Anders Bekeken

Panasonic Eco Ideas: New Eco Ideas Targets for Panasonic Europe announced at IFA 2010

Geschreven op 19-1-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Greenwashing, Milieu Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

eco-ideas2.bmp2 september 2010: Zo, men is kennenlijk niet echt tevreden met de behaalde resultaten in Europa, dus werd het hoog tijd om er eens een fors schepje bovenop te doen.  Mr. Laurent Abadie, Chairman en Chief Executive Officer van Panasonic Europe heeft op de IFA 2010 persconferentie even heel duidelijk aangegeven wat de doelstellingen zijn voor de komende jaren.

Mr. Laurent Abadie, Chairman and Chief Executive Officer of Panasonic Europe, introduced Europe’s new Eco Ideas Declaration. Panasonic has made new pledges in Europe that include a wide range of specific targets such as “educating 100,000 children through eco-learning” and a “99% recycling rate,” which it aims to accomplish by 2012. Making such an announcement at IFA 2010 held in Germany, an advanced green nation, seems to communicate Panasonic Europe’s strong determination to achieve these goals and becoming the “No. 1 Green Innovation Company” by 2018 through its ‘eco ideas’ for Lifestyles and ‘eco ideas’ for Business-styles pledges

The new eco pledges are comprised of Eco Ideas for Lifestyles, which promote a lifestyle with virtually zero CO2 emissions, and Eco Ideas for Business-styles, which pursue a business-style that makes the best use of resources and energy. These two Eco Idea’s are shared throughout Panasonic, but Panasonic Europe announced the following concrete targets.

Eco Ideas for Lifestyles: 30% of total sales to be achieved through eco labeled products, reduce 3,500,000 tons of CO2 emissions with energy solution products, such as solar panels, fuel cells, heat pump, and LEDs and educate 100,000 children through kids school – eco learning.

Eco Ideas for Business-styles: 99% recycling rate across European production, reduce 1,000 tons of CO2 from European offices and contribute to reducing 7,000 tons of CO2 emissions from production activities. Source: Panasonic

 

Update 24 juli 2010: Ongelofelijk. Bij Panasonic Nederland komt men nu met een persbericht met de fantastische kop: Panasonic lanceert de Panasonic Eco Relay. Net alsof men daar nu mee is gestart, maar in januari 2009 schreef ik dat al. Overigens komt The Netherlands niet voor bij de lijst met projecten. Lijkt mij dus eerder een kwestie van meeliften op de groene, miliehype.

Tegelijk maakte Panasonic Nederland nog wat mooi nieuws bekend: Panasonic realiseert eerste ‘eco ideas’ fabriek in Europa. Dat klinkt ook weer geweldig, maar het persbericht is wel heel treurig. Niets gerealiseerd, maar er is wel een doel. Tja, het is duidelijk: Panasonic wil heel graag milieubewuste klanten, maar ik heb zo het vermoeden dat dat niet gaat lukken met allerlei mooie groene verhalen, die leuk klinken, maar volkomen nietszeggend zijn. Over het algemeen noemt men dat Greenwashing. Zie ook: The 10 Signs of Greenwash ! en The Signs of Greenwashing: 98% groene claims in USA misleidend

Het bericht van Panasonic wil ik u niet onthouden: De fabriek van Panasonic AVC Networks Czech in Plzen, Tjechië heeft als eerste Panasonic fabriek in Europa de status ‘ eco ideas’ behaald. Deze Panasonic vestiging startte in 1997 met de productie van TV’s en heeft inmiddels een totale productie behaald van meer dan 16 miljoen stuks. De fabriek is onderdeel van Panasonic’s ‘eco ideas’ strategie met als doel de CO2-uitstoot als gevolg van productieprocessen in maart 2010 met 300.000 ton te hebben gereduceerd.

In oktober 2008 kondigde Panasonic haar midden- en lange termijn milieuplannen aan als onderdeel van de ‘eco ideas’ strategie van de onderneming. Sinds die tijd heeft Panasonic de initiatieven om de gestelde doelen te halen verhoogd. Zoals het terugdringen van de CO2-uitstoot met 300.000 ton voor maart 2010, een hoeveelheid gelijk aan de CO2-uitstoot die jaarlijks wordt geproduceerd door 50.000 Europese gezinnen

19 januari 2009: Kwam bij Panasonic nog een aardig initiatief tegen. Eco Ideas en de Panasonic Eco Relay. Ziet er allemaal heel leuk uit, maar ik kan nog weinig concreets ontdekken. De informatie is nog erg summier. De Eco Relay is vooralsnog zo goed als aan Europa voorbijgegaan, uitgezonderd de UK.

Tijd voor een inhaalslag, dus zijn er voor Panasonic Europe zelfs concrete doelen geformuleerd. Ben zeer benieuwd wat we daar nog van gaan merken. Tot op heden heb ik Panasonic in Nederland nog niet kunnen betrappen op echt energiezuinige producten. Ook op de Guide ot Greener Electronics scoort Panasonic nog steeds een onvoldoende.

Één Reactie

  1. CheckCheckCheck zegt:

    14 november 2009 om 17:33 | Permalink

    Panasonic projectoren voldoen aan milieuwetgeving EuP Lot 6

    Panasonic laat weer eens zien dat zij voorop loopt als het gaat om milieubewust ondernemen, door nu al geheel te voldoen aan de regelgeving EuP Lot 6 voor projectoren. Vanaf januari 2010 moeten alle nieuwe energieverbruikende producten voldoen aan een standaard bovengrens van 0.9 W verbruik in de stand-by mode. Hiervoor heeft Panasonic haar LB-serie vernieuwd.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.077)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (776)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.243)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.237)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.240)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Bijzondere Woonbeurs Nederland: Duurzame Energieoplossingen
  • Samenwerking Eneco en Het Nationale Park De Hoge Veluwe: Duurzame Energie En Natuurherstel
  • Greenchoice, Windunie en ABN AMRO Kopen Windpark Greenport Venlo Van Etriplus
  • Tilburg Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Nederlanders Wachten Op De Overheid Om In Zelf In Actie Te Komen Tegen Klimaatverandering
  • Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020
  • De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021
  • Coolblue TV-Bus: TV’s In Amsterdam en Rotterdam Bezorgen Met Elektrische Bestelbusjes
  • De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
  • Veel Ruimte Voor Zonnepanelen Op Water In De Vier Noordelijke Provincies by ROM3D
  • Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan
  • The Under2 Coalition: Governments Committed To Keep Temperature Rise Under 2 Degrees
  • Ecologische Verbindingszone Op Golfterrein Langs De Bleekloop In Noord-Brabant
  • Sustainable Brand Index 2019: The Nordics & The Netherlands
  • The Electric Tesla Model Y SUV: Unveiled In Los Angeles
  • Links

    Milieunet op..