Anders Bekeken

Kristalprijs 2019: Royal Schiphol Group Winnaar Kristalprijs 2019

Geschreven op 19-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, MVO Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

20 november 2019: Royal Schiphol Group wint de Kristalprijs 2019, de prijs voor de meest transparante verslaggeving over het financiële jaar 2018.

Schiphol eindigde met hun maatschappelijke jaarverslag als hoogste op de ranglijst van de Transparantiebenchmark 2019.

De jury geeft aan dat Schiphol op een heldere manier over duurzame thema’s rapporteert en daarbij ook transparant is over de verbeterpunten.

De Kristalprijs is in 2010 ingesteld door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) samen met de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).

De Kristalprijs 2019 wordt uitgereikt aan de organisatie waarvan het maatschappelijke jaarverslag als hoogste op de ranglijst van de Transparantiebenchmark 2019 is geëindigd. Naast Schiphol behoorden ook Alliander, NS en ABN AMRO tot de top 4.

Naast deze hoofdprijzen zijn er dit jaar drie eervolle vermeldingen: voor Havenbedrijf Amsterdam (de hoogst scorende nieuwkomer), voor ABN AMRO (meest innovatieve jaarverslag) en een voor Coca Cola Nederland (meest transparante jaarverslag als onderdeel van multinational).

De Transparantiebenchmark wordt in opdracht van het ministerie van EZK tweejaarlijks uitgevoerd. Het is een onderzoek naar de transparantie van MVO-verslaglegging onder de 500 grootste bedrijven van Nederland. De Transparantiebenchmark meet niet in welke mate een organisatie te maken heeft met maatschappelijke problemen, dilemma’s en controverses. De score op de benchmark gaat over de mate van transparantie daarover en de dialoog met de samenleving naar aanleiding daarvan.

10 december 2018: De Kristalprijs 2018 is uitgereikt aan de twee winnaars: PLUS en Philips. De maatschappelijke jaarverslagen van deze organisaties blinken uit op het gebied van ketentransparantie. De bedrijven tonen hun verantwoordelijkheid voor de mogelijke risico’s voor de organisatie en de (in)directe gevolgen voor mens, milieu en natuurlijk kapitaal.

De jury constateert binnen de vier voorgedragen nominaties een duidelijke tweedeling: enerzijds twee multinationals, die traditioneel hoog scoren in de Transparantiebenchmark (Philips en Unilever), anderzijds twee verrassende organisaties, die zich meer op één of enkele nationale markt(en) richten (PLUS en Zeeman).

Vanwege de onvergelijkbaarheid besloot de jury dit jaar 2 Kristalprijzen uit te reiken.

Drs. David Pappie MBA, directeur Topsectoren en Industriebeleid bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat, lanceerde de geactualiseerde criteria van de Transparantiebenchmark. De nieuwe criteria bieden een houvast voor de inrichting van een geïntegreerde verslaggeving van maatschappelijk verantwoord ondernemen van het jaarverslag 2018 en resulteren tot de winnaar van de Kristalprijs 2019.

19 juli 2018: Hoe transparant is een organisatie over de ketens waarin deze opereert, over mogelijke risico’s voor de organisatie en de (in)directe risico’s voor mens, milieu en natuurlijk kapitaal?

De organisatie van de Kristalprijs 2018 vraagt accountants, NGO’s, journalisten en betrokkenen om inspirerende voorbeelden van ketentransparantie in maatschappelijk verslaggeving te nomineren.

Ketentransparantie is één van de basisprincipes van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De EU-transparantierichtlijn verplicht grote bedrijven vanaf 2018 duidelijk te zijn over resultaten, risico’s en beleid op het gebied van milieu, sociale omstandigheden en diversiteit.

De plicht geldt in Nederland voor 120 ondernemingen, grotendeels beursgenoteerd, met meer dan 500 werknemers en een netto-omzet vanaf 40 miljoen euro.

“Steeds meer stakeholders willen inzicht in de duurzaamheids- en maatschappelijke prestaties van organisaties, naast verantwoording over financiële resultaten. Met de klimaatdoelen uit het akkoord van Parijs, de OESO-richtlijnen, de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en Nederland Circulair 2050 is transparantie steeds belangrijker voor het bestaansrecht van organisaties,” aldus de organisatoren van de Kristalprijs.

Veel organisaties worstelen nog met ketenverantwoordelijkheid. Hoe verbindt de organisatie de kennis over de keten en hun eigen impact met hun visie en strategie? Hoe betrekt de organisatie naast aandeelhouders ook andere belanghebbenden? Is een organisatie open over hun verantwoordelijkheid of reageert het defensief na media-aandacht? De Kristalprijs-organisatie roept op inspirerende ketentransparantie voorbeelden te nomineren. Aanmelden voor de Kristalprijs 2018 kan tot en met vrijdag 7 september. De Kristalprijs wordt dit jaar uitgereikt op basis van aanmeldingen in plaats van de Transparantiebenchmark. De organisatie beloont inspirerende, baanbrekende ‘good practices’ op het gebied van transparantie in maatschappelijke verslaglegging. Eerdere Kristalprijs-winnaars zijn Royal BAM, Aliander, AkzoNobel, NS, Phillips, DSM en KPN.

De Kristal is een prijs van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat in samenwerking met de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Deze prijs reiken we dit jaar uit aan de organisatie met het meest inspirerende voorbeeld van transparante  MVO-verslaglegging. Het thema voor 2018 is ketentransparantie. Dit is één van de basisprincipes van MVO. Veel organisaties zijn transparant over een (deel van) hun ketens, andere bedrijven worstelen nog met ketenverantwoordelijkheid en de transparantie daarover. Centrale vraag voor het thema van 2018 is: hoe transparant is een organisatie over de ketens waarin het opereert, over de mogelijke risico’s voor het bedrijf en de (in)directe risico’s voor mens, milieu en natuurlijk kapitaal?

In 2019 wordt de Kristalprijs weer uitgereikt op basis van de Transparantiebenchmark. Door dit onderzoek leren deelnemers over de criteria voor maatschappelijke verslaggeving. Ook krijgen deelnemers inzicht in verbetermogelijkheden  en zien hoe zij scoren in vergelijking met andere organisaties.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (671)
  • Agenda (3.201)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.450)
  • Europa (29)
  • Evenementen (194)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.440)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Solarcarport Met 3.200 Zonnepanelen Boven Parkeerplaats Achmea Apeldoorn
  • Bol.com Stopt Met Verkoop Wegwerpplastic: Bestek, Bekers, Rietjes En Wattenstaafjes
  • Elektrische Vrachtwagen In Opkomst In Nederland: Op Weg Naar Emissievrije Bevoorrading Steden
  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Wereldwijde CO2-Uitstoot Door Energieproductie In 2019 Gelijk Aan 2018 by IEA
  • Recycling Project Koffiebekertjes Van Overheid Mislukt: 85 Miljoen Bekertjes Verbrand by Renewi
  • Albert Heijn Misleidt Consument Bij Verkoop AH Kip by Reclame Code Commissie (RCC)
  • Green Energy Day 2020: De Dag Dat In Nederland Opgewekte Duurzame Energie Op Is by NVDE
  • Links

    Milieunet op..