en BOVAG een totaal aantal nieuwe elektrische auto’s van 28.000 stuks. Indien de bijtelling vanaf 1 januari 2020 omhoog zou gaan, kan dat aantal voor 2019 fors hoger uitpakken.

    Sinds 1 januari van dit jaar is de zakelijke bijtelling van 4 procent voor het privégebruik alleen nog van toepassing op de eerste 50.000 euro van de catalogusprijs van een elektrische auto. Over het meerdere moet 22 procent bijtelling worden betaald. De maatregel heeft volgens BOVAG en RAI Vereniging een duidelijk effect op de nieuw verkopen in het luxe segment boven de 50.000 euro. Van de in 2018 populaire Tesla Model S en Tesla Model X zijn er dit jaar slechts 177 stuks verkocht, ten opzichte van 2.802 stuks in dezelfde periode in 2018.

    Top 5 populairste elektrische modellen in 2019
    1. Tesla Model 3: 6.063 stuks
    2. Hyundai Kona: 2.363 stuks
    3. KIA Niro: 1.789 stuks
    4. Volkswagen Golf: 1.670 stuks
    5. Nissan Leaf: 1.538 stuks

  6. Erik van Erne zegt:

    7 januari 2020 om 16:10 | Permalink

    Verkoop Nieuwe Elektrische Auto’s Stijgt In 2019 Naar 13 Procent

    Het aandeel nieuwe elektrische auto’s dat werd verkocht is in 2019 met 13 procent gestegen. Dat is een stijging van 8 procentpunt in vergelijking met 2018. Dat meldt het economisch bureau van ING dinsdag.

    De Tesla Model 3 was met bijna 30.000 registraties de bestverkochte auto van het jaar.

    In de laatste maanden van 2019 werden relatief veel dure zakelijke elektrische auto’s op kenteken gezet, wat te verklaren is door de verhoging van de bijtelling in 2020. Dit mechanisme ligt ook in de laatste maanden van 2020 op de loer, omdat in 2021 opnieuw een verhoging van de bijtelling gepland staat.

    Door de verhoging van de bijtelling zal de focus meer naar een goedkoper segment elektrische auto’s gaan. Veel elektrische auto’s die vorig jaar werden verkocht, bevonden zich juist in het hogere segment. “Het wachten is nog op een breder betaalbaar elektrisch aanbod”, aldus het economisch bureau van ING.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (671)
  • Agenda (3.202)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (506)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.450)
  • Europa (29)
  • Evenementen (195)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.443)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Circular Economy Explained With Drawings & Examples by Sustainability Illustrated
  • Alken Maes (Maes Pils – Cristal) Investeert In 1,5 Miljoen Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • Future of Charging Symposium: Who’s in charge?
  • Top 10 Electric Muscle Cars: Swapped V8 Engines For Battery E-Motors by Automotive Territory
  • Solarcarport Met 3.200 Zonnepanelen Boven Parkeerplaats Achmea Apeldoorn
  • Bol.com Stopt Met Verkoop Wegwerpplastic: Bestek, Bekers, Rietjes En Wattenstaafjes
  • Elektrische Vrachtwagen In Opkomst In Nederland: Op Weg Naar Emissievrije Bevoorrading Steden
  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Links

    Milieunet op..