Anders Bekeken

Overheid vergroot kans op illegale export ICT-afval !

Geschreven op 25-2-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Hergebruik-Kringloop, Int. Samenwerking, Milieu Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

ict-afval-illegale-export.jpgEr gaat veel mis bij de inzameling en verwerking van ICT- en consumentenapparatuur afgedankt door huishoudens. Nog slechter is het gesteld met de apparatuur die van bedrijven, instellingen en zelfs overheden afkomstig is.Deze stroom is bijna dubbel zo groot.

Er er is totaal geen zicht op waar dit afval uiteindelijk terecht komt. Veel elektronica-afval van bedrijven gaat waarschijnlijk naar refurbishers en goede doelen, maar daar wordt niet bijgehouden wat er binnenkomt en waar het afval vervolgens heen gaat. Apparaten die nog werken, of gerepareerd zijn, worden vaak naar ontwikkelingslanden in met name Afrika gestuurd. Het is echter de vraag of die producten inderdaad nog werken en of er geen defecte apparaten mee worden gestuurd. Hier is nauwelijks controle op. Bovendien worden de nog werkende apparaten in die landen vaak na een korte periode afgedankt en door het gebrek aan recyclingsfaciliteiten alsnog gedumpt.

Huishoudens danken zo’n 3 tot 5 kg ICT- en consumentenapparatuur af per jaar. Slechts 1,7kg van deze 3 tot 5 kg wordt uiteindelijk goed gerecycled. De rest verdwijnt op de volgende manieren Consumenten scheiden na afdanken ongeveer 56% van de ICT- en consumentenapparatuur. Dit betekent dat 44%, dus bijna de helft, van deze giftige apparaten bij het huisvuil belandt. Het eindigt dan vaak in de verbrandingsoven waarbij de giftige stoffen uit de materialen vrijkomen en materialen verloren gaan. Een kwart van de apparaten die wel door de consument worden ingeleverd, komt niet bij een erkend recylingbedrijf in Nederland terecht. Deze apparaten worden waarschijnlijk illegaal geëxporteerd. Het inleveren van afgedankte elektronica door de consument is dus geenszins een garantie dat het apparaat uiteindelijk goed gerecycled wordt.

Dit is ten eerste te wijten aan het feit dat een deel van de detailhandelaren die de apparaten inzamelen deze vervolgens niet afgeven aan het inzamelsysteem van de NVMP. De tweede reden waarom inzameling geen garantie voor goede verwerking is, is het feit dat sommige gemeenten hun ingezamelde afval niet afgeven aan het inzamelsysteem van de NVMP, maar het net als de retailers zelf verhandelen. Veel afval komt dus nooit bij de NVMP terecht waardoor er geen recyclingkosten voor dit afval gemaakt worden. Maar de consument betaalt wel degelijk voor deze recycling, vaak zelfs twee keer: via de verwijderingsbijdrage en via de afvalstoffenheffing. Daarnaast verdienen sommige gemeenten ook nog eens aan het afval.

Zelfs het elektronica-afval van de rijksoverheid wordt niet op de correcte manier afgevoerd. Dit afval wordt grotendeels ingezameld door de Dienst Domeinen, een onderdeel van het Ministerie van Financiën. Die zou de defecte apparaten af moeten geven aan een recyclingbedrijf maar in plaats daarvan worden deze verkocht aan handelaren. Hiermee wordt de kans op illegale export aanzienlijk vergroot. Het is dus goed mogelijk dat elektronica-afval van Nederlandse ministeries de leefomgeving van mensen in ontwikkelingslanden vergiftigt. Het hele rapport kunt u hier vinden. Bronnen: Updaid en Greenpeace

Hoe was het ook alweer? Een Beter Milieu begint bij jezelf !

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    3 maart 2008 om 17:17 | Permalink

  2. Cool zegt:

    12 januari 2009 om 18:12 | Permalink

    China’s Electronic Waste Village

    Zie deze fantastische 13-delige fotoserie van Time:
    http://www.time.com/time/photogallery/0,29307,1870162_1822148,00.html

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.165)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.398)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.669)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (740)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.384)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Vijftig Nieuwe Waterstofbussen In Het Openbaar Vervoer In Zuid-Holland, Drenthe En Groningen
  • The Production Gap: Geplande Productie Olie, Kolen En Gas Overschrijden Klimaatdoelen by VN
  • Luchtvaart Verantwoordelijk Voor Helft Broeikasgas Uitstoot In De Transportsector by CBS
  • Europese Ecodesign Richtlijn: Verbod Op TL-buizen Per 1 September 2021- Vervangen Door LED
  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • De RVO Subsidie- En Financieringswijzer: Vind Snel De Juiste Regeling by RVO
  • De Brede Groene Dijk: Een Nieuwe Zeedijk Tussen Johannes Kerkhovenpolder En Duitsland
  • Links

    Milieunet op..