Anders Bekeken

Nederlands Milieubewustzijn Loopt Ver Achter bij Andere Landen in Europa

Geschreven op 14-1-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Milieu Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Porter NovelliNederland was in 2010 iets meer bereid zich in te spannen voor een beter milieu, maar loopt qua milieubewustzijn nog ver achter bij de rest van Europa. Dit blijkt uit de resultaten van een jaarlijks onderzoek van pr/communicatieadviesbureau Porter Novelli, onder circa 10.000 consumenten van 18 jaar en ouder in zeven Europese landen.

Slechts 36% van de Nederlanders kiest op dit moment bewust voor milieuvriendelijke producten. Hoewel dat een stijging is van 7% ten opzichte van 2007, ligt het percentage milieubewuste consumenten in Nederland nog ver onder het Europese gemiddelde van 53%.  De conclusie dat Nederland wat milieubewustzijn betreft slechts mondjesmaat is ingelopen op Europa, kan dan ook worden getrokken.

Slechts een klein percentage van de Nederlanders is bereid voor duurzame producten ook meer te betalen. Vergeleken met de rest van Europa is dat sinds de afgelopen drie jaar echter geen significante verbetering. Op de vraag of men bereid is 20% extra te betalen voor duurzame of milieuvriendelijke producten, antwoordt 14% van de Nederlanders in 2010 positief. In 2007 was dat nog 10%. Gemiddeld in Europa zijn deze percentages 21% resp. 23%.

Voor milieuvriendelijke verpakkingen of milieukenmerken zijn Nederlanders iets gevoeliger:   64% koopt eerder een product in een milieuvriendelijke verpakking. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van 2007. In Europa is dat nu 76% en was in 2007 61%. Het recyclegedrag is met een afname van een kleine 4% in heel Europa licht op z’n retour. Zie ook: Een Beter Milieu Begint… op je Werk? – Hoe Duurzaam is Nederland? – Nederlander Scoort Krappe Voldoende 

De impopulariteit van specifiek niet-groene/duurzame bedrijven is opvallend onder de Nederlandse consumenten. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten koopt liever geen producten van deze bedrijven en wil zo een ‘straffend’ signaal afgeven. Dit is een ruime verdubbeling (43%) ten opzichte van drie jaar geleden (19%). Deze trend geldt voor heel Europa (22% stijging), maar is in Nederland zeer sterk. Zie ook: Greenwashing – de consument pikt het niet !

Nieuw in het onderzoek is de vraag of consumenten liever bij bedrijven kopen die proberen de schade aan het milieu zoveel mogelijk te beperken. 55% van de Nederlandse consumenten antwoordt hier bevestigend op, terwijl dit percentage bij de Europeanen op 70% ligt. Bron: Porter Novelli

De Europese Groene Index: Nederland Achterblijver op Milieugebied op 20e Plaats – Climate Change Performence Index 2011 by German Watch – The Environmental Performance Index 2008 en 2010: Nederland van 55 naar 47 – Dow Jones Sustainability Indexes: Global Supersector Leaders 2010/2011 – The Happy Planet Index 2009: Costa Rica op eerste plaats – 2010 Quality of Life Index: Nederland in de Top 10 en op 110 voor Milieu – The Global Ecolabel Monitor 2010: Towards Transparency The Ecolabel Index –Energie van Nederland: Nederland Wordt Vuilste Land van Europa

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..