Anders Bekeken

Nederlands Milieubewustzijn Loopt Ver Achter bij Andere Landen in Europa

Geschreven op 14-1-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Milieu Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Porter NovelliNederland was in 2010 iets meer bereid zich in te spannen voor een beter milieu, maar loopt qua milieubewustzijn nog ver achter bij de rest van Europa. Dit blijkt uit de resultaten van een jaarlijks onderzoek van pr/communicatieadviesbureau Porter Novelli, onder circa 10.000 consumenten van 18 jaar en ouder in zeven Europese landen.

Slechts 36% van de Nederlanders kiest op dit moment bewust voor milieuvriendelijke producten. Hoewel dat een stijging is van 7% ten opzichte van 2007, ligt het percentage milieubewuste consumenten in Nederland nog ver onder het Europese gemiddelde van 53%.  De conclusie dat Nederland wat milieubewustzijn betreft slechts mondjesmaat is ingelopen op Europa, kan dan ook worden getrokken.

Slechts een klein percentage van de Nederlanders is bereid voor duurzame producten ook meer te betalen. Vergeleken met de rest van Europa is dat sinds de afgelopen drie jaar echter geen significante verbetering. Op de vraag of men bereid is 20% extra te betalen voor duurzame of milieuvriendelijke producten, antwoordt 14% van de Nederlanders in 2010 positief. In 2007 was dat nog 10%. Gemiddeld in Europa zijn deze percentages 21% resp. 23%.

Voor milieuvriendelijke verpakkingen of milieukenmerken zijn Nederlanders iets gevoeliger:   64% koopt eerder een product in een milieuvriendelijke verpakking. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van 2007. In Europa is dat nu 76% en was in 2007 61%. Het recyclegedrag is met een afname van een kleine 4% in heel Europa licht op z’n retour. Zie ook: Een Beter Milieu Begint… op je Werk? – Hoe Duurzaam is Nederland? – Nederlander Scoort Krappe Voldoende 

De impopulariteit van specifiek niet-groene/duurzame bedrijven is opvallend onder de Nederlandse consumenten. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten koopt liever geen producten van deze bedrijven en wil zo een ‘straffend’ signaal afgeven. Dit is een ruime verdubbeling (43%) ten opzichte van drie jaar geleden (19%). Deze trend geldt voor heel Europa (22% stijging), maar is in Nederland zeer sterk. Zie ook: Greenwashing – de consument pikt het niet !

Nieuw in het onderzoek is de vraag of consumenten liever bij bedrijven kopen die proberen de schade aan het milieu zoveel mogelijk te beperken. 55% van de Nederlandse consumenten antwoordt hier bevestigend op, terwijl dit percentage bij de Europeanen op 70% ligt. Bron: Porter Novelli

De Europese Groene Index: Nederland Achterblijver op Milieugebied op 20e Plaats – Climate Change Performence Index 2011 by German Watch – The Environmental Performance Index 2008 en 2010: Nederland van 55 naar 47 – Dow Jones Sustainability Indexes: Global Supersector Leaders 2010/2011 – The Happy Planet Index 2009: Costa Rica op eerste plaats – 2010 Quality of Life Index: Nederland in de Top 10 en op 110 voor Milieu – The Global Ecolabel Monitor 2010: Towards Transparency The Ecolabel Index –Energie van Nederland: Nederland Wordt Vuilste Land van Europa

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (592)
  • Agenda (3.038)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (766)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (471)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.213)
  • Educatie (342)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.157)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.625)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (706)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (214)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.166)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (294)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Circulair Inzamelconcept Voor Folie by Renewi, Rodepa Plastics En Sphere
  • The Human Element by James Balog
  • Huis & Energie: De Nationale Consumentenbeurs Voor Duurzame Energie by Good!
  • Subsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Bestelauto Voor Ondernemers In Rotterdam
  • ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2018: Interesse Nederlanders In Elektrische Auto Blijft Gelijk
  • Duurzaam Paviljoen Industrieschap Medel Op Bedrijvenpark Medel Geopend
  • Daimler Investeert Miljarden In Elektrische Trucks En Bestelwagens
  • De Elektrische Opel Corsa EV, De Elektrische Opel Mokka X SUV en de Elektrische Opel Vivaro
  • Zes Elektrische Bussen Van Arriva Rondom Leeuwarden
  • Eind 2019 Bestaat Elke Coca-Cola PET-fles Voor 50% Uit Gerecycled PET
  • Nieuwe Circulaire Coalitie Met Vijf Landen
  • Renault Start Autodeelproject Met 200 Elektrische Zoe Deelauto’s In Amsterdam
  • FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
  • Greenchoice Neemt Minderheidsbelang In Energie Transitie Groep
  • Alle Groene Stroom Van Belgische SeaMade Windparken Op Zee Naar Eneco
  • 181 Elektrische Bussen Voor Quzz In Groningen En Drenthe
  • Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen
  • Zonnepark Andijk Met 44.760 Zonnepanelen by Astronergy/Chint Solar
  • Subsidieregeling Stimulering Bouw En Onderhoud Sportaccommodaties by DUS-I
  • MARK Het Verticale Dorp: Drie Hoge Torens In Leidsche Rijn Centrum In Utrecht by KEES
  • Links

    Milieunet op..