Anders Bekeken

MVO Steeds Belangrijker voor Fans Eredivisie en Jupiler League Clubs

Geschreven op 22-5-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in MVO, Sport Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

MVO in Betaald VoetbalVoetbal is een sport waar liefhebbers uit alle bevolkingsgroepen van genieten. De verwevenheid in de maatschappij brengt voor Eredivisieclubs en Jupiler League clubs een maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee.

Voor fans is het belangrijk dat hun club betrokken is bij de maatschappij en zich inzet voor sociale doelen.

Vrijwel alle fans vinden het belangrijk dat hun club ook een maatschappelijke rol vervult. Ten opzichte van vorig seizoen is de maatschappelijke betrokkenheid van clubs zelfs nog iets belangrijker geworden: nu vindt 89% maatschappelijke (Jupiler league 88%) betrokkenheid (zeer) belangrijk, vorig jaar was dit 86%. Voor vrouwen is het nog iets belangrijker dan voor mannelijke supporters dat de club zich bezighoudt met maatschappelijke projecten. En naarmate fans ouder worden vinden ze de maatschappelijke betrokkenheid ook steeds belangrijker.

Eredivisieclubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De aandacht die clubs aan hun maatschappelijke betrokkenheid schenken werpt zijn vruchten af, want de bekendheid van maatschappelijke activiteiten is toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 46% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt en dat was vorig seizoen nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn veel beter op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club dan ClubCardhouders: 54% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt (was 47% in 2009/’10), tegenover 39% van de ClubCardhouders (was 31% in 2009/’10). ClubCardhouders vinden bovendien vaker dan seizoenkaarthouders dat ze te weinig informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten van de club. In totaal zou bijna een derde (30%) van de fans graag meer informatie willen ontvangen over de manier waarop hun club betrokken is bij de maatschappij.

MVO in Jupiler leagueJupiler League clubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De kennis over de maatschappelijke activiteiten van de Jupiler League clubs is iets toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 42% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt; vorig seizoen was dit nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn het beste op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club: 50% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt, tegenover 31% van de fans zonder seizoenkaart.

Ruim zes op de tien Jupiler League fans (63%) vinden dat zij precies voldoende informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten die de club onderneemt. Ruim een derde van de fans (36%) zou graag meer informatie willen ontvangen. Bronnen: Eredivisie Fan Onderzoek 2010/’11 en Jupiler League Fan Onderzoek 2010/’11.

KNVB ExpertiseKNVB Expertise, de Eredivisie en de Jupiler League hebben in seizoen 2010/’11 voor de tweede keer een nationaal Fan Onderzoek uitgevoerd onder de voetbalfans van alle betaaldvoetbalorganisaties. Meer dan 50.000 deelnemers hebben hun mening gegeven over zaken als ervaringen op wedstrijddagen, mediagebruik en betrokkenheid bij de club. Dit maakt het Nederlandse Fan Onderzoek tot één van Europa’s grootste onderzoeken onder sportfans.

Nederlands Elftal doneert aanleg Cruyff Court in Johannesburg – Only Friends: Marco van Basten neemt Meer dan Voetbal label in ontvangst

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..