Anders Bekeken

De Eerste Belgische Ecobarometer by C-Change

Geschreven op 3-6-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Milieu Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

C-change EcobarometerDe eco-markt in België staat heel dicht bij kantelmoment : liefst 40% van de Belgen verklaart  milieu-overwegingen frequent mee te nemen in hun aankoopgedrag. 1,8 miljoen Belgische huishoudens houden effectief rekening met het milieu (bijna) elke keer dat ze iets kopen.

En alles wijst erop dat die groep snel zal uitbreiden. Want bijna 80% stelt zich zelf (mee) verantwoordelijk voor het milieu.  Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Belgische Ecobarometer.

De Belgische Ecobarometer geeft aan dat groen een topprioriteit  is geworden bij consumenten.  Liefst 95% van de Belgische bevolking vindt dat zij zelf, bedrijven en overheid milieu-overwegingen bovenaan de agenda moeten zetten en houden. De meerderheid van die consumenten verklaart vandaag al milieuvriendelijke maatregelen te nemen in hun dagdagelijkse gedrag.  De consument is goed op de hoogte van de klimaatsopwarming en vooral hij past zijn gedrag aan:
– 93% sorteert afval
– 73% heft de  verwarming 1 ° C lager
– 71% heeft een andere rijstijl aangenomen
– 65% selecteert apparaten op hun energie-score
– 60% koopt seizoens-en streekproducten,

79% van de Belgen voelt zich mee verantwoordelijk en bijna evenveel gelooft dat hun acties impact hebben. Ze verwachten daarbij ook inspanningen van bedrijven en overheid. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt de milieukwestie heel serieus te nemen en zoekt actief naar manieren om meer milieuvriendelijk te zijn.

4 op 10 Belgen neemt het eco-denken zelfs bijna elke keer effectief mee in hun aankoopgedrag.
In 57% van de gevallen doen ze dat omdat er een onmiddellijk voordeel in zit voor hen. Als ze het niet doen, dan is dat in 69% van de gevallen omdat het te duur is. Ook het gebrek aan informatie rond effectieve milieu impact (63%) of verwarrende informatie (42%) houdt de Belgen tegen.  Een kleine minderheid (1 op 5) beweert nooit milieu-overwegingen mee te nemen in haar aankoopgedrag.

De eco-markt slaat het eerst aan in de wit- en bruingoed markt (toestellen) dankzij het succes van het A-G label, laatst in ICT en de financiële sector. Afwegingen tussen milieu, merk, prijs en kwaliteit verschillen uiteraard sterk per sector en segment. Gezien de zeer vruchtbare voedingsbodem en het prioriteitsgevoel, kan het aankoopgedrag zeer snel versnellen : alle motivatoren en de-motivatoren zijn actioneerbaar.  Een kloof  tussen denken en doen is er vandaag niet echt meer. Bron: C-Change

Opmerkelijk positieve uitkomsten die in schril contrast met de werkelijkheid staan. Op The Environmental Performance Index 2010 komt België niet verder dan plaats 88. Op de onlangs gepubliceerde Europese Groene Index doet België het ook bijzonder slecht met een 24e plaats op een ranglijst met 29 landen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..