Anders Bekeken

De Ongewone GeWoonBoot: Een Unieke Zelfvoorzienende Drijvende Locatie op het Water

Geschreven op 23-11-2007 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Energie en Besparing, Klimaat, Milieu, Water Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Ze noemen ‘m de GeWoonBoot, maar ik zou eigenlijk willen zeggen de ongeWoonboot. Want echt gewoon kun je deze woonboot niet noemen. De geWoonBoot voorziet in haar eigen energie, warmte en koude, en waterzuivering.

De GeWoonBoot is een unieke en milieuvriendelijke vergader- en trainingslocatie bij de NDSM-werf in Amsterdam Noord. De GeWoonBoot is een autarkische boot en voorziet in haar energiebehoefte en beschikt over een grijswatercircuit. Alles wat er op en rond de boot gebeurt, expertmeeting of diner, heeft te maken met duurzaamheid.

Naast de zaken die je anno 2007 wel kunt verwachten, zoals zonnepanelen, flexibele indeling, hele goede isolatie, centrale bekaling is de waterhuishouding van deze woonboot wat mij betreft het meest in het oog springend. Naast de boot worden twee bakken afgemeerd met een heliofytenfilter voor de zuivering van afvalwater. Riet en bacteriën doen hun werk en gezuiverd water is het resultaat.

Middels 30 m2 zonnepanelen wekt de GeWoonBoot haar eigen elektriciteit op die wordt opgeslagen in accu’s onderin de boot. Zo voorziet de GeWoonBoot dag- en nacht in haar eigen elektriciteitsbehoefte. Een geavanceerd besturingssysteem, Flexicontrol, regelt het energieverbruik aan boord.

De producten en technologie van Flexicontrol zijn gebruikt om alle woning-, en bootgerelateerde besturingen te integreren in één enkel systeem. Dit systeem bestaat uit: Zonneboilers voor de heetwatervoorziening; Elektriciteitsopwekking met zonnecellen; Ventilatie met warmteterugwinning; Opslag van elektrische energie d.m.v. accu’s; Compacte mini warmte-kracht-koppeling; Warmtepompbesturing; Regeling van de vloerverwarming; Management en planning van het energieverbruik; Inbraakdetectie en alarmering; Afvalwaterzuivering met helofytenfilter; Gebruikersbediening.

Middels een collector (warmtewisselaars) in het buitenwater wordt de temperatuur van het buitenwater gebruikt voor het verwarmen van de boot. De energie van het buitenwater komt in de boot en gaat naar de warmtepomp. Hier wordt middels elektriciteit een beetje energie toegevoegd en gebruikt om het vloerverwarmingscircuit te verwarmen. De zonneboiler op het dak verwarmt het water. Deze wordt opgeslagen in de geïsoleerde tanks in het ruim. Dit warme water wordt gebruikt voor de vloerverwarming en het warme water uit de kraan.

Het platte dak van de boot is bedekt met een vegetatie van mos-sedum. Dit mos filtert het fijnstof uit regenwater. Het regenwater wordt vervolgens geleid naar een tank onderin de boot. Hiermee wordt o.a. het toilet doorgespoeld. Daarnaast heeft de boot een grijswatercircuit: het eigen afvalwater (toilet, vaatwasser en gootsteen) wordt via het helofytenfilter (met een rietvegetatie) gezuiverd en hergebruikt of schoon aan het IJ teruggegeven.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.165)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.398)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.669)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (740)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.384)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Vijftig Nieuwe Waterstofbussen In Het Openbaar Vervoer In Zuid-Holland, Drenthe En Groningen
  • The Production Gap: Geplande Productie Olie, Kolen En Gas Overschrijden Klimaatdoelen by VN
  • Luchtvaart Verantwoordelijk Voor Helft Broeikasgas Uitstoot In De Transportsector by CBS
  • Europese Ecodesign Richtlijn: Verbod Op TL-buizen Per 1 September 2021- Vervangen Door LED
  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • De RVO Subsidie- En Financieringswijzer: Vind Snel De Juiste Regeling by RVO
  • De Brede Groene Dijk: Een Nieuwe Zeedijk Tussen Johannes Kerkhovenpolder En Duitsland
  • Links

    Milieunet op..