Anders Bekeken

De Eerste Belgische Ecobarometer by C-Change

Geschreven op 3-6-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Milieu Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

C-change EcobarometerDe eco-markt in België staat heel dicht bij kantelmoment : liefst 40% van de Belgen verklaart  milieu-overwegingen frequent mee te nemen in hun aankoopgedrag. 1,8 miljoen Belgische huishoudens houden effectief rekening met het milieu (bijna) elke keer dat ze iets kopen.

En alles wijst erop dat die groep snel zal uitbreiden. Want bijna 80% stelt zich zelf (mee) verantwoordelijk voor het milieu.  Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Belgische Ecobarometer.

De Belgische Ecobarometer geeft aan dat groen een topprioriteit  is geworden bij consumenten.  Liefst 95% van de Belgische bevolking vindt dat zij zelf, bedrijven en overheid milieu-overwegingen bovenaan de agenda moeten zetten en houden. De meerderheid van die consumenten verklaart vandaag al milieuvriendelijke maatregelen te nemen in hun dagdagelijkse gedrag.  De consument is goed op de hoogte van de klimaatsopwarming en vooral hij past zijn gedrag aan:
– 93% sorteert afval
– 73% heft de  verwarming 1 ° C lager
– 71% heeft een andere rijstijl aangenomen
– 65% selecteert apparaten op hun energie-score
– 60% koopt seizoens-en streekproducten,

79% van de Belgen voelt zich mee verantwoordelijk en bijna evenveel gelooft dat hun acties impact hebben. Ze verwachten daarbij ook inspanningen van bedrijven en overheid. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt de milieukwestie heel serieus te nemen en zoekt actief naar manieren om meer milieuvriendelijk te zijn.

4 op 10 Belgen neemt het eco-denken zelfs bijna elke keer effectief mee in hun aankoopgedrag.
In 57% van de gevallen doen ze dat omdat er een onmiddellijk voordeel in zit voor hen. Als ze het niet doen, dan is dat in 69% van de gevallen omdat het te duur is. Ook het gebrek aan informatie rond effectieve milieu impact (63%) of verwarrende informatie (42%) houdt de Belgen tegen.  Een kleine minderheid (1 op 5) beweert nooit milieu-overwegingen mee te nemen in haar aankoopgedrag.

De eco-markt slaat het eerst aan in de wit- en bruingoed markt (toestellen) dankzij het succes van het A-G label, laatst in ICT en de financiële sector. Afwegingen tussen milieu, merk, prijs en kwaliteit verschillen uiteraard sterk per sector en segment. Gezien de zeer vruchtbare voedingsbodem en het prioriteitsgevoel, kan het aankoopgedrag zeer snel versnellen : alle motivatoren en de-motivatoren zijn actioneerbaar.  Een kloof  tussen denken en doen is er vandaag niet echt meer. Bron: C-Change

Opmerkelijk positieve uitkomsten die in schril contrast met de werkelijkheid staan. Op The Environmental Performance Index 2010 komt België niet verder dan plaats 88. Op de onlangs gepubliceerde Europese Groene Index doet België het ook bijzonder slecht met een 24e plaats op een ranglijst met 29 landen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.164)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.398)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.668)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (740)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.382)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • De RVO Subsidie- En Financieringswijzer: Vind Snel De Juiste Regeling by RVO
  • De Brede Groene Dijk: Een Nieuwe Zeedijk Tussen Johannes Kerkhovenpolder En Duitsland
  • Wim Hof Ice Challenge Fundraiser: Bring the Elephant Home by Wim Hof
  • Mobiliteitsbeeld 2019: Vooral Gebruik Van Trein Neemt Toe by KiM
  • Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
  • De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland
  • Links

    Milieunet op..