google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Ruim 87 Miljoen Euro Voor 43 Transportprojecten In Nederland: 5 Miljoen Extra Budget

Geschreven op 1-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

9 januari 2020:  In 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd. Omdat er zoveel goede projecten zijn ingediend, besloot minister Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat het subsidiebudget dit jaar met 5 miljoen te verhogen. In totaal is er nu 92 miljoen euro beschikbaar.

Ongeveer de helft van het geld uit 2019 gaat naar batterij-elektrische innovaties, iets minder dan de helft naar waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstoffen. Ook komen er zeven nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld, Nieuwegein en Den Helder.

1 januari 2020: Minister Stientje van Veldhoven van Milieu en Wonen trekt 34,5 miljoen euro uit voor transportprojecten die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit.

Met deze subsidie komen Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt zijn, maar wel zeer kansrijk zijn, versneld van de grond.

Ook de betrokken bedrijven dragen 47 miljoen euro bij en de EU maakt 5,9 miljoen euro vrij voor de financiering van projecten. De totale investering komt daarmee op ruim 87 miljoen euro, verdeeld over 43 projecten in heel Nederland.

Het gaat vooral om machines en voertuigen die draaien op waterstof of op batterijen, en om laadinfrastructuur. Nog in 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd.

Verantwoordelijk minister Stientje Van Veldhoven: “Minder CO2 en stikstof, én kansen voor bedrijven. De innovatie van nu is het exportproduct van morgen. Het is mooi om te zien wat voor mooie projecten met deze subsidie worden ontwikkeld. Deze innovaties zijn interessant voor Nederland, maar ook andere landen worstelen met luchtkwaliteit en het schoner maken van bouw en verkeer”.

Een van de projecten is van transportbedrijf Vlot Logistics uit Rotterdam, gespecialiseerd in zeer zwaar en groot transport. Dat bouwt met de subsidie een zware kraanwagen en oplegger om stenen te vervoeren. Eigenaar Rokus Vlot: “Voor deze voertuigen met een gewicht tot maximaal 50 ton, waarmee we overal tussen de huizen rijden, is geen duurzaam alternatief op de markt. Iedereen zegt dat het niet kan om dit soort voertuigen uitstootvrij te maken. Veel te duur en ingewikkeld. Maar we staan in de startblokken en gaan het gewoon doen”.

Bijzonder aan het project is dat er ook mobiele snelladers bij zitten. Daarmee kunnen de kraan- en stenenwagens hun batterij opladen tijdens het laden en lossen, waardoor ze ondanks hun gewicht een grote actieradius hebben. De eerste omgebouwde wagens die dus zowel tijdens het werk als tijdens het rijden geen uitlaatgassen uitstoten, komen in 2020 op de weg.

Een ander project wordt door Holthausen uit Hoogezand uitgevoerd. Dit bedrijf bouwt emissieloze veegwagens, kleine- voor in winkelcentra en grotere voor straatreiniging. Afnemers kunnen kiezen tussen waterstof of batterij-elektrisch. Bijzonder is dat er ook een variant is met een kleine kunstoftank met waterstof erin die je makkelijk omwisselt voor een volle als hij leeg is. Ze hoeven dus niet te tanken. Deze veegwagens zijn daarmee niet alleen schoon en stil, maar hebben ook een laag gewicht en zijn onbeperkt inzetbaar. Begin 2021 vegen de eerste exemplaren straten schoon in Rotterdam en Groningen. Dit soort machines met verwisselbare waterstoftank is nu nog nergens verkrijgbaar.

Met de 87 miljoen euro gaan 43 projecten van start. De helft daarvan gaat batterij-elektrische innovaties, iets minder dan de helft om waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstof. Schepen op waterstof, uitstootvrije bouwmachines, schone boodschappenbezorgwagens, diverse soorten bussen en swapbare accu’s voor pizzabezorgscooters; het zijn enkele voorbeelden van de 43 projecten. Ook wordt van het geld nieuwe laadinfrastructuur gerealiseerd. Bijvoorbeeld zeven nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Nieuwegein, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld en Den Helder.

In 2017 is een eerdere subsidieronde geweest. Die leverde 33 projecten op, met een totale investering van 76 miljoen euro. Met dat geld zijn onder andere de eerste waterstoftankstations gerealiseerd, is een elektrische betonmixer ontwikkeld, rijden schone vrachtwagens rond die supermarkten bevoorraden en is een systeem ontwikkeld waarmee pakketbezorging in Rotterdam uitstootvrij plaatsvindt.

Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Het transport is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot. In het klimaatakkoord staan tal van afspraken om deze uitstoot terug te dringen. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar biedt ook kansen voor Nederlandse bedrijven.

Zie ook: Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport – Topsector Logistiek Jaarcongres 2018: Lean AnalytiX CO2-Effectiviteitsmethode Transportsector  – Transport en Logistiek Nederland (TLN): Alleen Nog Elektrisch Transport in Binnensteden in 2025

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.343)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.502)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.484)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • De Elektrische Veegmachine e-Swingo In Rotterdam
  • Links

    Milieunet op..