Anders Bekeken

Rank a Brand: De Macht van de Goed Geïnformeerde Consument by Rank a Brand

Geschreven op 5-1-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Milieu Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Rank A BrandRank a Brand gelooft in de macht van de goed geïnformeerde consument, en biedt heldere informatie waarmee u tijdens het winkelen meer bewuste keuzes kan maken. Uiteindelijk willen we met dit initiatief bijdragen aan een wereld waarin bedrijven een transparante, eerlijke en groene bedrijfsvoering hebben!

Het idee van Rank a Brand komt voort uit een bekend probleem in ons dagelijkse leven. Je loopt door een (virtuele) winkel en je wilt het liefst van ‘goede’ merken kopen, dus van bedrijven die het meest rekening houden met mens en milieu. Je bent dus bereid om bedrijven te steunen die voorlopen op het gebied van ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ (MVO). Maar al doe je hard je best, het blijft heel moeilijk om erachter te komen welke bedrijven het meest vooruitstrevend zijn.

Rank a Brand biedt een transparante, simpele en praktische oplossing voor dit probleem met een heldere score voor elk merk. Onze Rankers screenen de door de merken zelf gepubliceerde MVO informatie op de thema’s arbeidsomstandigheden/ mensenrechten, het milieu en klimaatverandering. We hanteren een lijst met scherpe vragen, waarmee we een aantal ‘best practices’ nagaan. Hieruit volgt een score voor het merk, samen met een score rapport. Met deze informatie kun je snel beoordelen welke merken op hoofdpunten het beste MVO beleid laten zien.

We geloven dat mensen andere aankoopkeuzes maken wanneer ze weten wat ‘goede’ merken zijn: dus merken die het best een transparant, helder en geloofwaardig MVO beleid laten zien. Een hoge score bij Rank a Brand kan daarom het imago en de verkoopcijfers van een merk verbeteren. Dit werkt als een prikkel voor merken om de kwaliteit van hun MVO beleid verder te verhogen. Wij willen deze kettingreactie graag in gang zetten. Bron: Rank a Brand Zie ook: Hoe Duurzaam Is Uw Biertje? De Bier Ranking 2015 by Rank a Brand – Toyota Meest Transparante, Groene en Eerlijke automerk by Rank a Brand – Peeze De Meest Duurzame Koffie in de Koffie Ranking 2018 by Rank a Brand

Goed plan dat wij van harte ondersteunen. Is ook echt nodig dat er duidelijkheid komt over gegeven informatie en bedrijven maken er een potje van. Claimen van alles en nog wat ten aanzien van milieu, dierenwelzijn en gezondheid om maar even wat onderwerpen te noemen. Zonder daarbij exacte informatie te geven.

Het energieverbruik van een apparaat vinden, blijkt vaak een hele kunst. Geluidsniveau ook niet. Soms wat over materiaalgebruik. En heel vaak blijkt een product vele procenten zuiniger te zijn dan een niet nader aangeduid model.

Ook wordt er enorm overdreven. LED-lampen die het 50.000 uur blijven doen. Ja, theoretisch, maar is nog nooit in de praktijk getest. Bovendien vertelt niemand er gemakshalve bij dat het nogal uitmaakt hoe een LED-lamp wordt gebruikt. Bij welke temperaturen. Vaak of juist niet vaak aan- en uitschakelen. Lichtopbrengst.

Maar het kan nog veel erger. Het aantal producten dat in de categorie Greenwashing thuishoort, is enorm. De groenste, de energiezuinigste, de grootste, de eerste, enz, enz zijn tegenwoordig zeer vaak misbruikte kwalificaties van een product of dienst. Nieuw fenomeen is het gegoochel met woorden.

Eneco realiseert grootste WKO-project in Nederland klinkt mooi, maar gezien de informatie in het persbericht had ik toch het idee dat men bedoelde: Eneco gaat het grootste WKO-project in Nederland realiseren. Tenslotte worden de laatste van de 1400 woningen pas in 2016 opgeleverd.

Kreeg toen de volgende discussie: Er is voor gekozen om de koppen boven persberichten zo actief mogelijk te schrijven. Ik denk overigens dat de meeste bedrijven dat doen, maar mochten we daarmee en hele vreemde eend in de bijt zijn, dan hoor ik dat graag van je.

Mijn antwoord: Tja, dat kan maar dan krijg ik toch zoiets van: eerst maar eens zien of het echt wordt gerealiseerd. Verder is het gewoon niet juist. Zit toch een aardig verschil tussen de start van de bouw en de oplevering.

Ik heb het voor de zekerheid nog eens nagevraagd bij de externe neerlandicus die onze teksten controleert en in de Van Dale. We willen zo correct mogelijk communiceren en zeker niet opportunistisch communiceren. Daar vaart niemand wel bij en wij als PR-bureau al zeker niet bij de communicatie voor onze klanten.

Als we kijken bij Van Dale: Realiseren betekent verwezenlijken. Tweede definitie is een plan uitvoeren, tot werkelijkheid maken. In dit geval hanteren we ‘realiseren’ dus als ‘tot uitvoer brengen’ volgens van Dale. Heeft dit het beter toegelicht voor je?

Mijn reactie: Dan klopt het weer helemaal. Fijn dat jullie het even hebben uitgezocht.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    10 december 2010 om 05:06 | Permalink

    Rank a Brand Media Award

    Hoe groen en fair zijn de media eigenlijk? In het kader van de Rank a Brand Media Award 2009 deden de stewardessen van Rank a Brand een steekproef op de redacties van bekende kranten en tijdschriften. Want wordt er wel verantwoorde koffie gedronken op de redactie de Telegraaf? Of wordt er wel geprint op FSC-papier op de redactie van Trouw? Uiterst secuur plozen de de stewardessen van Rank a Brand deze delicate kwesties uit. En wie heeft er nu uiteindelijk de Rank a Brand Media Award 2009 gewonnen?

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..