Ruim 87 Miljoen Euro Voor 43 Transportprojecten In Nederland: 5 Miljoen Extra Budget
Geschreven op 1-1-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVUpdate 5 februari 2021: Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft de nieuwe, derde ronde van de DKTI-innovatieregeling gepubliceerd.
Er komt 11 miljoen euro beschikbaar voor de aanschaf van schone bedrijfswagens. Daarnaast is er 25 miljoen euro gereserveerd voor innovatieve transportplannen die ondernemers hebben.
Goed voor het klimaat en de schone lucht. En voor onze portemonnee, want Nederlandse bedrijven lopen voorop in het ontwikkelen van duurzame innovaties op gebied van transport.
Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Door te leren én te innoveren snijdt het mes met deze regeling aan twee kanten. Ondernemers kunnen ervaring opdoen met elektrische vrachtwagens, zodat die meer en sneller op de weg komen. Daarnaast kunnen ondernemers met een goed idee een steuntje in de rug krijgen zodat we hun groene innovaties terugzien op de weg. Ik ben echt trots op onze bedrijven die wereldwijd elektrische vrachtwagens, uitstootvrije bussen en laadpalen exporteren. Zij zorgen voor groene banen en maken ons transport toekomstbestendiger. Een toekomst waarin we minder CO2 uitstoten, de lucht schoner is en het stikstofspook verleden tijd is”.
Ondernemers kunnen vanaf 23 maart met subsidie investeren in uitstootvrije voertuigen boven de 4250 kilogram. Dat zijn vooral vrachtwagens, elektrisch of op waterstof. Ook de schoonste hybridevarianten komen in aanmerking. Er zijn steeds meer modellen op de markt, maar ze zijn relatief duur en het gebruik staat nog in de kinderschoenen. Het kabinet trekt een eerste bedrag van 11 miljoen euro uit, zodat ondernemers ervaring op kunnen doen met gebruik in de praktijk. Voorwaarde is dat zij hun opgedane kennis en ervaringen delen, zodat de markt versneld op gang komt.
Naast subsidie voor een schone vrachtwagen kunnen ondernemers vanaf 23 maart hun innovatieve transportplannen indienen. Zoals afgesproken in het klimaatakkoord heeft Van Veldhoven ruim 25 miljoen euro beschikbaar om bij te dragen. Een onafhankelijke commissie kiest de beste innovaties uit.
Daarmee gaat de derde ronde van deze regeling, voluit de demonstatieregeling klimaattechnologieën en innovaties in transport (DKTI), van start. Het doel is Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt zijn, maar wel zeer kansrijk zijn, versneld van de grond krijgen. In twee eerdere rondes investeerden bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen in 76 projecten, met een totale waarde van 163 miljoen euro. Onder andere de eerste generatie elektrische vrachtwagens, vuilniswagens op waterstof en waterstofstankstations zag zo het levenslicht. Een ander voorbeeld is de eerste veegwagen op waterstof ter wereld, die sinds afgelopen woensdag de binnenstad van Utrecht schoonveegt.
De DKTI-regeling is een van manieren waarmee het kabinet ondernemers groen op weg helpt. Nederlandse bedrijven zijn innovatief en verdienen jaarlijks voor meer dan 1,3 miljard euro aan producten op gebied van uitstootvrij vervoer, zoals bussen, vrachtwagens en laadpalen. Dat is goed nieuws voor de economie, maar ook voor onze gezondheid. Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is wegverkeer op veel plekken de belangrijkste bron van luchtvervuiling die mensen direct inademen. Daarom zijn in het klimaatakkoord afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat het verkeer in 2050 volledig uitstootvrij is.
9 januari 2020: In 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd. Omdat er zoveel goede projecten zijn ingediend, besloot minister Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat het subsidiebudget dit jaar met 5 miljoen te verhogen. In totaal is er nu 92 miljoen euro beschikbaar.
Ongeveer de helft van het geld uit 2019 gaat naar batterij-elektrische innovaties, iets minder dan de helft naar waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstoffen. Ook komen er zeven nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld, Nieuwegein en Den Helder.
1 januari 2020: Minister Stientje van Veldhoven van Milieu en Wonen trekt 34,5 miljoen euro uit voor transportprojecten die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit.
Met deze subsidie komen Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt zijn, maar wel zeer kansrijk zijn, versneld van de grond.
Ook de betrokken bedrijven dragen 47 miljoen euro bij en de EU maakt 5,9 miljoen euro vrij voor de financiering van projecten. De totale investering komt daarmee op ruim 87 miljoen euro, verdeeld over 43 projecten in heel Nederland.
Het gaat vooral om machines en voertuigen die draaien op waterstof of op batterijen, en om laadinfrastructuur. Nog in 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd.
Verantwoordelijk minister Stientje Van Veldhoven: “Minder CO2 en stikstof, én kansen voor bedrijven. De innovatie van nu is het exportproduct van morgen. Het is mooi om te zien wat voor mooie projecten met deze subsidie worden ontwikkeld. Deze innovaties zijn interessant voor Nederland, maar ook andere landen worstelen met luchtkwaliteit en het schoner maken van bouw en verkeer”.
Een van de projecten is van transportbedrijf Vlot Logistics uit Rotterdam, gespecialiseerd in zeer zwaar en groot transport. Dat bouwt met de subsidie een zware kraanwagen en oplegger om stenen te vervoeren. Eigenaar Rokus Vlot: “Voor deze voertuigen met een gewicht tot maximaal 50 ton, waarmee we overal tussen de huizen rijden, is geen duurzaam alternatief op de markt. Iedereen zegt dat het niet kan om dit soort voertuigen uitstootvrij te maken. Veel te duur en ingewikkeld. Maar we staan in de startblokken en gaan het gewoon doen”.
Bijzonder aan het project is dat er ook mobiele snelladers bij zitten. Daarmee kunnen de kraan- en stenenwagens hun batterij opladen tijdens het laden en lossen, waardoor ze ondanks hun gewicht een grote actieradius hebben. De eerste omgebouwde wagens die dus zowel tijdens het werk als tijdens het rijden geen uitlaatgassen uitstoten, komen in 2020 op de weg.
Een ander project wordt door Holthausen uit Hoogezand uitgevoerd. Dit bedrijf bouwt emissieloze veegwagens, kleine- voor in winkelcentra en grotere voor straatreiniging. Afnemers kunnen kiezen tussen waterstof of batterij-elektrisch. Bijzonder is dat er ook een variant is met een kleine kunstoftank met waterstof erin die je makkelijk omwisselt voor een volle als hij leeg is. Ze hoeven dus niet te tanken. Deze veegwagens zijn daarmee niet alleen schoon en stil, maar hebben ook een laag gewicht en zijn onbeperkt inzetbaar. Begin 2021 vegen de eerste exemplaren straten schoon in Rotterdam en Groningen. Dit soort machines met verwisselbare waterstoftank is nu nog nergens verkrijgbaar.
Met de 87 miljoen euro gaan 43 projecten van start. De helft daarvan gaat batterij-elektrische innovaties, iets minder dan de helft om waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstof. Schepen op waterstof, uitstootvrije bouwmachines, schone boodschappenbezorgwagens, diverse soorten bussen en swapbare accu’s voor pizzabezorgscooters; het zijn enkele voorbeelden van de 43 projecten. Ook wordt van het geld nieuwe laadinfrastructuur gerealiseerd. Bijvoorbeeld zeven nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Nieuwegein, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld en Den Helder.
In 2017 is een eerdere subsidieronde geweest. Die leverde 33 projecten op, met een totale investering van 76 miljoen euro. Met dat geld zijn onder andere de eerste waterstoftankstations gerealiseerd, is een elektrische betonmixer ontwikkeld, rijden schone vrachtwagens rond die supermarkten bevoorraden en is een systeem ontwikkeld waarmee pakketbezorging in Rotterdam uitstootvrij plaatsvindt.
Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Het transport is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot. In het klimaatakkoord staan tal van afspraken om deze uitstoot terug te dringen. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar biedt ook kansen voor Nederlandse bedrijven.
Zie ook: Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport - Topsector Logistiek Jaarcongres 2018: Lean AnalytiX CO2-Effectiviteitsmethode Transportsector – Transport en Logistiek Nederland (TLN): Alleen Nog Elektrisch Transport in Binnensteden in 2025