Anders Bekeken

Weet wat je eet: waarborg voor een schoon en gezond product

Geschreven op 19-7-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Gezondheid, Klimaat, Milieu Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

weet-wat-je-eet.gif10 november 2010: De jarenlange afname van gifresten op groente en fruit is tot stilstand gekomen. Vorig jaar werd de wettelijke norm vaker overschreden dan in 2008. Het aandeel groente en fruit met resten van bestrijdingsmiddelen nam in 2009 nauwelijks af.

Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde jaarlijkse Gifmeter van Vereniging Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en foodwatch.

19 juli 2008: De maatschappelijke organisaties achter Weet wat je eet  – Milieudefensie, Natuur en Milieu en Consumentenvereniging Goede Waar & Co – zijn met de tuinders verenigd in FrEsteem een constructieve samenwerking aangegaan. Vanuit het perspectief van Weet wat je eet is het van groot belang dat de tuinders zich controleerbaar positief onderscheiden. Beide kanten hebben belang bij een goede profilering van een gezond kwaliteitsproduct, waarbij de risico’s van schadelijke residuen aantoonbaar zijn geminimaliseerd. De NGO’s zijn bereid aan FrEsteem toestemming te verlenen om stickers met het logo van weetwatjeeet.nl te gebruiken op hun producten die hiervoor in aanmerking komen, conform de punten die hieronder staan vermeld.

Bindende afspraken rond gebruik van bestrijdingsmiddelen en aanwezigheid van residuen: maximaal 3 residuen van bestrijdingsmiddelen per product; de gezamenlijke som van de opvulling van de gezondheidsnorm (ARfD) per aangetroffen stof bedraagt maximaal 100% de opvulling van de wettelijke norm (MRL) per aangetroffen stof bedraagt maximaal 70% vanzelfsprekend: binnen de gehele bedrijfsvoering geen enkel gebruik van verboden middelen voor en tijdens de teelt van het product is géén gebruik gemaakt van één of meer stoffen van de zwarte lijst van schadelijke bestrijdingsmiddelen (Amitrole, Captan, Carbendazim, Chloorpyrifos. Deltamethrin, Dicofol, Imidacloprid, Iprodion, Maneb, Metam Natrium, Methamidofos en Linuron) en de telers geven de organisaties achter Weet wat je eet inzage in gebruik van middelen en alle beschikbare meetgegevens, onder meer door maandelijkse verstrekking van een overzicht.

Overige uitgangspunten zijn: streven naar residuvrije producten, onder meer door toepassing van geïntegreerde teeltmethoden ambitieuze en afrekenbare doelstellingen voor minimaliseren van energiegebruik en uitstoot van broeikasgassen; maximale inzet om lichthinder te beperken; verantwoorde landschappelijke inpassing van kassen: nieuwbouw zo situeren dat verrommeling van landelijk gebied en negatieve gevolgen voor natuurgebieden en waardevolle cultuurlandschappen voorkomen wordt verder terugdringen van vervuilende emissies van nutriënten (en nulemissie voor nieuwbouwbedrijven), onder meer door gebruik van schoon gietwater en water recirculeren en zelf reinigen: vermijden lozing van vuil water op het oppervlaktewater of riool. Bron: Weet wat je eet

ik-kies-bewust2.bmpMooi dat u en ik nu aan alweer een nieuw logo kunnen zien dat het een goed product is. Zo langzaam maar zeker begint iedereen ergens een logo op te plakken. Supermarkten hebben hun eigen logo’s om te laten zien dat het allemaal voor elkaar is. Steeds meer maatschappelijke organisaties komen met een logo, denkt u maar aan het HIER logo dat ons attendeert op een volledig klimaatneutraal product.

Dan is er natuurlijk nog het Kies Bewust logo, het Milieukeur, het Max Havelaar Keurmerk, het FairTrade logo, UtZ-goedgekeurd, het Marine Steward Council-label, het Eco-label, Waddengoud en ga zo maar door.

Veel producten zijn tegenwoordig voorzien van een keurmerk, maar waar staan deze keurmerken eigenlijk voor? Het studentennetwerk voor duurzame ontwikkeling, LHUMP, heeft de belangrijkste duurzaamheidskeurmerken op een rij gezet in een handzaam boekje op A7-formaat. Makkelijk mee te nemen bij het winkelen. Het Keurmerkenboekje is is helaas nog nooit uitgegeven, vanaf 5000 exemplaren bestaat de mogelijkheid om er uw eigen Keurmerkenboekje van te maken. Zie ook: De Keurmerkenwijzer Over Duurzaamheid by Milieu Centraal

Opvallend aan de overeenkomst tussen de tuinders (FrEsteem) en de maatschappelijke organisaties zijn de overige uitgangspunten. Die hebben voor zover ik het kan overzien weinig tot helemaal niets te maken met schoon en gezond eten, maar wel met milieu en klimaat. Vreemde doch mooie koppeling.

2 Reacties

  1. Dirkie zegt:

    23 november 2010 om 20:23 | Permalink

    De Groente- en Fruitkalender: Welke groente of fruit moet ik hebben?

    Vroeger was het heel gemakkelijk… je at groente en fruit van het seizoen. Tegenwoordig is het aanbod bijna losgekoppeld van seizoensinvloeden. Door de nieuwste kasbouw of import uit allerlei verschillende landen kunnen we als we willen het hele jaar door asperges eten. Bijna alles is het hele jaar te verkrijgen. Mensen weten daardoor ook niet meer wat seizoensgroenten zijn of welke fruitsoort bijvoorbeeld uit Nederland komt. Op zich niet zo’n ramp zou je denken, maar niet altijd even goed voor het milieu. Het kost heel veel energie om bijvoorbeeld verse frambozen of sperziebonen buiten het seizoen in de winkel te krijgen. Denk maar eens aan de energie die er nodig is voor transport of de energie die er verstookt moet worden om een aardbei in de winter bij jou op het bord te krijgen. Al die energie wordt grotendeels opgewekt met fossiele brandstoffen en veroorzaakt daarmee een toename van broeikasgassen.

    Een tweede probleem is het gebruik van bestrijdingsmiddelen tijdens de productie. Per land zijn er verschillende regelgevingen en uit de praktijk blijkt dat sommige landen het niet zo nauw nemen. Gevolg… jouw lekkere rode paprika is eigenlijk een klein gifbommetje. Bron: Duurzaam Thuis

  2. Erik van Erne zegt:

    18 mei 2018 om 12:42 | Permalink

    Weet wat je eet: Geen gif op groente en fruit by Milieudefensie

    Op ons eten zit vaak landbouwgif. Dat is niet goed voor onze gezondheid en ook niet goed voor het milieu. Daarom heeft Milieudefensie jarenlang gewerkt aan het veiliger en gezonder maken van ons eten.

    Dat deden we al in de jaren 90, toen we aandacht vroegen voor het gifgebruik in de aardappelteelt. Onze slogan toen: ‘Gifpiepers genoeg gegeten, koop eens een aardige aardappel.’ Er volgden nog veel meer campagnes die doorliepen tot ongeveer 2016, toen we dit onderwerp met ‘Weet wat je eet’ afsloten.

    Wat hebben al die jaren campagnevoeren uiteindelijk opgeleverd? Het belangrijkste is dat de hoeveelheid gif op groente en fruit afneemt, ook al gaat het langzaam. En dat het aandeel biologische producten flink is gegroeid.

    Steeds meer supermarkten leggen zichzelf hogere normen op dan volgens de wet verplicht is, waaronder Lidl, Aldi, C1000, Plus en Albert Heijn. Door de lat hoog te leggen werd SuperDeBoer de schoonste supermarkt van 2009.

    In 2011 werden tientallen soorten landbouwgif door de Europese Unie verboden. Het gaat om stoffen die kankerverwekkend zijn, erfelijke afwijkingen of onvruchtbaarheid kunnen veroorzaken of hormoonverstorend kunnen zijn.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.141)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.286)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.350)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.654)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.331)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • C-Bèta Food Event: Impact Voedselkeuzes, Thuis & Op Het Werk by C-Béta
  • Deurenfabrikant Group Thys Plaatst 6.282 Zonnepanelen Op Pand In Kapellen by Eco Technics
  • Leen Bakker Plaatst 7.000 Zonnepanelen Op Distributiecentrum Raamsdonkveer by Rooftop Energy
  • Energielandgoed Wells Meer In Bergen (L): Zonnepanelen, Biomassateelt En Windturbines
  • De Sustainable Fashion Gift Card: Een Ecosysteem En Time Will Tell by OW Our World
  • Woningcorporatie Woonbedrijf In Eindhoven Gaat 700 Huurwoningen Voorzien Van Zonnepanelen
  • Zonnepark Zunneweide Riessen Met 58.000 Zonnepanelen by KiesZon
  • Pieperfestival In Emmeloord Kiest Voor Herbruikbare Bekers by StEP
  • Kennisbank Zonnestroom: Alles Over Zakelijke Zonnepanelen by Zonnestroom Nederland
  • Leiding Door Het Midden: Duurzame Warmte Regio Den Haag En Glastuinbouw by Eneco
  • De Elektrische Hyundai 45 Concept Car: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Orbital O2 2MW Getijdencentrale In Schotland: Duurzame Energie Voor 1.700 Huishoudens
  • Bijenkorff Neemt Nieuw Duurzaam Distributiecenrum Tilburg Met BREEAM Outstanding In Gebruik
  • Vijf Miljoen Euro Voor Laadpleinen Met 472 Slimme Laadpalen In 21 Gemeenten
  • De Elektrische Regis Epic0: Light Electric Vehicle Voor Last Mile-Distributie by Rolling the City
  • Politie Start Zero-Emission Pilot: Elektrische Auto’s En Elektrische Motoren Voor Drie Korpsen
  • Willemsen-de Koning Zet 80 Elektrische Mercedes e-Vito Tourers In Voor Personenvervoer
  • Greenchoice En Greener Versnellen Samen De Energietransitie: Off-Grid Groene Stroom
  • Nationale Klimaatcampagne Iedereen Doet Wat Van Start by Rijksoverheid
  • Links

    Milieunet op..