google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Alleen Nog Elektrische Trolley 2.0 Bussen In Arnhem Vanaf 2022

Geschreven op 22-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De gemeente Arnhem wil dat er vanaf 2022 louter nog trolleybussen door de stad rijden.

Door de komst van de trolley 2.0 – die deels los van de bovenleiding kan rijden – kunnen die bussen ook naar verschillende steden in de omgeving pendelen die geen bovenleiding hebben.

Die wens heeft de gemeente uitgesproken voor het openbaar vervoer in de regio Rijn-Waal. De provincie Gelderland wil Rijn-Waal start in 2020 met de aanbesteding.

In Arnhem wordt al sinds de jaren vijftig met trolleybussen gereden en ook nu zijn er nog veertig in bedrijf. Mede door deze voertuigen scoort Arnhem al jaren goed op duurzaamheid – zelfs toen elektrische bussen nog een zeldzaamheid waren. Maar de gemeente wil het busvervoer verder verduurzamen en de hoop is om alle bussen vanaf 2020 volledig uitstootvrij te laten rijden.

In maart van dit jaar gingen er twee trolley 2.0-bussen rijden, die dus losgekoppeld kunnen worden van de bovenleiding. Leverancier HESS heeft twee bestaande bussen uitgerust met een accupakket en dit krijgt energie via In Motion Charging. Tijdens het rijden aan de bovenleiding worden de voertuigen opgeladen, zodat ze daarna tien kilometer los van de bovenleiding kunnen rijden.

De gemeente vraagt de provincie in de aanbesteding zo veel mogelijk in te zetten op trolleys. En dus niet alleen in de stad zelf, want de trolley 2.0 moet in ieder geval steden als Wageningen, Nijmegen, Zutphen, Doetinchem en Apeldoorn kunnen bereiken. Waterstof is een goed alternatief voor de buslijnen die niet haalbaar zijn met actieradius van de trolleys.

Arnhem wil verder dat er bussen gaan rijden naar de kantorenparken (zoals IJsseloord 2) en P+R-locaties. Zo blijft de stad en het centrum goed bereikbaar. De binnenstad moet ook te bereiken zijn voor bezoekers die hun auto op een P+R terrein parkeren en met de bus naar het centrum willen. Een buslijn naar kantorenpark is noodzakelijk om forenzen op een meer duurzame manier naar het werk te brengen.

De gemeente zet daarnaast in op een goede toegankelijkheid, zodat het OV ook een aantrekkelijke optie wordt. “Daarnaast wordt van de busmaatschappij verwacht dat ze ervoor zorgt dat de bus ook toegankelijk en begrijpelijk is voor buitenlanders en Nederlanders met een migratieachtergrond. Voor gezinnen ziet de gemeente het liefst een goedkope gezinskaart. Zo raken kinderen al vroeg vertrouwd met het openbaar vervoer”, aldus Arnhem.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    22 oktober 2021 om 16:20 | Permalink

    Met Breng Trolley lijn 1 van Oosterbeek naar Arnhem

    Na bijna 110 jaar dreigt de Arnhemse lijn 1 te verdwijnen uit Oosterbeek. Met een korte onderbreking van 2003 tot 2012 (toen lijn 1 de route Oosterbeek – Het Duifje reed) verzorgde lijn 1 het vervoer tussen Velp en Oosterbeek, eerst als tram en sinds 1949 als trolleylijn. Daar dreigt nu een einde aan te komen omdat de frequente lijn Arnhem Wageningen voor voldoende capaciteit op het traject Arnhem- Oosterbeek zou zorgen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (913)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.463)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.739)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.735)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.742)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • The Making of Reishi Fine Mycelium: Mushroom Based Leather by MycoWorks
  • The Mystery Of Siberia’s Exploding Craters At Yamal Peninsula by BBC REEL
  • Subsidie Uitstootvrij Bouwmaterieel: Kabinet Wil Meer Schone Meer Schone Machines In De Bouw
  • Wat Mensen Beweegt: Onderzoekproject Duurzame Mobiliteit In Johan Cruijff ArenA Gebied
  • De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh
  • Wereldwijde Groei Hernieuwbare Energie Breekt Alle Records: 290 GW Renewables In 2021 by IEA
  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Links

    Milieunet op..