Maritiem Centrum Rotterdam In Rotterdamse Rijnhaven by Mecanoo
Geschreven op 21-12-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-KlussenMecanoo ontwerpt Maritiem Centrum Rotterdam in het water van de Rijnhaven
Midden in het water van de Rijnhaven komt het iconische Maritiem Centrum Rotterdam.
Het organische gebouw vormt een contrast met de rationele, industriële vormgeving van de haven. Het is elegant, alzijdig en nodigt uit tot ontdekken.
In het centrum komt de triple helix van de internationale maritieme wereld samen: zowel heden, verleden als toekomst.
Het wordt een plek voor maritieme ondernemers, wetenschap en cultuur. Het Maritiem Centrum wordt een publiek toegankelijke verblijfsplek op, aan en in het water, met zicht op de haven rondom.
Het Maritiem Centrum Rotterdam vormt een sleutelelement van het Rondje Rijnhaven en het steigerpad vanaf het Wilhelminaplein richting Katendrecht; het creëren van een wandeling langs de kades van de Rijnhaven en aansluiten op het geplande netwerk van paden langs en op het water. Een deel van het gebouw komt onder water te staan. Hierdoor biedt het gebouw een uitgebreid programma zonder dat het qua omvang en schaal te groot wordt voor de haven.
Bij eb wordt ook het onder water verzonken deel van het gebouw zichtbaar, waardoor het getijverschil van 1,5 tot 2 meter voelbaar is. Naast logistieke ruimtes is de onderwaterwereld ook geschikt voor tentoonstellingen, met ideale indirecte verlichting door middel van ronde dakramen die boven het water uitsteken. Een gelaagde route die onder, langs, over en door het Maritiem Centrum loopt, geeft vorm aan het ontwerp en structureert de organisatie van het gebouw. Een elegant lint slingert zich om de paviljoens en stimuleert de interactie tussen verschillende programmaonderdelen.
In de nabije toekomst ondergaat de Rijnhaven een grondige transformatie. Het water zal vaker worden gebruikt en de haven moet ruimte bieden aan verschillende activiteiten. Nieuwbouw zal de skyline rond de haven volledig veranderen, maar ook programmatisch intensiveren. Centraal in de ontwikkelingen in de haven staat het Maritiem Centrum, als spil voor activiteiten en katalysator voor dit gebied.
Het fabrieksterrein van Codrico op Katendrecht krijgt een metamorfose. De monumentale fabriek wordt gerestaureerd en in de nieuw te bouwen gebouwen en woontoren met een hoogte van 220 meter komen 1.500 woningen.
Verder zijn er plannen voor een Maritiem Centrum dat in de Rijnhaven ligt. Door het verdwijnen van de fabrieksactiviteiten komt er een aaneengesloten wandelroute langs alle kades van de Rijnhaven en wordt recreatie op het water mogelijk. Naast woningen komen er op het fabrieksterrein Codrico (ongeveer 1,8 hectare) kantoren, winkels, horeca en cultuur.
De gemeente Rotterdam en architectenbureau Powerhouse Company hebben daarvoor een stedenbouwkundig plan gemaakt. De herontwikkeling bestaat uit een woontoren, een wandblok en een gebouw op het veld naast de fabriek.
De architectuur is geïnspireerd op het industriële erfgoed. Een deel van het fabriekscomplex, namelijk het monumentale gebouw dat rijksmonument is, krijgt een woonfunctie. De markante kubus op het dak die in de avond groen is verlicht, blijft behouden.
De helft van de woningen wil de gemeente in het betaalbaar segment laten bouwen. Het betaalbaar segment is alles tot een koopprijs van 310.000 euro of maximaal 1.000 euro maandhuur. In het complex is ook ruimte voor 150 woningen in het sociale segment.
Om betaalbaar te kunnen bouwen heeft de gemeente een aanvraag voor de Woningbouwimpuls van 11 miljoen euro ingediend bij het Rijk. Met deze regeling stelt de rijksoverheid een miljard beschikbaar voor de bouw van betaalbare woningen door heel Nederland.
Voor de herontwikkeling van het Codricoterrein is verplaatsing van de fabrieksactiviteiten nodig. Na vertrek van de fabriek zal er veel minder vrachtverkeer op Katendrecht zijn. Dat is goed voor de leefbaarheid van de woonwijk. De fabriek heeft ook vaarrechten in de Rijnhaven. Waar nu nog een derde van het wateroppervlakte van de Rijnhaven gebruikt wordt door de beroepsvaart, is straks wel recreatie op het water mogelijk.
Zie ook: Het Energieneutrale Drijvend Paviljoen Rotterdam in de Rotterdamse Rijnhaven by Dura Vermeer – Floating Office Rijnhaven Rotterdam Voor Global Commission on Adaptation (GCA) – Drijvend Zonnepark Met 3.770 Zonnepanelen In Rijnhaven Rotterdam by Sunny Site Up – De Boei-Bomen in het Dobberend Bos in de Rotterdamse Rijnhaven by Jorge Bakker en Mothership – De Duurzame Drijvende Stad in de Stadshavens van Rotterdam – Drijvend Groen: Drijvende Eilanden Vergroenen en Verbeteren het Rotterdamse Water – Rotterdam gaat voor Rotterdam Climate Proof – Rotterdam Investeert 31 miljoen Euro in Duurzame Groei: Het Programma Duurzaam – Geen Woorden Maar Daden of Geen Daden Maar Woorden: Duurzame Ideeën in Rotterdam –Recycled Park by WHIM Architecture: The Documentary The Making Of Recycled park – Aqua Dock in de Dokhaven van RDM Rotterdam: Proeftuin voor Drijvend Bouwen in Nederland – Drijvende Trappen aan de Leuvehaven in Rotterdam Tegen de Kade van Plein 1940 – Drijvend Groen: Drijvende Eilanden Vergroenen en Verbeteren het Rotterdamse Water – Floating Farm Rotterdam: De Drijvende Boerderij in de Rotterdamse Merwe4haven – Programma Rivier Als Getijdenpark: Een Nieuw Getijdenpark In De Rotterdamse Maashaven