google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief

Geschreven op 14-2-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Sinds de Wet uitwerking Autobrief I worden volledig elektrische auto’s (EV), zeer zuinige (gewone hybride) auto’s en plug-inhybride auto’s (PHEV) met verschillende maatvoering fiscaal gestimuleerd. Bij deze stimulering is rekening gehouden met de marktontwikkelingen.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën beantwoord vragen naar aanleiding van de brief van de Algemene Rekenkamer over de fiscale stimulering van elektrische auto’s.

In Nederland speelt belastingheffing op auto’s een belangrijke rol, zowel bij aanschaf/registratie, bij het bezit, als bij (privé)gebruik van een auto. Het financieel belang van de autobelastingen is groot. In totaal ging het in 2017 (nog afgezien van de btw) om ongeveer 16 miljard euro, waarvan de brandstofaccijnzen ongeveer de helft uitmaken. Naast het primaire financiële doel van de bijdrage aan de ontvangsten van het Rijk, zijn aan de autobelastingen ook andere beleidsdoelen verbonden, vooral gericht op duurzame mobiliteit.

In het begin was het aanbod van volledig elektrische auto’s en PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) zeer beperkt. Daarom is eerst ingezet op de aanschaf van hybride auto’s. Vervolgens is ook ingezet op PHEV, deze werden destijds gezien als een tussenstap naar volledig elektrische auto’s. Met de toename van het aanbod van EV is fiscale stimulering steeds meer ingezet op deze voertuigen. Aanvankelijk zat het aanbod van EV voornamelijk in het duurdere segment. De laatste jaren is het aanbod van EV in het middensegment toegenomen.

In het Klimaatakkoord wordt de fiscale stimulering meer gericht op de particuliere markt om EV ook voor de Nederlandse particulier bereikbaar te maken. Deze wijzigingen in de stimuleringsmaatregelen zijn terug te zien in de daling van de nieuwverkopen van PHEV. Het aantal nieuwverkopen van EV begint juist sterk toe te nemen. Een korting op de bijtelling leidt tot meer nieuwverkopen van EV en daarmee tot minder nieuwverkopen van fossiele auto’s. Het budgettaire effect op de bijtelling zelf is door de gedragseffecten juist klein. Bij het invoeren van een nieuwe fiscale maatregel is het budgettaire effect van belang. Dat geeft het effect van het beleid is op de opbrengsten (en daarmee op het EMU-saldo) weer ten opzichte van het basispad.

Met name doordat meer zakelijke rijders ervoor kiezen om de elektrische auto ook privé te gaan rijden, zijn er extra opbrengsten in de bijtelling. Deze extra opbrengsten dempen de derving die ontstaat doordat men overstapt van fossiele auto’s op elektrische auto’s waarvoor de korting op de bijtelling geldt.

Bpm: Tot en met 2024 blijven emissievrije auto’s vrijgesteld van het betalen van bpm. Vanaf 2025 moet een vaste voet van 360 euro (prijzen 2019) per auto betaald worden;

Mrb personenauto’s (EV en PHEV): Het nihiltarief in de mrb voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer wordt verlengd tot en met 2024. In 2025 geldt voor deze personenauto een mrb-tarief van 25 procent van het dan geldende reguliere mrb-tarief. Na 2025 geldt ook voor emissievrije personenauto’s het dan geldende reguliere mrb-tarief. Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van 0 – 50 gram geldt tot en met 2024 een mrbtarief van 50 procent van het dan geldende reguliere mrb-tarief. In 2025 wordt dit tarief verhoogd naar 75 procent van het geldende reguliere mrb-tarief en vanaf 2026 geldt voor deze categorie personenauto’s het reguliere mrb-tarief. Deze wijziging geldt niet alleen voor personenauto’s, maar ook voor bestelauto’s, bestelauto’s ingericht voor het vervoer van een gehandicapte persoon, motorrijwielen, vrachtauto’s, rijdende winkels, autobussen en buitenlandse motorrijtuigen.

Bijtelling: In 2020 wordt de bijtellingskorting voor zakelijke emissievrije voertuigen ten opzichte van Autobrief II afgebouwd van 18 naar 14 procent-punt. De cap, de maximale cataloguswaarde waarover het verlaagde bijtellingspercentage geldt (uitgezonderd waterstofen zonnecelauto’s), wordt bovendien aangescherpt van 50.000 euro naar 45.000 euro. In de jaren na 2020 blijft een verlaagd bijtellingspercentage voor emissievrije auto’s gelden, waarbij zowel de bijtellingskorting als de cap regelmatig worden aangescherpt. Vanaf 2026 geldt het normale bijtellingspercentage van 22 procent ook voor emissievrije voertuigen en is dus ook de cap niet meer van toepassing.

Accijns: de accijns op diesel wordt zowel in 2021 als in 2023 met 1 cent per liter verhoogd.

Mrb bestelbus ondernemers: De huidige korting op de mrb voor bestelbussen van ondernemers wordt geleidelijk verminderd. De mrb stijgt per bestelbus vanaf 2021 tot en met 2024 met gemiddeld 24 euro per jaar. In 2025 wordt de mrb voor bestelbussen weer met 24 euro per jaar verlaagd.

Zie ook: Subsidie Van 8000 Euro Op Aanschaf Van Een Elektrische Auto –  Subsidie Van 6000 Euro Aanschaf Elektrische Auto Vanaf 2020 by Mobiliteitstafel Klimaatakkoord – Subsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Auto’s Door Bedrijven by Provincie GelderlandSubsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Bestelauto Voor Ondernemers In Rotterdam – Subsidie Voor Elektrische Taxi’s in Amsterdam Verlengd –Subsidie Voor Elektrische Voertuigen in Amsterdam Verlengd – Subsidie Voor Aanschaf Elektrische Vrachtfiets En Bestelauto by Provincie Gelderland – Subsidie Van Maximaal 1000 Euro Op Aanschaf Elektrische Auto In Leeuwarden – Provincie Noord-Brabant: 2,8 miljoen voor Elektrisch Rijden en Slimme Decentrale Netwerken – Provincie Noord-Brabant Stimuleert Aanschaf Elektrische Deelauto’s Met Maximaal 4.500 Euro

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..