Anders Bekeken

Nederlands Milieubewustzijn Loopt Ver Achter bij Andere Landen in Europa

Geschreven op 14-1-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Milieu Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Porter NovelliNederland was in 2010 iets meer bereid zich in te spannen voor een beter milieu, maar loopt qua milieubewustzijn nog ver achter bij de rest van Europa. Dit blijkt uit de resultaten van een jaarlijks onderzoek van pr/communicatieadviesbureau Porter Novelli, onder circa 10.000 consumenten van 18 jaar en ouder in zeven Europese landen.

Slechts 36% van de Nederlanders kiest op dit moment bewust voor milieuvriendelijke producten. Hoewel dat een stijging is van 7% ten opzichte van 2007, ligt het percentage milieubewuste consumenten in Nederland nog ver onder het Europese gemiddelde van 53%.  De conclusie dat Nederland wat milieubewustzijn betreft slechts mondjesmaat is ingelopen op Europa, kan dan ook worden getrokken.

Slechts een klein percentage van de Nederlanders is bereid voor duurzame producten ook meer te betalen. Vergeleken met de rest van Europa is dat sinds de afgelopen drie jaar echter geen significante verbetering. Op de vraag of men bereid is 20% extra te betalen voor duurzame of milieuvriendelijke producten, antwoordt 14% van de Nederlanders in 2010 positief. In 2007 was dat nog 10%. Gemiddeld in Europa zijn deze percentages 21% resp. 23%.

Voor milieuvriendelijke verpakkingen of milieukenmerken zijn Nederlanders iets gevoeliger:   64% koopt eerder een product in een milieuvriendelijke verpakking. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van 2007. In Europa is dat nu 76% en was in 2007 61%. Het recyclegedrag is met een afname van een kleine 4% in heel Europa licht op z’n retour. Zie ook: Een Beter Milieu Begint… op je Werk? – Hoe Duurzaam is Nederland? – Nederlander Scoort Krappe Voldoende 

De impopulariteit van specifiek niet-groene/duurzame bedrijven is opvallend onder de Nederlandse consumenten. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten koopt liever geen producten van deze bedrijven en wil zo een ‘straffend’ signaal afgeven. Dit is een ruime verdubbeling (43%) ten opzichte van drie jaar geleden (19%). Deze trend geldt voor heel Europa (22% stijging), maar is in Nederland zeer sterk. Zie ook: Greenwashing – de consument pikt het niet !

Nieuw in het onderzoek is de vraag of consumenten liever bij bedrijven kopen die proberen de schade aan het milieu zoveel mogelijk te beperken. 55% van de Nederlandse consumenten antwoordt hier bevestigend op, terwijl dit percentage bij de Europeanen op 70% ligt. Bron: Porter Novelli

De Europese Groene Index: Nederland Achterblijver op Milieugebied op 20e Plaats – Climate Change Performence Index 2011 by German Watch – The Environmental Performance Index 2008 en 2010: Nederland van 55 naar 47 – Dow Jones Sustainability Indexes: Global Supersector Leaders 2010/2011 – The Happy Planet Index 2009: Costa Rica op eerste plaats – 2010 Quality of Life Index: Nederland in de Top 10 en op 110 voor Milieu – The Global Ecolabel Monitor 2010: Towards Transparency The Ecolabel Index –Energie van Nederland: Nederland Wordt Vuilste Land van Europa

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (568)
  • Agenda (2.976)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (739)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (450)
  • Design (230)
  • Dieren (172)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.185)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (3.046)
  • Europa (29)
  • Evenementen (134)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (299)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (113)
  • Hergebruik-Kringloop (300)
  • Iets anders (360)
  • Int. Samenwerking (189)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.614)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (166)
  • Milieu (740)
  • MVO (107)
  • Natuur (692)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (212)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.076)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (292)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnedak Met 108 Zonnepanelen Op Dak Raadzaal Stadhuis Arnhem
  • FSC Friday 28 September 2018: Forests For All Forever by FSC Nederland
  • Antwerpen Wil Af Van Wegwerpbekers: Bollekesfeest Is Proefproject Herbruikbare bekers
  • Biologisch Afbreekbare Verpakking Niet Gewenst: Kies Herbruikbare Verpakkingen by KIDV
  • Thailand Stopt Import Elektronisch Afval (E-Waste) Uit Buitenland
  • Tiny Forest: Eerste Twaalf Gemeenten Geselecteerd Om Een Minibos Aan Te Leggen by IVN
  • DE SEAT eMii: De Eerste Elektrische Auto Van SEAT Als Deelauto Voor Personeel in Barcelona
  • Pacific Garbage Screening (PGS): De Kam Om De Oceanen Schoon Te Maken
  • Greenchoice Neemt Qurrent Over Van Stichting Doen: Versterking Duurzame Energiemarkt
  • Nationale DenkTank 2018: De Circulaire Metropool Van De Toekomst
  • Nieuw Hoofdkantoor Genmab Op Utrecht Science Park Met BREEAM Excellent by cepezed
  • De Twentse Landdag in Ledeboerpark Enschede: Thema Energiek Platteland
  • Elektrische Bakfietsen en Kleine Elektrische Voertuigen Voor Postbezorging in Utrecht by Post NL
  • Post NL Opent Duurzaam Pakkettensorteercentrum Apeldoorn Met BREEAM Outstanding
  • Renovatie IJsbaan De Meent Bauerfeind in Alkmaar: Een Duurzame Koelinstallatie by ENGIE
  • Gratis Openbaar Vervoer Voor Medewerkers VodafoneZiggo Met NS-Business Card
  • Zonnig 2018 Maakt Zonnepanelen Extra Rendabel
  • Lagere CO2-Uitstoot Dankzij Warme Weer in Tweede Kwartaal 2018: Min 3,8 Procent by CBS
  • Zonnedaken In 13 Steden en Gemeenten In Zuid-West-Vlaanderen by Intercommunale Leiedal
  • Waste2Wear Ocean Plastic Project: Kleding Van Gerecyclede PET-Flessen
  • Links

    Milieunet op..