Anders Bekeken

Milieuzone Amsterdam Binnen De Ring A10: Drie Nieuwe Milieuzones Per 1 Januari 2018

Geschreven op 10-10-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Lucht, Milieu, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

milieuzone2.JPGUpdate 21 november 2019: Vanaf november 2020 mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto’s uit grofweg 2006 en later nog binnen de ring A10 rijden.

Dit moet bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in de stad, vooral op plekken waar nu nog de Europese grenswaarden worden overschreden, zoals de Weesperstraat.

In het hele land worden milieuzones voor vervuilende dieselauto’s ingesteld. Als gemeente kun je kiezen of je een gele milieuzone (alleen emissieklasse 3 en hoger worden toegelaten) of een groene milieuzone (alleen emissieklasse 4 en hoger worden toegelaten) instelt.

Amsterdam kiest voor de schonere groene zone, wat betekent dat alleen dieselauto’s uit grofweg 2006 en later toegelaten worden. Bij het bepalen of een auto de milieuzone in mag is de emissieklasse dus leidend. U vindt de emissieklasse van uw auto op de website van de RDW. Vul uw kenteken in. Vervolgens vindt u onder de tabbladen ‘Motor & Milieu’ en ‘Uitstoot’ de emissieklasse van uw auto.

Amsterdammers die in het bezit zijn van een oude dieselauto krijgen subsidie voor de sloop van hun auto. Wie een Stadspas met groene stip heeft, krijgt ook nog subsidie voor de aanschaf van een schoner vervoermiddel. De subsidies kunnen vanaf januari 2020 worden aangevraagd. Degenen die uiterlijk 31 maart 2020 beslissen, kunnen rekenen op een extra bedrag. Per aanvraag is er tussen de 500 en 2000 euro aan subsidie beschikbaar. In totaal is er 4 miljoen euro aan subsidiegeld beschikbaar.

De milieuzone beslaat het gebied binnen de ring A10. De ring zelf blijft bereikbaar voor oude diesels. De huidige milieuzone voor brom- en snorfietsen verandert niet. Een deel van Amsterdam Noord ligt binnen de ring A10 en valt nu dus ook binnen de milieuzone. Dit geldt ook voor 7 (voormalige) industriegebieden, zoals RAI, Schinkel en Houthavens. Zij liggen binnen de ring, maar zijn eerder buiten de milieuzone gehouden. Dit gebied geldt vanaf november 2020 ook als grens van de milieuzones voor vrachtauto’s, taxi’s, bestelauto’s en autobussen.

Dieselvoertuigen met een emissieklasse 3 of lager mogen de milieuzone dus niet in. Er zijn landelijk uitzonderingen voor bepaalde aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van 40 jaar en ouder en kampeerwagens van inwoners van een milieuzone-gebied. Er wordt nog bekeken of er in Amsterdam nog meer ontheffingen moeten komen.

Deze nieuwe milieuzone is de eerste concrete uitwerking van het Actieplan Schone Lucht. Het doel: uitstootvrij en stil verkeer in 2030. Dankzij de maatregelen uit het Actieplan Schone Lucht zal er tot 9% minder CO2 worden uitgestoten dan nu. Ongeveer 8.000 Amsterdammers hebben een oude dieselauto. Zij worden de komende maand per brief geïnformeerd.

16 november 2017: Amsterdam is vanaf 1 januari 2018  maar liefst drie nieuwe milieuzones rijker. Er wordt een milieuzone ingevoerd voor brom- en snorfietsen, dieseltaxi’s en dieselautobussen (touringcars).

Voor dieseltaxi’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2008 en ouder geldt dat ze per 1 januari 2018 geen toegang meer hebben tot de milieuzone. Dieselautobussen en -touringcars hebben geen toegang meer met een DET van 2004 en ouder.

De milieuzones voor  taxi’s en autobussen gelden voor het gebied binnen de ring, uitgezonderd stadsdeel noord. Voor de milieuzone autobussen zijn ook nog een aantal bedrijventerreinen uitgezonderd.

Met de invoering van de milieuzones weert de gemeente Amsterdam de meest vervuilende voertuigen uit de stad. Na de milieuzone voor vrachtverkeer in 2009, geldt per 1 januari 2017 in Amsterdam een milieuzone voor bestelauto’s. En vanaf 1 januari 2018 komen daar de milieuzones voor taxi’s, autobussen en brom- en snorfietsen bij.

19 december 2015: Milieuzones voor personenauto’s: een Kamermeerderheid wil er vanaf. Maar minister Melanie Schultz zegt dat het een zaak is van de gemeenten. Utrecht probeert de luchtkwaliteit te verbeteren door de instelling van milieuzones. Rotterdam wil komend jaar een milieuzone invoeren en Amsterdam gaat vervuilende scooters uit het centrum weren.

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. De gemeenten zijn vooralsnog vastbesloten en zijn niet van plan om de kamer meerderheid te volgen.

Zie ook: Schone Lucht voor Amsterdam: Nieuwe Subsidie Voor Elektrische Taxi’s in Amsterdam – Amsterdam Gaat Meest Vervuilende Scooters vanaf 2018 Weren in het Centrum

18 december 2015: Wie snapt het nog? In de Tweede Kamer is gisteren besloten dat gemeenten geen milieuzones voor personenauto’s in mogen stellen. Onvoorstelbaar dat het Rijk gemeenten de mogelijkheid ontneemt om de luchtkwaliteit te verbeteren en de gezondheid van hun inwoners te beschermen.

Milieuzones zorgen ervoor dat zeer vervuilende auto’s niet meer de stad in mogen. Onder andere in Duitsland heeft dit gezorgd voor veel betere luchtkwaliteit in steden. Luchtvervuiling zorgt jaarlijks voor duizenden chronisch zieken en vroegtijdige sterfgevallen. Utrecht heeft sinds begin dit jaar een milieuzone voor personenauto’s ingesteld en Rotterdam is zeer vergevorderd met de voorbereidingen. Daar gaat de milieuzone over twee weken in.

“Het Rijk doet nauwelijks iets om de luchtkwaliteit in het land te verbeteren. Nu wordt zelfs de gemeenten de mogelijkheid ontnomen om voor gezonde lucht te zorgen. Dit is zeer zorgwekkend”, aldus Anne Knol, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “De overheid wordt op deze manier ook een volslagen onbetrouwbaar. Wat moeten mensen die net een nieuwe schone auto hebben gekocht hiervan denken?”

De VVD motie werd onder andere gesteund door de SP, een partij die zich juist in Utrecht en Rotterdam gecommitteerd heeft aan de milieuzone. Ook CDA, SGP en de PVV stemden voor het afschaffen van de milieuzones.

24 december 2009: Nou dacht ik eigenlijk dat de Milieuzones in de grote steden in Nederland min of meer op non-actief waren gesteld, maar per 1 januari 2010 gaan landelijk scherpere toelatingseisen gelden voor de Milieuzones.

Amsterdam stelt een gewenperiode van 3 maanden in voor vrachtauto’s met Euro 2 dieselmotor met roetfilter en Euro 3 dieselmotor met roetfilter ouder dan acht jaar. In Amsterdam geldt sinds oktober 2008 een milieuzone voor vrachtauto’s in het gebied binnen de ring A10, met uitzondering van Amsterdam-Noord en enkele bedrijventerreinen.

Op 1 januari 2010 worden de toelatingseisen voor de milieuzone voor vrachtauto’s aangescherpt volgens de landelijke richtlijnen. Alleen vrachtauto’s (boven de 3500 kg) met een Euro 4 en Euro 5 dieselmotor en Euro 3 jonger dan acht jaar en met roetfilter mogen dan nog de milieuzone in. Voor eigenaren van vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2010 niet meer voldoen aan de eisen geldt een gewenperiode van drie maanden.

Donderdag 9 oktober 2008 hebben minister Jacqueline Cramer van VROM, wethouder Marijke Vos, en voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en vertegenwoordiger van het bedrijfsleven, de Amsterdamse milieuzone voor vrachtauto’s geopend.

De milieuzone is een van de maatregelen die de gemeente Amsterdam neemt om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Door de milieuzone wordt de uitstoot van schadelijke stoffen door het vrachtverkeer flink verminderd en dat is hard nodig voor de gezondheid van Amsterdammers en om in de stad te bouwen. De milieuzone geldt binnen de Ring A10, uitgezonderd Amsterdam-Noord en enkele bedrijventerreinen.

Minister Cramer beloofde Amsterdam één miljoen euro voor proeven met elektrisch vervoer. Daarmee kunnen bijvoorbeeld oplaadpunten worden gefinancierd. Ruim 300 verkeersborden bij de afritten en onderdoorgangen van de Ring A10 markeren de milieuzone. Tot 2010 geldt dat vrachtauto’s (zwaarder dan 3.500 kg) minimaal een euro 2 motor met roetfilter moeten hebben om in de milieuzone te mogen rijden. Euro 0 en 1 mogen de zone niet in. Amsterdam sluit hiermee aan op de landelijke richtlijnen.

Bepaalde bijzondere voertuigen zoals brandweerwagens, kraanwagens en kermisauto’s mogen de zone wel in, mits ze niet ouder dan dertien jaar zijn. In 2010 worden de toelatingseisen aangescherpt: alleen vrachtauto’s met een Euro 4 en Euro 5 dieselmotor (en Euro 3 met roetfilter, mits niet ouder dan acht jaar) mogen dan de milieuzone in.

Tot 9 januari 2009 is er sprake van een gewenperiode. In deze periode krijgen eigenaren van vrachtauto’s die niet aan de geldende euronormen voldoen een waarschuwing. De gewenperiode kan bijvoorbeeld worden benut om alsnog een roetfilter aan te schaffen. Vanaf 9 januari 2009 worden overtreders beboet. Rijdt men na die datum toch met een vervuilde vrachtauto de milieuzone binnen, dan riskeert men een boete van 150 euro. Dit bedrag is landelijk vastgesteld.

Buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente controleren via het kenteken of de vrachtauto’s in de zone aan de milieueisen voldoen. Medio 2009 start de handhaving met ongeveer zeventig vaste kentekenscanners. Bron: Luchtflits

31-03-2008: Slechte luchtkwaliteit is uiteraard één van de grote problemen waar met name grote steden last van hebben. Zo ook in Amsterdam en daar moet natuurlijk iets aan worden gedaan. Het gaat om de gezondheid van vele Amsterdammers.

‘Voorrang voor een gezonde stad’? Voor wie de afgelopen maanden onder een steen heeft geleefd, hier de executive summary: 2010, Amsterdam, alles binnen de ringweg A10 wordt off-limits voor dieselauto’s zonder roetfilter en benzine- en lpg-auto’s met een datum eerste tenaamstelling van vóór 01-01-1992.

De controle gaat plaatsvinden via 60 camerapoorten boven de toegangswegen tot het Sperrgebiet. En daarbinnen is er altijd nog de milieupolitie. Is dit het ambitieuze plan dat de luchtkwaliteit in de hoofdstad drastisch gaat verbeteren? Ambitieus is het zeker, maar het milieu is er niet mee gebaat.

Nog geen twee dagen na het bekend worden van het plan kwam namelijk de aap uit de mouw. Of de woordvoerder van de gemeente zich versprak, wisten we toen nog niet. Opeens werd duidelijk dat het Amsterdam niet ging om de luchtkwaliteit an sich, maar om het halen van normen die het mogelijk maken om groen licht te geven aan allerlei hoogst prestigieuze en massaal fijnstofproducerende nieuwbouwplannen.

Ook de uitspraken van mevrouw Vos in Een Vandaag doen vermoeden dat het hier niet gaat om naïviteit: “Er lopen processen met als gevolg dat tal van bouwprojecten worden stilgelegd omdat de lucht te vuil is. Dat is iets waar wij echt last van hebben. Onze economie komt in gevaar.”, aldus wethouder Marijke Vos Bron: Autoblog

Overigens zijn er ook in andere steden als Milieuzones, zoals in Utrecht. In Duitsland zijn er al heel veel steden die de Umwelt Plakette verplicht hebben gesteld in de Umwelt Zone. Daar gaat men nog een stapje verder want die Umwelt Plakette is ook verplicht voor auo’s, bestelbusjes, campers en, niet onbelangrijk als u een keertje op vakantie gaat, ook voor buitenlanders.

7 Reacties

  1. Lucy Sadler zegt:

    25 november 2010 om 10:59 | Permalink

    Information about all LEZs (Low Emission Zones) in Europe

    Low Emission Zones (LEZs) are areas or roads where the most polluting vehicles are restricted from entering. This means that vehicles are banned, or in some cases charged, if they enter the LEZ when their emissions are over a set level. They are also know as Environment Zones, Umweltzonen, Milieuzones, Lavutslippssone, Miljozone, Miljözon.

    They are often the most effective measure that cities can take to reduce air pollution problems in their area. The emissions that are aimed to be reduced by LEZs are mainly fine particles, nitrogen dioxide and indirectly ozone.

    Vehicle emissions are classified by the so-called “Euro Standards” for the vehicles that they affect. In many cases another factor is whether or not the vehicle has a particulate filter or catalytic converter. Before you travel into a LEZ, you need to find out the emissions standard of your vehicle.

    All LEZs affect heavy duty goods vehicles (usually over 3.5 tonnes Gross Vehicle Weight (GVW)), and most buses and coaches (usually defined as over 5 tonnes GVW). Some LEZs also affect vans, cars and motorcycles.

    Most LEZs operate 24 hours a day, 365 days a year, with some of the Italian LEZs currently the only exceptions to this rule. LEZs in Europe

  2. Erik van Erne zegt:

    8 april 2018 om 15:25 | Permalink

    Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat Gaat Aan de Slag met Uniformeren Milieuzones

    Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft in een kamerbief laten weten met gemeenten om de tafel te gaan zitten om de lappendeken van milieuregimes te uniformeren.

    Het is al sinds jaar en dag een ergernis van bedrijven die met eigen voertuigen hun winkels in binnensteden bevoorraden. De lappendeken aan lokale regels maakt van iedere rit een administratieve nachtmerrie. Naast verschillende gewichts-, lengte- en hoogte beperkingen hebben steeds meer gemeenten nu ook milieuzones ingevoerd. Als er verschillen in die lokale regimes zitten, wordt het echt onwerkbaar.

    Het instellen van milieuzones is een bevoegdheid van gemeenten. De staatssecretaris kan dus wel pleiten voor het uniformeren van milieuzones, maar die uniformiteit vooralsnog niet afdwingen. Evofenedex is van mening dat voor de invoering van milieuzones voor vracht- en bestelverkeer, gemeenten zich dienen te conformeren aan de afspraken uit het landelijk convenant vrachtverkeer. Daarbij is de lijn voor vrachtauto’s dat zij vanaf 2022 alleen nog maar met een Euro 6 motor de stad in mogen. Voor bestelauto’s is de landelijke lijn om in 2025 de bevoorrading emmissievrij te doen.

  3. Erik van Erne zegt:

    27 juni 2018 om 12:04 | Permalink

    Beperking Milieuzones Tot Twee Verschillende Soorten Milieuzones

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil de milieuzones beperken tot twee soorten. De plannen hiervoor worden binnenkort naar de Tweede Kamer gestuurd.

    Eerder al liet de staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten af te willen van de wildgroei aan milieuzones. Tot nu toe stelt elke stad een milieuzone op naar eigen goeddunken, wat tot een lappendeken aan regels leidt.

    In de visie van Van Veldhoven zijn er in de toekomst nog maar twee soorten milieuzones: eentje waarin dieselauto’s, inclusies bestelauto’s, van voor 2006 de stad niet meer in mogen en een wat mildere variant waar de ouderdomsgrens op 2001 wordt gesteld. Daarbij zou de Euro 2 norm (ouder dan 2001) of de Euro 3 norm (ouder dan 2006) worden gehanteerd.

    De verwachting is overigens dat de nieuwe regels voor milieuzones in Nederland niet eerder dan in 2020 kunnen worden ingevoerd.

  4. Erik van Erne zegt:

    3 juli 2018 om 17:18 | Permalink

    Milieuzones: Twee Varianten voor Diesels vanaf 2020

    Bezitters van een personenauto die rijdt op diesel, kunnen op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone in Nederland. Gemeenten die een milieuzone zouden willen invoeren, krijgen de mogelijkheid om auto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone te weigeren.

    Benzine-auto’s zijn geen onderdeel van de harmonisering van milieuzones. Bovendien besluit iedere gemeente zelf of er een milieuzone wordt ingevoerd. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

    Van Veldhoven: “Dit systeem is eenvoudig, handhaafbaar en voorspelbaar. Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt. Voor oldtimers, campers en voertuigen van mensen met een beperking maak ik in overleg met de gemeenten een uitzondering.”

    Ook voor het vrachtverkeer komen eenduidige borden en de mogelijkheid vanaf 2025 om in binnensteden een zero emissie zone mogelijk te maken. Op die manier wordt invulling gegeven aan de afspraken in de Green Deal Zero emissie stadslogistiek.

    De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones blijven in 2025 gehandhaafd, maar gaan dan wel een stap vooruit. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht. Het harmoniseren van milieuzones is opgenomen in het Regeerakkoord van kabinet Rutte III.

  5. Erik van Erne zegt:

    29 juli 2018 om 17:09 | Permalink

    Minder Vervuilende Brom- en Snorfietsen in Amsterdam

    Sinds begin 2018 is er een milieuzone voor brom- en snorfietsen in Amsterdam. Wat dat heeft opgeleverd? Inmiddels voldoet 97% van de rondrijdende brom- en snorfietsen aan de eisen. In 2016 was dit nog 80%.

    Binnen de milieuzone mogen geen scooters rijden die voor het eerst zijn toegelaten voor 2011. Sinds de aankondiging van deze maatregel hebben veel eigenaren een brom- of snorfiets uit 2016, 2017 of 2018 gekocht. Een derde van alle nieuwe elektrische scooters in Nederland wordt verkocht in Amsterdam.

    Sinds januari wordt het aantal rijdende oude scooters in de milieuzone bijgehouden met kentekencheckers en camera’s. Tot april waren er gemiddeld 125 overtredingen per week. Deze overtreders ontvingen een waarschuwingsbrief. Toen in mei daadwerkelijk werd gestart met handhaven, voldeed al 96,8% van de brom- en snorfietsen aan de regels van de milieuzone. Er worden zo’n 100 boetes per week uitgedeeld.

    In het voorjaar waren er een aantal ophaal- en inleverdagen voor oude brom- en snorfietsen. Hierbij werden zo’n 600 oude voertuigen opgehaald en werden er zo’n 600 voertuigen ingeleverd bij de dealers. 422 Amsterdammers met een stadspas kregen subsidie om hun oude scooter te verruilen voor schoon vervoer. Subsidie aanvragen kan nog tot 1 oktober.

    Amsterdam heeft nu vijf milieuzones, waarvan drie nieuw sinds dit jaar: voor brom- en snorfietsen, taxi’s en autobussen. Het percentage vervuilende taxi’s is sinds 2016 gedaald van 20% naar 4%. Voor touringcars geldt dat dit percentage is gezakt van 9% naar 2%. De OV-bussen voldoen allemaal aan de toegangscriteria.

    Zie ook: Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM

  6. Erik van Erne zegt:

    17 april 2019 om 11:45 | Permalink

    Kabinet Akkoord Met Twee Varianten Milieuzones In Nederlandse Steden

    Automobilisten die rijden op diesel kunnen vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone.

    Gemeenten die een milieuzone invoeren, kunnen dieselauto’s die op 1 januari 2020 ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar, in hun zone weigeren.

    Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s. Het kabinet heeft dit voorstel van staatssecretaris Stientje van Veldhoven goedgekeurd.

    Er komt een systeem van eenduidige bebording dat begrijpelijk is voor de automobilist. Het voorstel gaat nu ter goedkeuring naar de Eerste en Tweede Kamer gezonden.

    Steeds meer Nederlandse gemeenten stellen een milieuzone in. De regels kunnen verschillen per gemeente. Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren, of ze auto’s van 15 dan wel 20 jaar weren, en hoe groot de milieuzone is. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op, omdat auto’s de komende jaren steeds schoner worden. Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om de luchtkwaliteit te blijven verbeteren.

    In deze steden geldt een milieuzone: Amsterdam, Arnhem, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. In de volgende steden gelden de milieuzones tot nu toe alleen voor vrachtwagens en soms bussen: Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk en Tilburg.

    Zie ook: Weinig Ambitie Voor Duurzame Mobiliteit In Collegeakkoorden by Natuur & MilieuTransport en Logistiek Nederland (TLN): Alleen Nog Elektrisch Transport in Binnensteden in 2025

  7. Erik van Erne zegt:

    14 november 2019 om 14:51 | Permalink

    Milieuzones In Nederland Definitief Versimpeld: Twee Soorten Milieuzones Vanaf 2020

    Het nieuwe versimpelde milieuzonebeleid is definitief. Per 1 januari 2020 hebben gemeenten alleen nog de keuze uit twee opties voor een milieuzone voor diesel personen- en bestelauto’s. Daarnaast wordt per 2022 de huidige milieuzone voor vrachtauto’s aangescherpt naar Euro VI.

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft de nieuwe regels officieel gepubliceerd.

    Vanaf 2020 gelden er nog maar twee verschillende soorten milieuzones. In de zogenoemde ‘gele variant’ mogen bestel- en personenauto’s met een dieselmotor, gebouwd voor 2001, de milieuzone niet meer in. In de strengere ‘groene variant’ mogen alleen dieselauto’s die gebouwd zijn na 2006 de zone inrijden. Voor het zwaardere vrachtverkeer worden de regels per 2022 aangescherpt. Waar nu nog Euro IV voertuigen zijn toegestaan, is dat vanaf dan alleen nog maar Euro VI.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.169)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.310)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.404)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.673)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (746)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.393)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hyundai Presenteert Strategy 2025: Smart Mobility Device En Smart Mobility Service
  • Twee Waterstofbussen Voor Syntus Gelderland by Keolis
  • Keolis Bestelt 259 Elektrische Bussen Voor Apeldoorn, Lelystad en Zwolle by BYD
  • De Ereprijs 2020: Provincie Overijssel Initieert Groene Ondernemersprijs
  • The European EV Charging Summit 2020 In Rotterdam: Driving Into A Cleaner Future by ACI
  • Appelsientje Stapt Over Op Biobased Verpakkingen Met Duurzame Biobased Dop by Riedel
  • OP Oost 2020: Europees Geld Voor Drie Innovatieve Energieprojecten In Overijssel En Gelderland
  • Spectaculaire Groei Zonnepanelen In Rotterdam: Van 101.000 Naar 144.600 Zonnepanelen
  • Grootste Deel Ecosystemen In Nederlandse Natura 2000 Gebieden Is In Slechte Staat
  • The Ugly Truth Of Fast Fashion: Patriot Act by Hasan Minhaj
  • BP Greenwash In New Misleading Ad Campaign: The Whole Truth In Two Minutes by Client Earth
  • European Parliament: Climate Change Should Be Parliament’s First Priority According To Citizens
  • The Amazon Rainforest: 8 Million Hectares Gone in 2019 After Fires by Amazon Watch
  • Gebruik E-Fiets In Nederland Flink Toegenomen: Effecten Op Andere Vervoerwijzen by KiM
  • Lidl XXL Distributiecentrum Nunner Logistics Krijgt Krachtigste Zonnedak Van Europa by Ecorus
  • De Elektrische Brommer Brekr Model B Uit De Achterhoek by Brekr
  • Windpark Markbygden: Europa’s Grootste Onshore Windpark In Zweden
  • The Art Of Green Thinking: Duurzaamheid In Het MBO – De SustainaBul MBO
  • Video Explainer Awesome Oceans
  • Grote Klimaat Oplossingen Congres by MilieuCompleet
  • Links

    Milieunet op..