google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Nederlands Milieubewustzijn Loopt Ver Achter bij Andere Landen in Europa by Porter Novelli

Geschreven op 14-1-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Milieu Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Porter NovelliNederland was in 2010 iets meer bereid zich in te spannen voor een beter milieu, maar loopt qua milieubewustzijn nog ver achter bij de rest van Europa. Dit blijkt uit de resultaten van een jaarlijks onderzoek van pr/communicatieadviesbureau Porter Novelli, onder circa 10.000 consumenten van 18 jaar en ouder in zeven Europese landen.

Slechts 36% van de Nederlanders kiest op dit moment bewust voor milieuvriendelijke producten. Hoewel dat een stijging is van 7% ten opzichte van 2007, ligt het percentage milieubewuste consumenten in Nederland nog ver onder het Europese gemiddelde van 53%.  De conclusie dat Nederland wat milieubewustzijn betreft slechts mondjesmaat is ingelopen op Europa, kan dan ook worden getrokken.

Slechts een klein percentage van de Nederlanders is bereid voor duurzame producten ook meer te betalen. Vergeleken met de rest van Europa is dat sinds de afgelopen drie jaar echter geen significante verbetering. Op de vraag of men bereid is 20% extra te betalen voor duurzame of milieuvriendelijke producten, antwoordt 14% van de Nederlanders in 2010 positief. In 2007 was dat nog 10%. Gemiddeld in Europa zijn deze percentages 21% resp. 23%.

Voor milieuvriendelijke verpakkingen of milieukenmerken zijn Nederlanders iets gevoeliger:   64% koopt eerder een product in een milieuvriendelijke verpakking. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van 2007. In Europa is dat nu 76% en was in 2007 61%. Het recyclegedrag is met een afname van een kleine 4% in heel Europa licht op z’n retour. Zie ook: Een Beter Milieu Begint… op je Werk? – Hoe Duurzaam is Nederland? – Nederlander Scoort Krappe Voldoende

De impopulariteit van specifiek niet-groene/duurzame bedrijven is opvallend onder de Nederlandse consumenten. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten koopt liever geen producten van deze bedrijven en wil zo een ‘straffend’ signaal afgeven. Dit is een ruime verdubbeling (43%) ten opzichte van drie jaar geleden (19%). Deze trend geldt voor heel Europa (22% stijging), maar is in Nederland zeer sterk. Zie ook: Greenwashing – de consument pikt het niet !

Nieuw in het onderzoek is de vraag of consumenten liever bij bedrijven kopen die proberen de schade aan het milieu zoveel mogelijk te beperken. 55% van de Nederlandse consumenten antwoordt hier bevestigend op, terwijl dit percentage bij de Europeanen op 70% ligt. Bron: Porter Novelli

De Europese Groene Index: Nederland Achterblijver op Milieugebied op 20e Plaats – Climate Change Performence Index 2011 by German Watch – The Environmental Performance Index 2008 en 2010: Nederland van 55 naar 47 – Dow Jones Sustainability Indexes: Global Supersector Leaders 2010/2011 – The Happy Planet Index 2009: Costa Rica op eerste plaats – 2010 Quality of Life Index: Nederland in de Top 10 en op 110 voor Milieu – The Global Ecolabel Monitor 2010: Towards Transparency The Ecolabel Index –Energie van Nederland: Nederland Wordt Vuilste Land van Europa

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (688)
  • Agenda (3.277)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (873)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.397)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.612)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (400)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (144)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.709)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (775)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.603)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (304)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Renault 5 Concept Komt Er Aan In 2024: Actieradius van 400 Kilometer
  • Elektrische CityBarg Duwboot Voor Vervoer Bouwmaterialen Van Zoelen By CityPort of Utrecht
  • De 50-Literhuis Challenge: Water Besparen Met Behoud Van Comfort by The Green Village
  • Shell Bouwt Nieuwe Fabriek In Pernis Voor Productie Biobrandstoffen
  • Heembouw Is De Winnaar Van De Dertigste Groene Pluim Voor Duurzaam Ondernemen
  • Laadplatform Voor Elektrische Vrachtwagens City Logistics Innovation Campus (CLIC) Amsterdam
  • De FLXdrive Batterij-Elektrische Locomotief: Eerste Elektrische Goederentrein by Wabtec
  • De Vredesweek 2021: PAX Power to the People En De Utrechtse Vredesweeklezing by PAX
  • Interface Vervangt Bitumen Backing Tapijttegelcollectie Voor CQuest Bio Biocomposiet Tapijtrug
  • Uitstoot Broeikasgassen Elf Procent Hoger Dan In 2020 by CBS En RIVM
  • VSG Congres 2021: Een Nieuwe Start! Tijd Voor Herstel En Vernieuwing
  • Visie op Licht Den Haag: LED-Lampen Voor Alle 70.000 Straatlantaarns In Den Haag In 2038
  • Incubator BioPartner 5 Bio Science Park Rhijngeest-Zuid Leiden: Energieneutraal Circulair Gebouw
  • De Elektrische Ocean X Concept En Het Elektrische Autoplatform E-Platform 3.0 by BYD
  • Duurzaam Clubhuis AFC Amsterdam Op Sportpark Goed Genoeg by Paul de Ruiter Architects
  • Stella Vita: Rijdend Huis Op Zonne-energie Met Keuken, Bed, Douche, Toilet by Solar Team Eindhoven
  • Ardo Opent Nieuw, Duurzaam Hoofdkantoor Rootbox In Ardooie: 4.860 Drijvende Zonnepanelen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor Alklima-Mitsubishi Electric In Alblasserdam
  • Het Nieuwe Nassen: Takeaway Is Here To Stay by Paul Sharo
  • Het Nieuwe Nassen: Trends & Een Duurzaam Assortiment by Bülent Sel
  • Links

    Milieunet op..