Anders Bekeken

Amsterdam Gaat Meest Vervuilende Scooters vanaf 2018 Weren in het Centrum

Geschreven op 16-12-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Samen voor Gezonde LuchtAmsterdam gaat een milieuzone voor de meest vervuilende scooters en brommers instellen. Dat maakte wethouder Choho van Amsterdam vandaag bekend. Vanaf 2018 mogen scooters van voor 2011 de binnenstad niet meer in.

Uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie bleek vorige week dat 77% van de inwoners van Amsterdammers voorstander is van een verbod van de meest vervuilende scooters en brommers in de stad.

Met een milieuzone voor de meest vervuilende scooters zet Amsterdam een belangrijke eerste stap om scooteroverlast tegen te gaan. Vorige week maakte de gemeente Utrecht al bekend over vier jaar alle niet-elektrische brommers en scooters uit het centrum te willen verbannen. Ook heeft minister Schultz aangekondigd dat gemeenten scooters en brommers met een helm op de rijbaan mogen laten rijden in plaats van het fietspad.

Oude tweetaktscooters zijn wel 20 tot 2700 keer zo vervuilend als een bestelbus, bleek vorig jaar uit Zwitsers onderzoek. “De regelgeving voor de uitstoot van brommers en scooters loopt hopeloos achter. Met deze maatregel wordt een belangrijke stap gezet, maar daarmee zijn we er nog niet” volgens Anne Knol van Milieudefensie. “Uiteindelijk moet Nederland af van alle transportmiddelen op fossiele energie, zodat we echt gezonde lucht kunnen inademen en klimaatverandering tegengaan. In de stad blijft de fiets natuurlijk de beste manier om je te verplaatsen. Voor wie dat wel nodig heeft, kan de elektrische fiets zorgen voor wat wind in de rug.”

Auto’s en vrachtwagens, de scheepvaart, landbouw en industrie, het zijn de bekende grote bronnen van luchtvervuiling in Nederland. Voor de meeste van deze bronnen gelden steeds strengere regels en afspraken. Gek genoeg loopt de regelgeving voor de uitstoot van brommers en scooters enorm achter. Volgens de huidige regels mag een nieuwe brommer of scooter meer fijnstof uitstoten dan een auto.Ook zorgen de regels die van een brommer een snorfiets of snorscooter maken ervoor dat deze kunstmatig vele malen vuiler wordt, de motor wordt afgeknepen waardoor de brandstof onvolledig wordt verbrand. Daarnaast is het voor de brommer- en scooterrijders vaak onduidelijk of ze op het fietspad of de weg moeten rijden. Er wordt vaak te hard gereden met veel overlast voor fietsers en voetgangers.

Wat Milieudefensie betreft loopt de hele regelgeving voor deze categorie hopeloos achter. Daar moet de bezem door heen en dat is helemaal niet zo ingewikkeld.

Zie ook: Schone Lucht voor Amsterdam: Nieuwe Subsidie Voor Elektrische Taxi’s in Amsterdam – Milieuzone Amsterdam Geopend: Drie Nieuwe Milieuzones Per 1 Januari 2018

Tabel Scooters

Om voor snorfietsen en scooters aan de eis van de lagere maximumsnelheid te kunnen voldoen wordt vaak bij gewone brommers en scooters de luchtinlaat van de motor afgeknepen. Als de motor niet genoeg lucht krijgt gaat hij slechter presteren en kan hij minder hard.

Maar de uitstoot van fijnstof neemt wel enorm toe, een scooter kan duizenden malen viezer zijn dan een bestelbusje. Daarnaast stoten scooters ook veel van het kankerverwekkende benzeen uit.

Bovendien is elke handige jongen in staat om deze motorverslechtering zo te manipuleren dat de scooter alsnog veel harder kan. Met 50 km/uur op het fietspad jakkeren leidt tot heel veel ongelukken.

Brommers en scooters maken landelijk maar 1% van het verkeer uit maar zorgen voor 10% van de verkeersslachtoffers.

De verkoop van brom- en snorscooters is de laatste jaren enorm gestegen. Daarmee groeien ook de problemen. Het wordt tijd om de ouderwetse regelgeving aan te passen aan deze tijd.

Met twee simpele maatregelen is veel te bereiken:

1. Schrap de snorfiets/snorscooter als aparte categorie: Gemotoriseerde tweewielers moeten altijd met helm op de rijbaan. Geen afgeknepen dubbel vuile verbranding meer en iedereen weet waar hij thuis hoort.

Dat is overzichtelijker en veiliger voor alle deelnemers aan het verkeer. Het scheelt veel onnodige vervuiling en is makkelijk te handhaven door de politie. De bestaande voertuigen hoeven niet naar de sloop, de invoer van deze maatregel kost niets en lost veel problemen op.

2. Verbied de verkoop van alle tweetakt: Tweetakt met mengsmering is buitengewoon vervuilend, ouderwets en onnodig. Tegenwoordig kunnen we veel beter, dus er is geen bestaansrecht meer voor. Zowel wat tweewielers betreft, als ook buitenboordmotoren, brommobielen als grasmaaiers en kettingzagen. Alles heb je tegenwoordig ook in viertakt of beter nog, elektrisch. Dat scheelt veel vervuiling en geluidsoverlast.

Zie ook: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Vervoer in Nederland – De Elektrische Scooter is Hip – De Elektrische Bak- en Transportfiets

5 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    17 december 2015 om 16:08 | Permalink

    Amsterdam Electric Compilation

    Amsterdam: the electric capital. Amsterdam is a beautiful city and we want to keep it that way for the future. In 2009 Amsterdam started its ambitious plan for electric mobility. In this short film you can see what we have done since then.

  2. Gerda zegt:

    18 december 2015 om 10:23 | Permalink

    Milieudefensie verbijsterd over afschaffen milieuzones voor personenauto’s

    In de Tweede Kamer is donderdagavond besloten dat gemeenten geen milieuzones voor personenauto’s in mogen stellen. Milieudefensie vindt het onvoorstelbaar dat het Rijk gemeenten de mogelijkheid ontneemt om de luchtkwaliteit te verbeteren en de gezondheid van hun inwoners te beschermen.

    Milieuzones zorgen ervoor dat zeer vervuilende auto’s niet meer de stad in mogen. Onder andere in Duitsland heeft dit gezorgd voor veel betere luchtkwaliteit in steden. Luchtvervuiling zorgt jaarlijks voor duizenden chronisch zieken en vroegtijdige sterfgevallen. Utrecht heeft sinds begin dit jaar een milieuzone voor personenauto’s ingesteld en Rotterdam is zeer vergevorderd met de voorbereidingen. Daar gaat de milieuzone over 2 weken in.

    “Het Rijk doet nauwelijks iets om de luchtkwaliteit in het land te verbeteren. Nu wordt zelfs de gemeenten de mogelijkheid ontnomen om voor gezonde lucht te zorgen. Dit is zeer zorgwekkend”, aldus Anne Knol, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “De overheid wordt op deze manier ook een volslagen onbetrouwbaar. Wat moeten mensen die net een nieuwe schone auto hebben gekocht hiervan denken?”

    De VVD motie werd onder andere gesteund door de SP, een partij die zich juist in Utrecht en Rotterdam gecommitteerd heeft aan de milieuzone. Ook CDA, SGP en de PVV stemden voor het afschaffen van de milieuzones.

  3. Erik van Erne zegt:

    19 december 2015 om 12:04 | Permalink

    Milieuzones voor personenauto’s: een Kamermeerderheid wil er vanaf. Maar minister Melanie Schultz zegt dat het een zaak is van de gemeenten. Utrecht probeert de luchtkwaliteit te verbeteren door de instelling van milieuzones. Rotterdam wil komend jaar een milieuzone invoeren en Amsterdam gaat vervuilende scooters uit het centrum weren.

    Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. De gemeenten zijn vooralsnog vastbesloten en zijn niet van plan om de kamer meerderheid te volgen.

  4. H.vandenberg zegt:

    14 juli 2016 om 11:59 | Permalink

    Wanneer gaan de scooters nu eindelijk van de fietspaden af zoals bij van Baerlestraat , Bilderdijkstraat en Marnixstraat?
    Ik kan er nergens iets over vinden, hooguit een oud bericht dat deze regel toegepast zou worden in 2016. We zitten daar nu allang in. Het voelt absoluut onveilig, het plezier in fietsen is verdwenen.
    Wat betreft vervuiling: onbegrijpelijk! Ik zie niet in waarom we een grotere kans moeten maken om ziek te worden omdat anderen niet willen fietsen. Bij langere afstanden: neem een elektrische! Scheelt ook heel veel lawaai in de stad.

  5. Erik van Erne zegt:

    27 juni 2018 om 12:05 | Permalink

    Beperking Milieuzones Tot Twee Verschillende Soorten Milieuzones

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil de milieuzones beperken tot twee soorten. De plannen hiervoor worden binnenkort naar de Tweede Kamer gestuurd.

    Eerder al liet de staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten af te willen van de wildgroei aan milieuzones. Tot nu toe stelt elke stad een milieuzone op naar eigen goeddunken, wat tot een lappendeken aan regels leidt.

    In de visie van Van Veldhoven zijn er in de toekomst nog maar twee soorten milieuzones: eentje waarin dieselauto’s, inclusies bestelauto’s, van voor 2006 de stad niet meer in mogen en een wat mildere variant waar de ouderdomsgrens op 2001 wordt gesteld. Daarbij zou de Euro 2 norm (ouder dan 2001) of de Euro 3 norm (ouder dan 2006) worden gehanteerd.

    De verwachting is overigens dat de nieuwe regels voor milieuzones in Nederland niet eerder dan in 2020 kunnen worden ingevoerd.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (625)
  • Agenda (3.094)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (784)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.260)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.262)
  • Europa (29)
  • Evenementen (147)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (724)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.262)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Vlaamse Zero-Emission Premie Voor Elektrische Auto’s Verlengd Tot Eind 2020
  • Nieuwe Online Serie: Hoe Redden Wij De Wereld? by Radar AVROTROS
  • Microsoft Koopt Nederlandse Winenergie Van Windpark Borssele III En IV by Eneco
  • Mobifestival 2019: Ontdek En Ervaar De Slimme Mobiliteit Van Vandaag En Morgen
  • Nationale Iconen Nederland: Tien Innovaties Genomineerd Als Finalisten Nieuwe Nationale Iconen
  • Duurzame Sprekersbureau SpeakOut Opnieuw Gelanceerd: Voicing A Sustainable World
  • Prada Group Fur Free: De Prada Group Stopt In 2020 Met Bont
  • Subsidieregeling Groen op Gebouwen In Amstelveen: Gemeente Betaalt Maximaal De Helft
  • Personeel Zeeuwse Sloecentrale Rijdt In Elektrische Leaf Van en Naar Het Werk
  • Wie Onwerpt Het Strandpaviljoen Van De Toekomst? Duurzaam En Energieneutraal
  • Miljoenensubsidie Voor Iconische Nederlandse Monumenten: 35 Miljoen Euro Voor 12 Iconen
  • Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
  • Community of Sustainable Packaging Innovators Voor Duurzame Verpakkingsideeën by KIDV
  • Maar Liefst 98,4% Van Afgedankte Auto’s Wordt Nuttig Toegepast by ARN
  • De Elektrische Citroen 19_19 Concept Auto: Een Soort Maanwagen Met Actieradius Van 800 KM
  • De Elektrische Volkswagen I.D. 3 1ST: De Eerste Editie Met Een Bereik Van 420 Kilometer
  • Waar Zit Wat In: Juiste Informatie Over Chemische Stoffen In Producten
  • Sikkens Ecosure Verf, De Beste Duurzame Verf Ter Wereld by Verf NL
  • De Toekomst Van Duurzaam Verpakken In Zeventien Brancheplannen by KIDV
  • Stop De Miljarden Subsidie Voor Biomassacentrales In Nederland: Teken De Petitie Nu
  • Links

    Milieunet op..