Anders Bekeken

Koning Willem-Alexander Opent De Groene Loper in Maastricht: De Nieuwe Engel van Maastricht

Geschreven op 4-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Natuur Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

5 april 2018: De nieuwe Engel van Maastricht is een bijzondere eer te beurt gevallen. Het markante en bevallige beeld op de rotonde Scharnerweg is op 29 maart 2018 onthuld door Koning Willem-Alexander.

Het symboliseert de eenwording van de rondom de A2-zone gelegen wijken. Een eenwording die mogelijk is gemaakt doordat alle snelverkeer sinds eind 2016 ondergronds rijdt en bovengronds de Groene Loper aangelegd kan worden.

De engel staat in het centrum van de Groene Loper, een nieuw en gezond verblijfsgebied voor bewoners, wandelaars en fietsers. Het gebied is al ingrijpend veranderd en ondergaat de komende jaren nog een volledige metamorfose, waarbij ruim 1000 woningen een nieuwe impuls geven aan dit stadsdeel.

De nieuwe Engel van Maastricht is gemaakt door kunstenaar Wil van der Laan. Sokkel en beeld samen zijn ongeveer 7 meter hoog. Het beeld zelf is 2,9 meter hoog, waarbij de engel een maat heeft van 2,3 meter en verrijst uit een 60 centimeter hoge ‘kolkende Maas’. Het beeld is uit brons gegoten en zwart/bruin gepatineerd.

“De engel verwelkomt de mensen in het gebied ‘de Groene Loper’ evenals de mensen die richting binnenstad gaan. Zij brengt door haar vormgeving de herrijzenis tot uitdrukking  van de openbare ruimte zoals deze ooit is geweest. Bovendien koestert vrijwel elke inwoner de Maastrichtse Engel in welke gedaante dan ook, omdat zij veel gebeurtenissen in de stad markeert. De engel staat op een hoge sokkel om zo boven de verkeers- en verblijfswereld uit te stijgen en meer contrast te maken met de lucht. Door de combinatie van beplanting en het kunstwerk vormt de rotonde straks een eenheid over het gehele plein”, aldus kunstenaar en landschapsarchitecten.

4 maart 2018: Koning Willem-Alexander woont donderdagochtend 29 maart 2018 in Maastricht een bijeenkomst bij ter markering van het gereedkomen van A2 Maastricht en de realisatie van de Groene Loper. Hij verricht de officiële opening van de Groene Loper.

De aanpassingen aan de A2, het nieuwe verkeerssysteem voor stad en regio en de bovengrondse herinrichting zijn als één totaalplan voor mobiliteit en leefbaarheid aangepakt door bewoners, weggebruikers en overheid. Door de aanleg van de dubbellaags Willem-Alexander tunnel voor personenauto’s en vrachtverkeer rijdt 80% van het verkeer voortaan een afstand van 2,5 kilometer onder Maastricht in plaats van dwars door de stad.

Daardoor is midden in de stad een nieuw gebied ontstaan, dat nu wordt ontwikkeld voor wonen, werken en recreatie. De zogenoemde Groene Loper is een langgerekte bomenlaan voor voetgangers en fietsers met aan weerszijden rijstroken voor bestemmingsverkeer. Ook ontstaat er ruimte voor de bouw van nieuwe stadswoningen en appartementen. Van de wijken, die tientallen jaren werden gescheiden door de rijksweg, wordt op deze manier weer één geheel gemaakt.

De werkzaamheden voor A2 Maastricht startten in 2010. Tussen 2011 en 2016 werd de tunnel gerealiseerd. Er is uiteindelijk een nieuw verkeerssysteem aangelegd over een lengte van 6 km dat naast de tunnel bestaat uit 21 kunstwerken, zoals bruggen, ecoducten en fly-overs. De doorontwikkeling van de Groene Loper duurt nog tot 2026.

De realisatie van de Willem-Alexander tunnel in de A2 in Maastricht verbetert de doorstroming over de A2 en het stedelijke verkeersysteem, ontlast de stad van geluid, stank en verkeershinder. Door deze ingreep kunnen de gebieden aan de oostzijde van Maastricht weer geheeld worden zodat het oostelijk stadsdeel tot bloei komt. De verbinding met de binnenstad wordt sterk verbeterd. Bovengronds wordt daarom De Groene Loper gerealiseerd: een stadslaan van noord naar zuid met centraal in de ruimte een bomenallee en daaronder een recreatieve wandel- en fietsesplanade.

De Groene Loper verbindt de stad met de landgoederenzone aan de noordzijde van Maastricht en met het Mecc en de Céramique-terreinen aan de zuidoost-zijde van de stad. Door het groene profiel te verbinden met het bestaande groen in de stad, zoals het Koningspark en de vele boomgroepen in het gebied, ontstaat opgeteld een majestueuze groene long in de stad. Het groene en verkeersluwe karakter van de openbare ruimte maakt De Groene Loper een verbindende openbare ruimte voor mensen die zich van oost naar west door de stad bewegen.

De Groene Loper wordt zo een nieuwe verbindende structuur tussen west- en oost-Maastricht en tussen stad en land. De Groene Loper is de hedendaagse stadslaan, duurzaam, tijdloos, gewoon en monumentaal. Als zodanig sluit ze aan bij een lange traditie van negentiende-eeuwse lanen in Nederlandse steden, waarvan de Maliebaan in Utrecht, Laan van Meerdervoort in Den Haag, de Mathenesserlaan in Rotterdam, de historische opzet van de Statensingel en de Hertogsingel in Maastricht sprekende voorbeelden zijn.

Waar vroeger het verkeer raasde, wordt het gebied tussen Europaplein en Geusselt nu stap voor stap teruggegeven aan bewoners en bezoekers. Maastricht-Oost is volop in verandering. We staan te trappelen om de Groene Loper in gebruik te nemen. In symbolische zin gaan we dat doen op (paas)zondag 1 april met de eerste Groene Loper Run, een mooie 5 én 10 kilometer lange hardloopwedstrijd waar iedereen aan kan meedoen.

De Groene Loper Run is een mooie manier om kennis te maken met het nieuwe gebied boven op de Koning Willem-Alexandertunnel. Het parcours gaat voor het groot­ste gedeelte over de Groene Loper. De hardlopers rennen tussen het Europaplein en het MVV-stadion (de Geusselt). De precieze route wordt nog bekend gemaakt. Start en finish zijn naast de Lourdeskerk. Volgens de Maastrichtse toploper Ricardo Floris zou dit wel eens het snelste par­cours van Limburg kunnen worden. “Veel rechte stukken, weinig bochten en weinig hoogteverschillen is de perfecte combinatie voor een prettig en snel parcours.”

Een deel van de opbrengst van de Groene Loper Run wordt gedoneerd aan een goed doel: het Toon Hermans Huis Maastricht. Melanie Frederiks, directeur van het Toon Hermans Huis Maastricht: “Elke stap die u tijdens de Groene Loper Run zet, is ook een stap voor het Toon Hermans Huis Maastricht. Een gastvrij inloophuis voor (ex-)kankerpatiënten, naasten en nabestaanden. Met de opbrengst van onder andere de Groene Loper Run willen we een eigen hard­loopclub opstarten onder begeleiding van hardloopprofessionals. Hardlopen kan namelijk bijdragen aan het verbeteren van zorg en welzijn van mensen die te maken krijgen met kanker.”

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    29 mei 2018 om 14:43 | Permalink

    Stedelijke Ontwikkeling Maastricht

    Samen met gemeenten werkt de Provincie Limburg aan steden en centra waar mensen nu en in de toekomst graag wonen, werken, leren en verblijven. Bekijk de wat er allemaal gebeurd in Maastricht en hoe de nieuwe initiatieven tot stand komen.

  2. Erik van Erne zegt:

    30 augustus 2018 om 16:18 | Permalink

    Het 22e Maastrichts Energie Akkoord Groene Loper

    Woningen die niet alleen energieneutraal zijn, maar zelfs energie teruggeven aan de omgeving. De mogelijkheid om een auto te delen met je buren. En extra grote voortuinen en bergingen, zodat je gemakkelijker de fiets pakt. Bij de bebouwing op de Groene Loper staat duurzaamheid in de ruimste zin van het woord voorop. Daarom is 29 augustus het 22e Maastrichts Energie Akkoord getekend.

    De duurzame ambities van de stedelijke ontwikkeling in Maastricht-Oost worden vastgelegd in het Maastrichts Energie Akkoord. Naast de Gemeente Maastricht en Ballast Nedam, zetten ook LAUDY Bouw & Ontwikkeling en Projectbureau A2 Maastricht hun handtekening. “We laten hiermee zien dat publiek en privaat prima kunnen samenwerken. We zijn ware metgezellen, waarbij Projectbureau A2 Maastricht niet alleen aanjager is, maar soms ook als bezemwagen zorgt dat iedereen betrokken blijft”, zegt Dwars van Ballast Nedam.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Links

    Milieunet op..