Anders Bekeken

Omdat We Palmolie Willen voor Bio-Diesel

Geschreven op 15-10-2007 - Erik van Erne. Geplaatst in Blog Action Day, Klimaat, Milieu Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het primaire en prachtige regenwoud van onze wereld wordt massaal gekapt in Indonesie en Borneo.

De UN voorspelt dat het gehele regenwoud in 15 jaar is verdwenen en de Orang Oetan in 10 jaar uitgestorven.

Deze oudste ecosystemen waar 50% van de dier- en plantsoorten leven moeten plaats maken voor palmolieplantages – en wel voor  “bio-diesel”.

En voor de oorspronkelijke bewoners, de Orang Oetan is het leed onvoorstelbaar.

Het hele eco-systeem wordt verwoest. Wie grijpt hier in ? Wie plant hier weer bomen aan in de oorspronkelijke biodiversiteit ?

Zie ook: Een vreemd pleidooi voor Palmolie – KitKat: Give the Orang-Oetan a Break – Public Eye Award 2011: People’s Award for Neste Oil Green Diesel –Palmolieleverancier betrokken bij illegale ontbossing – Palm oil: how our consumer choices affect wildlife – De CramerCriteria werken nog niet – doelstelling biobrandstof omlaag – Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie

17 Reacties

  1. Kelly zegt:

    16 oktober 2007 om 08:34 | Permalink

    Belangrijk is dat je ook blijft nadenken als iemand roept dat iets ‘groen’ is. Jarenlang heeft een kleine groep idealisten en wetenschappers het voortouw genomen, maar nu het grote publiek zich gaat interesseren voor milieu en klimaat, ja, dan wordt datzelfde onderwerp voor sommige mensen ‘een gat in de markt’. Palmolieplantages die het milieu níet schaden en duurzaamheid bevorderen zijn er wel, maar het is goed je eerst te informeren alvorens maar aan te nemen dat een palmolieplantage is begonnen om het bio-dieseltekort op te lossen en CO-2 uitstoot te verminderen -met als gevolg dat er alleen maar méér schade wordt aangericht.

    Kelly

  2. Erik van Erne zegt:

    6 maart 2009 om 08:32 | Permalink

  3. Erik van Erne zegt:

    6 maart 2009 om 08:33 | Permalink

    As Borneos jungle continues to disappear from illegal logging and palm oil plantations, there are fears for the future of the native orangutans.

  4. Groentje zegt:

    2 juni 2009 om 07:45 | Permalink

    Nederlandse import wakkert ontbossing Zuidoost-Azië aan

    Nederland draagt flink bij aan razendsnelle ontbossing in Zuidoost-Azië en dat aandeel neemt toe door de groeiende import van palmolie uit Indonesië en Maleisië. De Nederlandse import van palmolie en hout veroorzaakt ieder jaar door kaalkap en bosbranden in deze landen evenveel CO2-uitstoot als 10 miljoen auto’s. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Greenpeace.

    Het tegengaan van ontbossing staat dit jaar hoog op de agenda van de internationale klimaatonderhandelingen. Eind 2009 moet de opvolger van het Kyoto-protocol er liggen met daarin afspraken over geld om ontbossing te stoppen. Greenpeace dringt bij de Nederlandse overheid aan op een financiële toezegging tijdens de Europese top midden juni. Tot nu toe hebben alleen Duitsland en Noorwegen concrete bedragen op tafel gelegd om ontbossing tegen te gaan.

    Biodieselcentrale
    Deze week start het Finse bedrijf Neste Oil de bouw van een biodieselcentrale in Rotterdam, die 800.000 ton palmolie wil verwerken. De Nederlandse import neemt dan met 50 procent toe en daarmee groeit het Nederlandse aandeel in de ontbossing in deze landen nog sterker.

    http://www.greenpeace.nl/news/nederlandse-import-wakkert-ont

  5. Perry Backman zegt:

    5 juni 2009 om 08:18 | Permalink

    Conservation Pays: Selling Credits For Carbon As Profitable As Converting Rain Forests Into Plantations

    Selling credits for the billions of tons of carbon that are locked in Indonesia’s tropical rain forests could be as profitable as converting these areas into palm oil plantations, a study released Friday found.

    http://www.huffingtonpost.com/2009/06/05/conservation-pays-selling_n_211675.html

  6. Arnold zegt:

    11 oktober 2009 om 15:19 | Permalink

    Heren,dames,
    waar is het oerbos gebleven wat ooit in Europa stond en dan gaan wij lekker lopen vertellen wat de mensen in andere werelddelen moeten doen

  7. Erik van Erne zegt:

    12 oktober 2009 om 05:47 | Permalink

    @Arnold,

    Tuurlijk is er in het verleden overal oerbos gekapt, maar is dat ook een goede reden om daar gewoon mee door te gaan? Lijkt mij van niet.

  8. Arnold zegt:

    13 oktober 2009 om 01:55 | Permalink

    nee begrijp ik maar ik bedoel dat we zelf de afgelopen paar honderd jaar nou niet zo lekker bezig zijn geweest in Europa en nu gaan lopen wijzen naar iedereen, een beetje nederigheid zou op zijn plaats zijn en als we dit willen oplossen zouden wij moeten investeren in de kleine boeren daar die ook gewoon een boterham willen verdienen

  9. Hare Fratsheid zegt:

    13 oktober 2009 om 04:31 | Permalink

    Huh domme vraag, maar waarom wordt er niet geïnvesteerd in het bijv. verder ontwikkelen van elektrische wagens met een zeer hoog rendement? Volgens mij was er iemand die ooit zoiets had ontwikkeld, maar ik kan het ook fout hebben.
    En hoe zit het eigenlijk met voertuigen die op waterstof rijden? Ik hoor daar nooit meer wat over. Indien onveilig, gewoon verder ontwikkelen. Of steekt de opec-lobby, en andere belanghebbenden bij het gebruik van fossiele brandstof, daar een stokje voor? Bio-brandstof was nooit een optie. Dan moet je 2 of meer aardes kaalkappen om alles te laten draaien.

    Nawoord: Waarschijnlijk omdat zonne, wind, getijde en andere natuurstroomvarianten onbeperkt verkrijgbaar zijn en voor bio- en fossiele brandstoffen moet toch veel meer moeite gedaan worden om ‘t te verkrijgen. Althans zo zie ik het.

    En dat verdient dan lekker, die bio en fossiele brandstof.

  10. Arnold zegt:

    13 oktober 2009 om 04:41 | Permalink

    ja maar dan moet je toch nog het sociale aspect oplossen van de mensen die afhankelijk zijn van de plantages dus als jij lekker in je electrische wagentje rondrijdt moet je het geld wat je over houdt overmaken naar die boeren die een leeg maagie hebben

  11. Erik van Erne zegt:

    13 oktober 2009 om 05:31 | Permalink

    @Arnold,

    Beseffen wat wij zelf vroeger allemaal kapot hebben gemaakt en hebben gekapt is goed. Dat zoveel mogelijk herstellen gebeurd ook in het 7 miljard bomen plan van de UNEP http://tinyurl.com/m3nd7n

    Sociale aspect moet so-wie-so opgelost worden, ook als er wel palmolieplantages worden aangelegd. Ook daar krijgen boeren geen mooie vergoeding voor.

  12. Erik van Erne zegt:

    13 oktober 2009 om 05:37 | Permalink

    @Hare Fratsheid

    Die elektrische auto is denk ik deze: http://tinyurl.com/ygjtbvt
    Inderdaad vakkundig om zeep geholpen door…. lobby?? Niemand weet het precies.

    Mee eens. Biobrandstof was en zal nooit een optie worden tenzij het mogelijk wordt om op grote schaal brandstof te produceren met algen. Overigens verwacht daarvan ook niemand dat dat voldoende zal zijn als alternatief voor onze huidige brandstoffen.

    Vreemd dus dat er juist nu een Biomotion Tour van start gaat die door heel Europa trekt….om biobrandstof te promoten http://tinyurl.com/yk3auv9

  13. Erik van Erne zegt:

    15 maart 2010 om 18:43 | Permalink

    Palmolieleverancier betrokken bij illegale ontbossing

    Het Maleisische palmolieconcern IOI, het grootste palmoliebedrijf ter wereld, levert via dochterbedrijven in ons land onder meer aan Unilever en biodieselbedrijf Neste Oil. IOI, dat zichzelf presenteert als ‘groen’ en ‘verantwoordelijk’, blijkt in de Indonesische provincie West Kalimantan op grote schaal betrokken te zijn bij illegale ontbossing, het droogleggen van veenlanden, verwoestende bos- en veenbranden en verdringing van kleine boeren. Hierdoor wordt de biodiversiteit aangetast en extra CO2 de lucht in geblazen. De op die wijze verkregen palmolie kan vervolgens zonder problemen Nederland binnenkomen. Het wordt via het in Zaandam en Rotterdam gevestigde dochterbedrijf van IOI, Loders Croklaan, aan bedrijven als Unilever en Neste Oil verkocht voor verwerking in voedsel en biobrandstof. Milieudefensie vraagt al jaren om strengere Europese regelgeving voor de invoer van palmolie en andere stoffen die gebruikt worden als biobrandstof voor onze auto’s.

    Zie ook: Omdat We Palmolie Willen voor Bio-Diesel – Een vreemd pleidooi voor Palmolie – KitKat: Give the Orang-Oetan a Break – Public Eye Award 2011: People’s Award for Neste Oil Green Diesel –Palmolieleverancier betrokken bij illegale ontbossing – Palm oil: how our consumer choices affect wildlife – De CramerCriteria werken nog niet – doelstelling biobrandstof omlaag – Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie – Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace

  14. Erik van Erne zegt:

    15 december 2017 om 11:38 | Permalink

    Palmolie: Het Hele Verhaal

    Zie ook: Omdat We Palmolie Willen voor Bio-Diesel – Een vreemd pleidooi voor Palmolie – KitKat: Give the Orang-Oetan a Break – Public Eye Award 2011: People’s Award for Neste Oil Green Diesel –Palmolieleverancier betrokken bij illegale ontbossing – Palm oil: how our consumer choices affect wildlife – De CramerCriteria werken nog niet – doelstelling biobrandstof omlaag – Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie – Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace

  15. Erik van Erne zegt:

    10 augustus 2018 om 15:45 | Permalink

    Orang Asli in Maleisië Verdreven Door Houtindustrie

    Een van de criteria voor duurzaam hout is het respecteren van de rechten van de inheemse bevolking.

    Greenpeace sprak een vertegenwoordiger van de Orang Asli, de oorspronkelijke bewoners van het bos. Hun rechten worden met voeten getreden.

    Zie ook: Omdat We Palmolie Willen voor Bio-Diesel – Een vreemd pleidooi voor Palmolie – KitKat: Give the Orang-Oetan a Break – Public Eye Award 2011: People’s Award for Neste Oil Green Diesel –Palmolieleverancier betrokken bij illegale ontbossing – Palm oil: how our consumer choices affect wildlife – De CramerCriteria werken nog niet – doelstelling biobrandstof omlaag – Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie – Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace

  16. Erik van Erne zegt:

    10 augustus 2018 om 17:30 | Permalink

    Kaalkap in Maleisië

    Greenpeace onderzocht in Maleisië hoe groen het tropisch hardhout keurmerk MTCS is. Staatssecretaris Atsma van milieu wil MTCS-hout importeren omdat het duurzaam zou zijn. Maar in de MTCS gebieden zag Greenpeace vooral veel kaalkap.

    Zie ook: Omdat We Palmolie Willen voor Bio-Diesel – Een vreemd pleidooi voor Palmolie – KitKat: Give the Orang-Oetan a Break – Public Eye Award 2011: People’s Award for Neste Oil Green Diesel –Palmolieleverancier betrokken bij illegale ontbossing – Palm oil: how our consumer choices affect wildlife – De CramerCriteria werken nog niet – doelstelling biobrandstof omlaag – Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie – Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace

  17. Erik van Erne zegt:

    29 september 2018 om 17:26 | Permalink

    Palmolie: Dit Is Er Mis Mee

    Palmolie zit in allerlei producten die we dagelijks gebruiken. Het is één van de meest gebruikte plantaardige oliën ter wereld. Sad but true: Nederland is één van de grootste palmolie-importeurs ter wereld. Gigantische hoeveelheden palmolie komen ons land binnen via de havens van Rotterdam, bedoeld voor bedrijven als Unilever, Nestlé en Mondel?z. Deze multinationals hebben beloofd duurzame palmolie in te kopen vanaf 2020. Toch doen zij nog steeds zaken met bedrijven als Wilmar, de grootste palmolie-handelaar ter wereld. En Wilmar? Wilmar blijft regenwoud vernietigen voor palmolie. Multinationals móeten hun banden met Wilmar verbreken. Jij, als consument, kunt dit afdwingen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (592)
  • Agenda (3.038)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (766)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (471)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.213)
  • Educatie (342)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.157)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.625)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (706)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (214)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.166)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (294)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Circulair Inzamelconcept Voor Folie by Renewi, Rodepa Plastics En Sphere
  • The Human Element by James Balog
  • Huis & Energie: De Nationale Consumentenbeurs Voor Duurzame Energie by Good!
  • Subsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Bestelauto Voor Ondernemers In Rotterdam
  • ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2018: Interesse Nederlanders In Elektrische Auto Blijft Gelijk
  • Duurzaam Paviljoen Industrieschap Medel Op Bedrijvenpark Medel Geopend
  • Daimler Investeert Miljarden In Elektrische Trucks En Bestelwagens
  • De Elektrische Opel Corsa EV, De Elektrische Opel Mokka X SUV en de Elektrische Opel Vivaro
  • Zes Elektrische Bussen Van Arriva Rondom Leeuwarden
  • Eind 2019 Bestaat Elke Coca-Cola PET-fles Voor 50% Uit Gerecycled PET
  • Nieuwe Circulaire Coalitie Met Vijf Landen
  • Renault Start Autodeelproject Met 200 Elektrische Zoe Deelauto’s In Amsterdam
  • FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
  • Greenchoice Neemt Minderheidsbelang In Energie Transitie Groep
  • Alle Groene Stroom Van Belgische SeaMade Windparken Op Zee Naar Eneco
  • 181 Elektrische Bussen Voor Quzz In Groningen En Drenthe
  • Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen
  • Zonnepark Andijk Met 44.760 Zonnepanelen by Astronergy/Chint Solar
  • Subsidieregeling Stimulering Bouw En Onderhoud Sportaccommodaties by DUS-I
  • MARK Het Verticale Dorp: Drie Hoge Torens In Leidsche Rijn Centrum In Utrecht by KEES
  • Links

    Milieunet op..