Alleen Nog Elektrische Trolley 2.0 Bussen In Arnhem Vanaf 2022
Geschreven op 22-10-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe gemeente Arnhem wil dat er vanaf 2022 louter nog trolleybussen door de stad rijden.
Door de komst van de trolley 2.0 – die deels los van de bovenleiding kan rijden – kunnen die bussen ook naar verschillende steden in de omgeving pendelen die geen bovenleiding hebben.
Die wens heeft de gemeente uitgesproken voor het openbaar vervoer in de regio Rijn-Waal. De provincie Gelderland wil Rijn-Waal start in 2020 met de aanbesteding.
In Arnhem wordt al sinds de jaren vijftig met trolleybussen gereden en ook nu zijn er nog veertig in bedrijf. Mede door deze voertuigen scoort Arnhem al jaren goed op duurzaamheid – zelfs toen elektrische bussen nog een zeldzaamheid waren. Maar de gemeente wil het busvervoer verder verduurzamen en de hoop is om alle bussen vanaf 2020 volledig uitstootvrij te laten rijden.
In maart van dit jaar gingen er twee trolley 2.0-bussen rijden, die dus losgekoppeld kunnen worden van de bovenleiding. Leverancier HESS heeft twee bestaande bussen uitgerust met een accupakket en dit krijgt energie via In Motion Charging. Tijdens het rijden aan de bovenleiding worden de voertuigen opgeladen, zodat ze daarna tien kilometer los van de bovenleiding kunnen rijden.
De gemeente vraagt de provincie in de aanbesteding zo veel mogelijk in te zetten op trolleys. En dus niet alleen in de stad zelf, want de trolley 2.0 moet in ieder geval steden als Wageningen, Nijmegen, Zutphen, Doetinchem en Apeldoorn kunnen bereiken. Waterstof is een goed alternatief voor de buslijnen die niet haalbaar zijn met actieradius van de trolleys.
Arnhem wil verder dat er bussen gaan rijden naar de kantorenparken (zoals IJsseloord 2) en P+R-locaties. Zo blijft de stad en het centrum goed bereikbaar. De binnenstad moet ook te bereiken zijn voor bezoekers die hun auto op een P+R terrein parkeren en met de bus naar het centrum willen. Een buslijn naar kantorenpark is noodzakelijk om forenzen op een meer duurzame manier naar het werk te brengen.
De gemeente zet daarnaast in op een goede toegankelijkheid, zodat het OV ook een aantrekkelijke optie wordt. “Daarnaast wordt van de busmaatschappij verwacht dat ze ervoor zorgt dat de bus ook toegankelijk en begrijpelijk is voor buitenlanders en Nederlanders met een migratieachtergrond. Voor gezinnen ziet de gemeente het liefst een goedkope gezinskaart. Zo raken kinderen al vroeg vertrouwd met het openbaar vervoer”, aldus Arnhem.
Erik van Erne zegt:
22 oktober 2021 om 16:20 | Permalink
Met Breng Trolley lijn 1 van Oosterbeek naar Arnhem
Na bijna 110 jaar dreigt de Arnhemse lijn 1 te verdwijnen uit Oosterbeek. Met een korte onderbreking van 2003 tot 2012 (toen lijn 1 de route Oosterbeek - Het Duifje reed) verzorgde lijn 1 het vervoer tussen Velp en Oosterbeek, eerst als tram en sinds 1949 als trolleylijn. Daar dreigt nu een einde aan te komen omdat de frequente lijn Arnhem Wageningen voor voldoende capaciteit op het traject Arnhem- Oosterbeek zou zorgen.
Erik van Erne zegt:
18 december 2021 om 22:55 | Permalink
Breng Trolleybus 2.0 - vanaf 2023 van Arnhem naar Wageningen
Op 12 december 2021 reed voor het laatst een trolleybus tussen Arnhem en Oosterbeek op Breng lijn 1. Door Covid was het gebruik van deze lijn te laag geworden. Lijn 352 van Arnhem naar Wageningen nam het vervoer over met gelede Aardgasbussen.
Vanaf 2023 zal op lijn 352 met trolleybus 2.0 gereden worden. Tussen Arnhem en Oosterbeek rijdt deze bus onder de bovenleiding. Vanaf Oosterbeek worden verder op de batterij naar Wageningen gereden. Opladen van deze batterijen vindt plaats tijdens het rijden onder de bovenleiding.
Breng heeft inmiddels om ervaring op te doen twee bestaande trolleybussen omgebouwd tot trolleybus 2.0. In deze video een impressie van een rit van Arnhem met één van deze bussen waarbij ook een stukje van de route naar Wageningen werd bereden. Ook werd gedemonstreerd hoe de bus automatisch kan aankoppelen aan de bovenleiding.