Nieuwe Energieneutrale Terminal met Zonnepanelen op Schiphol Airport by KAAN Architecten
Geschreven op 24-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-KlussenUpdate 20 april 2020: Luchthaven Schiphol stelt de gunning voor de bouw van een nieuw terminalgebouw uit, maakt exploitant Schiphol Group bekend.
Volgens de oorspronkelijke plannen zou Schiphol in juni beslissen welke aannemer aan de slag mag met de bouw van een nieuwe terminal, die de bestaande terminal moet ontlasten. Schiphol liep de laatste jaren niet alleen qua vliegbewegingen tegen het plafond aan, ook de terminal zat vol.
Nu het vliegverkeer als gevolg van de coronacrisis een ongekende terugval doormaakt, is de bouw van een nieuwe terminal op korte termijn minder noodzakelijk. Schiphol Group liet eerder al weten investeringen en projecten vanwege de uitbraak opnieuw tegen het licht te houden.
De bouw van een nieuwe pier, die al enige tijd geleden gestart is, gaat wel door. Wel worden wat andere kleine projecten opgeschoven. De nieuwe terminal had in 2024 klaar moeten zijn. Schiphol komt later met een nieuwe planning.
24 september 2017: Amsterdam Airport Schiphol heeft voor haar nieuwe terminal gekozen voor het ontwerp van KAAN Architecten. De nieuwe terminal wordt energieneutraal en opent in 2023. Het volledige dak wordt bedekt met zonnepanelen.
De nieuwe terminal biedt jaarlijks ruimte aan 14 miljoen passagiers. Het is een uitbreiding van de bestaande terminal en wordt aangebouwd aan vertrek en aankomst 1. Door het aan elkaar te bouwen, houdt Schiphol vast aan het één terminal-concept. De laatste keer dat Schiphol de terminal permanent uitbreidde, was in 1993 met de huidige vertrek- en aankomsthallen 3 en 4.
Door deze keuze heeft Schiphol besloten het ontwerp van consortium KL AIR – dat bestaat uit KAAN Architecten in samenwerking met ABT, Estudio Lamela en Ineco – te gaan realiseren.
Zie ook: Royal Schiphol Group Kiest voor 100% Duurzame Windenergie uit Nederland by Eneco – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol – Busstation Schiphol Noord Bekroond met ARC15 Innovatie Award: Zonnepanelen en LED-Verlichting – Schiphol Duurzaam: 167 Elektrische Tesla Model S Elektrische Taxi’s op Schiphol Airport – Hilton Hotel Amsterdam Airport Schiphol by Mecanoo Geopend: Energiezuinig en Duurzaam – Schiphol Duurzaam: TransPort, het Eerste LEED Platinum Kantoorgebouw van Nederland – Vrachtgebouw van Rhenus Logistics op Schiphol met Veel Daglicht en Zonnepanelen op het Dak – Schiphol Duurzaam: De Elektrische Vuilniswagen Binkie – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, Afvalscheiding – Schiphol Duurzaam: Bagagetrekker op Waterstof – Schiphol Duurzaam: Warmte Koude Systeem – Schiphol Duurzaam: Duurzame Verlichting – Schiphol Duurzaam: De Elektrische Tazzari – Schiphol Duurzaam: Schiphollucht steeds frisser – Schiphol Airport Installs Philips Circular Lighting in Lounge 2 –Duurzaam Cradle to Cradle Mortuarium met BREEAM Outstanding op Schiphol Airport
Erik van Erne zegt:
22 mei 2018 om 18:20 | Permalink
Nieuwe Duurzame Pier Schiphol Airport by cepezed
De opdracht bestaat uit de bouw van de nieuwe pier, de gatehuizen en de omringende vliegtuigopstelplaatsen.
Het architectonische en interieurontwerp zijn afgelopen jaar gemaakt door cepezed en cepezedinterieur binnen de total engineering opdracht aan ingenieursbureau AECOM.
De nieuwe pier heeft een oppervlakte van 55.000 vierkante meter, krijgt vijf gates voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie gates voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde. De gates aan de zuidzijde kunnen ook gebruikt worden om zes narrow-body vliegtuigen aan te sluiten. In een later stadium komen er nog twee wide-body gates bij aan de Zuidzijde. Deze twee behoren niet tot de opdracht.
De nieuwe pier heeft veel kenmerken van een terminal. Zo wordt de pier voorzien van securityfilters, grenscontrole en zullen er winkels en horecavoorzieningen komen. Daarnaast krijgt de pier drie verdiepingen. De drie verdiepingen zijn noodzakelijk om reizigers met verschillende grens- en beveiligingsstatus te scheiden. Daardoor is de pier voor een breed pallet aan bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen inzetbaar en kunnen zowel passagiers van of naar Schengenlanden als intercontinentale bestemmingen van deze nieuwe voorziening op Schiphol gebruik maken.
De nieuwe pier wordt de duurzaamste van Schiphol. Onder meer door gebruik van biomateriaal, isolerend glas en hergebruik van plastic en marmergruis. Ook krijgt de pier 5.000m2 zonnepanelen en wordt voor bijvoorbeeld het doorspoelen van het toilet gebruik gemaakt van regenwater.