Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam
Geschreven op 14-1-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, MilieuHet concept van de groene haven in Rotterdam moet navolging krijgen in alle Europese havens. Op die manier moeten de milieuprestaties van de scheepvaart veel beter worden.
Rotterdam nam het initiatief om de concurrentiepositie vast te houden ten aanzien van het wegvervoer en andere havens in Nederland.
Dat stelde europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie donderdag in Rotterdam tijdens een werkbezoek aan de haven. Hij is onder anderen vicevoorzitter van de transportcommissie van het Europees Parlement. Naast andere Europese fracties waren ook beleidsambtenaren van de Europese Commissie ter plekke.
Van Dalen: “Het milieubewustzijn bij havens en de scheepvaart groeit en dat is beslist nodig. De mondiale scheepvaart moet beslist schoner worden. Het beeld bestaat, ook bij sommige collega’s, dat de sector daaraan nauwelijks werkt. Vandaag hebben we gezien dat zowel de zee- als binnenvaart en de Rotterdamse haven stappen zetten in de juiste richting.”
Rotterdam introduceerde samen met de maritieme sector het project groene haven. Dat houdt in dat schone schepen in de Rotterdamse wateren minder havengeld betalen en sneller worden geholpen. Het Rotterdamse idee zou Van Dalen graag uitrollen in Europa, zeker nu de Europese Commissie komend voorjaar met allerlei nieuwe wetgeving komt op het gebied van scheepvaart en havens. Europa telt volgens de parlementariër tussen de vijftig en tachtig zeehavens en honderden binnenhavens. Bron: ANP
Nederlands Milieubewustzijn Loopt Ver Achter bij Andere Landen in Europa - De Europese Groene Index: Nederland Achterblijver op Milieugebied op 20e Plaats - Climate Change Performence Index 2011 by German Watch - The Environmental Performance Index 2008 en 2010: Nederland van 55 naar 47 - Dow Jones Sustainability Indexes: Global Supersector Leaders 2010/2011 - The Happy Planet Index 2009: Costa Rica op eerste plaats - 2010 Quality of Life Index: Nederland in de Top 10 en op 110 voor Milieu - The Global Ecolabel Monitor 2010: Towards Transparency The Ecolabel Index -Energie van Nederland: Nederland Wordt Vuilste Land van Europa - Maritime Blue Scan: Sustainable Procurement, Supply Management For the Maritime Industrie
Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht - Binnenvaart Jaardiner: De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB - EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip
Bertus zegt:
14 januari 2011 om 12:18 | Permalink
Introductiefilm haven van Rotterdam
Erik van Erne zegt:
4 september 2015 om 11:57 | Permalink
Oh, Rotterdam! Mooie stad achter de haven by Paus Roffa
Erik van Erne zegt:
7 november 2017 om 14:17 | Permalink
De Winnaars van de Maritime Awards 2017
In Rotterdam zijn op maandagavond 6 november 2017 de winnaars van de Maritime Awards 2017 bekend gemaakt. Naast de uitreiking van de 5 prijzen is er dit jaar een eenmalige oorkonde voor een exclusief project verstrekt.
De Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award 2017 is uitgereikt aan LTZ 2 Jordy San José Sánchez met zijn operationele innovatie op het gebied van het Target Motion Analysis (TMA)-proces. San José Sánchez heeft in een onderzoek een vernieuwde, nauwkeurige methode ontwikkeld voor locatiebepaling van doelen die zijn gedetecteerd met een passieve sonar. Verder heeft hij bijgedragen aan de succesvolle implementatie van deze innovatie in het bestaande Combat Management System van de huidige onderzeeboten en multi-purpose fregatten van de Koninklijke Marine.
De Maritime Designer Award 2017 is uitgereikt aan Marijn Hage (Nevesbu) voor zijn ‘Volume Estimation Tool (VET)’. Zijn methode biedt een vernieuwende aanpak voor het conceptontwerp van ruimte-kritische schepen, zoals onderzeeboten. De methode is modulair en flexibel opgebouwd, waardoor het ook toepasbaar is om de impact van nieuwe vraagstukken op het ontwerp inzichtelijk te maken. Zijn plan voor verdere ontwikkeling van zijn methode om het bestrijden van onderwatergeluid op het ontwerp mee te nemen is door de jury zeer gewaardeerd. Het draagt bij aan vermindering van schadelijke effecten op onderwaterleven.
KOTUG is winnaar van de Maritime Innovation Award 2017 omdat de innovatieve methode van warmteopslag en hergebruik die zij hebben ontwikkeld, nieuw is in de maritieme sector. Het idee valt op door zijn eenvoud. Een sleepboot produceert warmte tijdens het gebruik en er is energiebehoefte tijdens stand-by periodes. De benodigde energie komt dan van een walstroomaansluiting tegen aanzienlijke kosten. Het systeem is een milieuvriendelijke en kostenefficiënte oplossing. Het reduceert het walstroomverbruik met 50% en daarmee wordt de CO2-uitstoot gehalveerd. Deze innovatie heeft veel potentie voor andere toepassingen in onze industrie.
De winnaar van de KVNR Shipping Award 2017 is Wagenborg Shipping met het veelzijdig innovatieve en duurzame vrachtschip Egbert Wagenborg van het nieuwe type EasyMax: ‘Easy to operate, Maximum performance’. De uitstekende presentatie aan de jury toont dat Wagenborg Shipping bij het innovatieve ontwerp van de EasyMax volledig is teruggegaan naar de basis door weg te laten wat niet essentieel is. Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie, die ook toegang op afstand mogelijk maakt, zijn onderdeel van deze integrale aanpak en innovatie. Het breed inzetbare schip is in Nederland gebouwd en heeft al veel toegevoegde waarde voor Nederland gecreëerd als het gaat om kennis en werkgelegenheid.
Multi mission Unmanned Surface Vessel (USV) ‘Seagull-301’, ontworpen en gebouwd door De Haas Maassluis BV en Ginton Naval Architects BV, is tot winnaar van de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar 2017 uitgeroepen. De ‘Seagull-301’ is een zeer innovatief schip: een multifunctioneel platform, dat breed inzetbaar is voor militaire en commerciële doeleinden. Daarbij kan het vaartuig bemand, op afstand bestuurd of geheel autonoom opereren. Een bijzondere prestatie van het Nederlandse mkb, onder leiding van De Haas Maassluis BV en Ginton Naval Architects BV.
Heavy lift & pipe laying ship de Pioneering Spirit van Allseas is een schip, waarvan iedereen overtuigd is dat het de innovatiekracht van de Nederlandse industrie belichaamt. Het betreft echter een project, dat vanwege de aard, de bouwlocatie en het juridische eigendom niet onder te brengen is onder de Maritime Awards. Daarom heeft de Stichting Maritime Awards Gala besloten een eenmalige oorkonde uit te reiken. Een oorkonde voor een visionair project, dat de Nederlandse maritieme innovatiekracht en samenwerking op buitengewone wijze uitdraagt.
Erik van Erne zegt:
17 november 2017 om 10:33 | Permalink
Wereldhavendagen 2018: Energize!
Als grootste haven van Europa heeft de haven van Rotterdam een cruciale rol voor Nederland, maar ook een voorbeeldrol in de wereld. Daarom stopt het niet alleen energie in de haven, ook wordt hier steeds meer duurzame energie uit gehaald.
Om die reden is het thema voor komende Wereldhavendagen Energize!.
Hiermee wil de organisatie aandacht vragen voor de duurzame ambities van Rotterdam om de schoonste haven ter wereld te worden.
De organisatie roept met haar thema deelnemende bedrijven op om zich van haar meest duurzame kant te laten zien. In de haven is namelijk veel kennis aanwezig van hernieuwbare energie, CO2-reductie en -opvang. Daarnaast wordt er op diverse plaatsen gestreefd naar grotere inzet van alternatieve energievormen.
Tijdens de Wereldhavendagen kan het publiek kennis maken met deze duurzame innovaties. Ook krijgt de bezoeker het gebruikelijke publieksprogramma op en rond het water voorgeschoteld.
De Wereldhavendagen 2018 vinden plaats in het weekend van 7, 8 en 9 september. Het grootste jaarlijkse maritieme evenement in Nederland wordt georganiseerd op de kades rond de Erasmusbrug en gaat met excursies dieper de haven in.
Bezoekers kunnen naast scheepsbezichtigingen, demonstraties op het water en presentaties van havenbedrijven, ook genieten van een uitgebreid cultureel programma. Dit jaar trok het evenement 430.000 bezoekers.
Erik van Erne zegt:
12 september 2019 om 16:07 | Permalink
42e Editie Van Wereldhavendagen In Rotterdam Trekt 345.000 Bezoekers
In Rotterdam kijkt de organisatie van de Wereldhavendagen terug op een succesvolle 42e editie. Nadat de zaterdag werd afgesloten met een spectaculaire avondshow en vuurwerk, was dankzij het mooie weer de zondag de drukstbezochte dag. In totaal genoten over het hele weekend naar schatting 345.000 mensen van de vele activiteiten op de kade, de demonstraties op het water en de excursies.
Na het wisselvallige weer aan de start van het weekend, vond op een zonnige laatste dag het publiek massaal de weg naar het evenementengebied op de kades rond de Erasmusbrug. Hiermee schat de organisatie het totale aantal bezoekers van de 42e editie van het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland op 345.000. Het weekend verliep zonder ernstige incidenten.