google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Oceanix City: De Drijvende Stad Op Zee by BIG

Geschreven op 3-12-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De stad van de toekomst is ontworpen: Oceanix City. Dit revolutionaire project is ’s werelds eerste duurzame drijvende stad.

Het idee komt voort uit een samenwerking tussen architectenbureau BIG en het bedrijf Oceanix.

De drijvende stad vormt een mogelijke oplossing voor de grootste uitdagingen van deze tijd: een stijgende zeespiegel door klimaatverandering en landschaarste.

De stad bestaat uit verschillende platforms, gemaakt van hout en bamboe, die op het water drijven. Alhoewel drijven… De platforms zijn vastgekoppeld aan de bodem van de oceaan met behulp van een materiaal dat biorock wordt genoemd – dit materiaal is ecologisch en wordt gebruikt om de groei van koraalriffen te bevorderen. Hierdoor kan de stad met de zeespiegel meestijgen en is het bestand tegen orkanen van maximaal categorie 5.

Het plan is om de drijvende steden binnen anderhalve kilometer van grote kuststeden te bouwen. Hierdoor kunnen de platforms bij dreigende rampen worden losgekoppeld en naar een velligere locatie worden gesleept.

Oceanix City bestaat uit drijvende zeshoekige mini-eilandjes van 2 hectare groot, ongeveer 3 en een half voetbalveld, die elk 300 mensen kunnen huisvesten. “Dit is de basismolecule van het stedelijke systeem” zegt Ingels. De combinatie van zes van deze eilanden vormt een klein dorp rond een centrale open haven. Elk eilandje binnen dit dorp heeft gebouwen met elk een toegewijde gemeenschappelijke invulling – bijvoorbeeld gezondheidszorg, onderwijs, spiritualiteit, beweging, cultuur en winkelen.

Als je vervolgens doorgaat met opschalen en zes dorpen samenvoegt, zoals een honingraat, kom je uit bij een kleine stad van 10.000 inwoners met een oppervlak van 75 hectare.

Het idee van drijvende steden is niet nieuw. De Azteekse stad Tenochtitlan is de eerste drijvende stad in mensenheugenis. In Nederland, van oudsher een waterland, zijn er ook tal van drijvende gebouwen te vinden. Schoonschip is bijvoorbeeld de eerste drijvende duurzame woonwijk in Amsterdam. Wat Oceanix’s plan echter onderscheidt is schaalbaarheid.

De drijvende stad is genoodzaakt om vanwege de ligging volledig zelfvoorzienend te zijn. Dit kan worden behaald, volgens Ingels, door buiten de drijvende stad kleine onbewoonde eilanden te bouwen met speciale doeleinden, zoals bijvoorbeeld het opwekken van energie of het verbouwen van voedsel. Een voordeel hiervan is dat deze buiteneilandjes ook dienst doen als buffer tegen golven en wind.

Het ontwerp van Ingels probeert de drijvende stad zo goed mogelijk beloopbaar en fietsbaar te maken. Doordat de oppervlakte van elk dorp vrij klein is kan je gemakkelijk van de ene naar de andere plek gaan. Net zoals in Venetië is er geen autoverkeer op de eilanden. In plaats daarvan kan je wandelen, fietsen of gebruik maken van elektrische voertuigen die kunnen rijden op de kanalen van de stad.

Zie ook: The World’s First Floating City by Seasteading InstituteFreedom Ship: The Floating City by Norman Nixon – Lilypads: The Floating City Ecopolis – The Blue Future: Floating Mega Energy Islands by MARIN – Recycled Island by WHIM Architecture: Cleaning our Oceans and Creating a Floating City – Video: Unbelievable Floating Architectural Structures of The Future – Green Float An Environmental City Island Floating on the Equatorial Pacific – The Floating Beach by Dutch Docklands – Lilypad City: The Floating City Ecopolis by Vincent Callenbaut – The Floating Aerohotel of The Future by Alexander Asadov: A 200 Meter Wide Floating Island – The Blue Future: Floating Mega Islands by MARIN – TED Talks: Floating Oasis, Floating Cities Safely Moving Cities To The Sea by Øyvind Hellan – TED Talks: Floating Oasis, Floating Cities Safely Moving Cities To The Sea by Øyvind Hellan

Bartels Design Contest 2010: Een Drijvend Olympisch Dorp met Olympisch Stadion – Steden Van De Toekomst: Indammen Of Meedeinen? –De Duurzame Drijvende Stad in de Stadshavens van Rotterdam – Trilobis 65 Floating Home met Onderwater Kamer – Floating Farm Rotterdam: De Drijvende Boerderij in de Rotterdamse Merwe4haven – Drijvende Trappen aan de Leuvehaven in Rotterdam Tegen de Kade van Plein 1940 – Drijvend Groen: Drijvende Eilanden Vergroenen en Verbeteren het Rotterdamse Water – Het Energieneutrale Drijvend Paviljoen in de Rotterdamse Rijnhaven – De Duurzame Drijvende Stad in de Stadshavens van Rotterdam – De Boei-Bomen in het Dobberend Bos in de Rotterdamse Rijnhaven by Jorge Bakker en Mothership – Aqua Dock in de Dokhaven van Rotterdam: Proeftuin voor Drijvend Bouwen in Nederland

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (701)
  • Agenda (3.387)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (910)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (534)
  • Design (243)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.460)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.734)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (330)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (149)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (124)
  • Klimaat (1.732)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (113)
  • Natuur (798)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.731)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Klimaatnieuws: ETS CO2 Prijs Voor 1 Ton CO2 In Europa Schiet Omhoog Naar Record Van 70 Euro
  • Winnaars ARC21 Awards: Depot Boijmans Van Beuningen Winnaar ARC21 Architectuur Award
  • Superuse Studios Winnaar ARC21 Oeuvre Award: ARC21 Jong Talent Award Voor Frank Loer
  • Autosalon Brussel 2022 Gaat Niet Door: Digitaal Platform AskOTO Komt Eraan by Febiac
  • De Campagne Beter Wordt Het Niet Buiten: Golf Go For Green #GoForGreen by GOLF NL En KNGF
  • Symposium Duurzaam Watergebruik Sportvelden Bij Hockeyclub Den Bosch
  • De Elektrische Mercedes-Benz VISION EQXX Met Een Actieradius Van 1000 Kilometer
  • Eerste Elektrische Waterstof Binnenvaarttanker Van Nederland by VT Group En INOVYN
  • De Vele Voordelen Van Gramitherm Grasisolatie: Circulair, Duurzaam En Biobased by BZW Holland
  • De Duurzame Elektrische 3D Geprinte Sloep Van Gerecyclede PET-Flessen by Sloepmakerrij
  • Maximumsnelheid Op Meeste Wegen In Amsterdam Gaat In 2023 Naar 30 Kilometer Per Uur
  • Woningcorporaties Gaan Woningen Met Label E, F en G Met Voorrang Verduurzamen
  • Week Van De Aardwarmte 2021: De Kansen Die Aardwarmte Biedt In De Energietransitie by EBN
  • De Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20: U Kunt Zich Aanmelden
  • De Gelderse Circulaire Innovatie Top 20: U Kunt Zich Nu Aanmelden by CIRCLES
  • IKEA Stopt In 2028 Met Gebruik Plastic In Consumentenverpakkingen
  • Zon Op Dak In Gemeente Utrecht: Overzicht Zonnepanelen Per Utrechtse Wijk
  • VVM, Netwerk Van Milieuprofessionals Fuseert In 2022 Met Werkgemeenschap Voor Landschapsonderzoek (WLO)
  • Opladen Elektrische Auto In Slechts Vijf Minuten: Revolutionaire Oplaadkabel by Purdue University
  • Virtual Gateway To The Netherlands: 360 Video Clean Hydrogen Solutions by NLinBusiness
  • Links

    Milieunet op..