Koning Willem-Alexander Opent Nieuwe Zeesluis IJmuiden: De Grootste Zeesluis Ter Wereld

Geschreven op 13-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Koning Willem-Alexander opent woensdagmiddag 26 januari 2022 de nieuwe Zeesluis IJmuiden.

De opening van de sluis markeert de ingebruikname van de grootste zeesluis ter wereld.

De nieuwe, grotere zeesluis vervangt de Noordersluis uit 1929 en laat toe dat schepen getijdeonafhankelijk het sluizencomplex IJmuiden vlot en veilig kunnen passeren.

Zeesluis IJmuiden is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.

De bouw van de zeesluis is in juli 2016 gestart en augustus 2021 afgerond.

Daarna volgde een periode van oefenen en testen door alle partijen die met de zeesluis gaan werken zoals de bedienaars, de loodsen, de slepers en de vletterlieden. Ook is er geoefend met de hulpdiensten.

Na de opening van Zeesluis IJmuiden spreekt Koning Willem-Alexander onder meer met enkele  betrokkenen bij de bouw, bewoners en het havenbedrijfsleven.

Het project Zeesluis IJmuiden is een samenwerkingsverband van de convenantpartijen ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam samen met Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Zeesluis IJmuiden is gebouwd door aannemersconsortium OpenIJ in opdracht van Rijkswaterstaat.

Het project wordt medegefinancierd vanuit het CEF-fonds (Connecting Europe Facility) van de Europese Unie.

Vanwege de huidige coronamaatregelen is het evenement helaas zonder publiek. Om te zorgen dat u deze bijzondere mijlpaal van de ingebruikname van Zeesluis IJmuiden toch kunt meemaken, zorgen we voor een feestelijk en interessant online programma.

Op 26 januari 2022 volgt u vanaf 14:45 uur een feestelijk en interessant online programma. Zo bent u er toch een beetje bij. Veel plezier! Het programma is online te volgen.

Door de zonnepanelen op de loswal naast het gebouw is het SOC een energieneutraal gebouw.

Één Reactie

26 januari 2022 om 01:59 | Permalink