Anders Bekeken

De Eurobarometer 2009

Geschreven op 9-8-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Milieu Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

eurobarometer.bmpVier op de vijf Europeanen zeggen dat ze rekening houden met de milieueffecten van de producten die ze kopen, zo blijkt uit de pas gepubliceerde Eurobarometer-enquête over de houding van de Europeanen ten opzichte van duurzame consumptie en productie.

Uit de enquête blijkt dat de helft van de Europeanen denkt dat een combinatie van hogere belastingen op milieuschadelijke producten en lagere belastingen op milieuvriendelijke producten de beste stimulans voor milieuvriendelijke producten zou zijn. Over de betrouwbaarheid van milieuclaims van fabrikanten zijn de meningen gelijk verdeeld. Er is wel veel steun voor het idee dat de detailhandel een rol moet spelen bij de stimulering van milieuvriendelijke producten én voor een verplichte koolstofetikettering. De studie geeft ook resultaten voor België apart, waar iets meer dan 1.000 burgers werden ondervraagd.

In de Eurobarometer-enquête zegt een overweldigende meerderheid van de geïnterviewden (83%) dat de effecten van een product op het milieu een belangrijke rol spelen bij hun aankopen. Koploper zijn de Grieken, waar 92% zegt dat de milieueffecten van de producten meespelen, terwijl dit percentage bij de Tsjechen het kleinst is (62%). Voor België gaat het om 88%.

Zo’n 46% van de EU-burgers – en van de Belgen – denkt dat milieuvriendelijke producten het best kunnen worden gestimuleerd door de belastingen op milieuschadelijke producten te verhogen én de belastingen op milieuvriendelijke producten te verlagen. Zie ook: Petitie: Biologische producten moeten worden vrijgesteld van BTW en Eerlijke Kleding en Schoenen: 19% BTW, Weg Ermee!  

De geïnterviewden zijn uitgesproken voorstanders van de stimulering van milieuvriendelijke producten door de detailhandel. Ongeveer de helft van de EU-burgers (49%) vindt dat deze producten zichtbaarder moeten zijn in de schappen of in een speciale groene afdeling moeten worden uitgestald. Een derde (31%) van de Europeanen – en 28% van de Belgen – zegt dat de detailhandel groene producten het best kan stimuleren door betere informatie aan de consument te geven. Over beweringen van producenten over de milieuprestaties van hun producten zijn de meningen van de geënquêteerde Europeanen gelijk verdeeld: 49% vertrouwt deze beweringen en 48% doet dat niet.

Ook al zegt iets minder dan de helft van de Europeanen dat milieulabels een belangrijke rol spelen bij hun aankopen en vindt maar 1 op de 10 dat de totale hoeveelheid door een product veroorzaakte broeikasgassen op milieu-etiketten moet worden vermeld, toch zegt 72% van de EU-inwoners (en 70% van de Belgen) dat een etiket waarop de koolstofvoetafdruk van een product wordt vermeld, in de toekomst verplicht moet worden. Een koolstofvoetafdruk-etiket vermeldt hoeveel broeikasgassen – zoals kooldioxide – in totaal gedurende de levensduur van productie tot verwijdering worden uitgestoten. Een dergelijke regeling bestaat op Europese schaal nog niet, maar de Raad van ministers van Milieuzaken heeft de Commissie in december 2008 verzocht de invoering van koolstofvoetafdruk-etikettering te onderzoeken. Ook in België zijn er plannen om zo’n etikettering – op vrijwillige basis – in te voeren. Bron: NBV

Meer informatie: Het onderzoeksrapport (pdf) Europeans’ attitudes towards the issue of sustainable consumption and production

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.078)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (776)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.243)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.237)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.240)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Bijzondere Woonbeurs Nederland: Duurzame Energieoplossingen
  • Samenwerking Eneco en Het Nationale Park De Hoge Veluwe: Duurzame Energie En Natuurherstel
  • Greenchoice, Windunie en ABN AMRO Kopen Windpark Greenport Venlo Van Etriplus
  • Tilburg Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Nederlanders Wachten Op De Overheid Om In Zelf In Actie Te Komen Tegen Klimaatverandering
  • Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020
  • De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021
  • Coolblue TV-Bus: TV’s In Amsterdam en Rotterdam Bezorgen Met Elektrische Bestelbusjes
  • De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
  • Veel Ruimte Voor Zonnepanelen Op Water In De Vier Noordelijke Provincies by ROM3D
  • Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan
  • The Under2 Coalition: Governments Committed To Keep Temperature Rise Under 2 Degrees
  • Ecologische Verbindingszone Op Golfterrein Langs De Bleekloop In Noord-Brabant
  • Sustainable Brand Index 2019: The Nordics & The Netherlands
  • The Electric Tesla Model Y SUV: Unveiled In Los Angeles
  • Links

    Milieunet op..