Schijnkeurmerken: WEG ermee !!
Geschreven op 9-1-2008 - Natasja Westerink. Geplaatst in Duurzaam, Gezondheid, MilieuEr bestaan ondertussen zoveel keurmerken dat we door de bomen het bos niet meer zien !
„Het wordt tijd dat de schijnkeurmerken verdwijnen”, aldus Gerda Casimir. Casimir is docent sociologie van consumenten en huishoudens aan de Universiteit Wageningen en pleit voor een grote beperking van keurmerken.
Deze zogenaamde schijnkeurmerken zijn een vorm van reclame en kosten veel geld, wat bedrijven overigens graag betalen als het hun omzet kan vergroten.
Een aantal keurmerken heeft echter wel zin. Een voorbeeld hiervan is het EKO-keurmerk waarbij gecontroleerd wordt en precies omschreven is wat het keurmerk betekent en waar het aan voldoet.
Veel zaken zijn vormgegeven als keurmerk maar zijn dat helemaal niet ! Denk bijvoorbeeld aan een potje aardbeienjam met de leus ‘nu zonder kleurstoffen’, terwijl wettelijk al jaren geleden is vastgelegd dat aardbeienjam geen kleurstoffen mag bevatten.
Casimir is voorstander van één logo. Dit is echter niet makkelijk te realiseren … Zie al die concurrerende bedrijven maar eens om de tafel te krijgen ! Tot zover stelt Casimir voor initiatieven uit het buitenland te verzamelen om te kijken wat er werkt. En nu maar hopen dat er iets tussen zit dat ook echt werkt.
Een ding is zeker, er is een lange adem voor nodig !
Erik van Erne zegt:
20 september 2017 om 13:41 | Permalink
De Keurmerkenwijzer by Milieu Centraal