Anders Bekeken

Excellent Gebied Houthaven in Amsterdam: Zeven Groene Autoluwe Wooneilanden in het IJ

Geschreven op 25-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

SpaarndammerhoutschoolIn de Amsterdamse Spaarndammerbuurt komen zeven groene, autoluwe wooneilanden in het IJ met in totaal 2.250 woningen, 70 woonboten en 70.000 m2 utiliteitsbouw. Houthaven is voor Amsterdam een voorbeeldproject voor de ambitie om 100% klimaatneutraal te bouwen.

Het gebied wordt aangesloten op duurzame verwarming en comfortkoeling. Hiervoor is een overeenkomst getekend tussen Westpoort Warmte (joint-venture Nuon Warmte en Afval Energie Bedrijf) en stadsdeel West.

Houthaven is de eerste wijk waar de combinatie van stadswarmte en comfortkoeling op zo’n grote schaal wordt toegepast. Ook de kavels worden hierop aangesloten en de zelfbouwers zijn verplicht klimaatneutraal te bouwen. Daarnaast wordt de openbare ruimte voorzien van energie die duurzaam op locatie wordt opgewekt.

De zelfbouwkavels op Blok 0 zijn in 2012 allemaal verloot en de zes bouwgroepen zijn met de in totaal 9 bouwplannen aan de slag gegaan. In 2013 kunnen zij daadwerkelijk al starten met bouwen. Door het succes van Blok 0, heeft het projectbureau plannen om ook individuele kavels voor particulieren op de markt te brengen.

Met de bouw van de basisschool Spaarndammerhout, een ontwerp van architectenbureau Marlies Rohmer, werd in maart 2013 gestart. In 2014 is de school in gebruik genomen.

De Amsterdamse Houthaven is een gebiedsontwikkelingsproject in Amsterdam-West. Na een lange geschiedenis van industriële bedrijvigheid, ondergaat het gebied de komende tijd een ingrijpende metamorfose. Op de plek waar vrachtschepen uit de hele wereld een eeuw geleden hun boomstammen losten, ontstaat nu langzaam een aantrekkelijke eilandenwijk waar Amsterdammers kunnen wonen aan het water.

De Houthaven is gelegen in het noordelijk deel van de Spaarndammerbuurt. De Houthaven transformeert van een bedrijventerrein naar een bijzondere woonbuurt op zeven groene, autoluwe eilanden in het IJ. Dit past bij het voornemen van de gemeente om de IJ-oevers te veranderen van industriële zone naar een plek om te wonen. Zie ook: Amsterdamse Houthaven: samen werken aan een energieneutrale woonwijk

Het vaste land achter de Spaarndammerdijk wordt deels afgegraven. De eilanden die daardoor ontstaan, worden aan de noordzijde verlengd, waardoor ze het IJ insteken. De vorm van de eilanden is afgeleid van de landtongen uit de oude haven. Over een paar jaar hebben de bewoners van de Spaarndammerdijk uitzicht op een park met daarachter de eilanden in het IJ.

De Houthaven wordt een kleinschalige stedelijke buurt met smalle straatjes, veel ruimte voor groen en natuurlijk veel water. De woningen op de eilanden krijgen hooguit vier of vijf verdiepingen, wat laag is vergeleken met de rest van de IJ-oevers. Zie: Overzicht ontwikkelingen Houthaven

Dit nieuwe gedeelte van de Spaarndammerbuurt wordt een soort Amsterdam in het klein, met veel variatie in bebouwing en bevolking. Er is ruimte voor ongeveer 2.500 woningen. Daarvan is 20 procent bestemd voor sociale huur, de rest wordt marktconform verhuurd en verkocht. In het gebied komen ook veel voorzieningen als scholen, horeca, een hotel, zorginstellingen en bedrijfsruimtes. De inrichting van de eilanden is gevarieerd: elk eiland krijgt een heel eigen karakter. Soeters Van Eldonk architecten heeft de eilanden verschillende thema’s meegegeven, die variëren van ‘deftige dames’ tot ‘stoere jongens.

De Houthaven werd in 1876 gegraven voor het overslaan en opslaan van hout. Het was de eerste gegraven haven van Amsterdam. De Houthaven werd aangelegd voor het hout dat vooral uit Scandinavië kwam en verder uit Afrika, Azië en Rusland. Het was daarmee lange tijd een belangrijke handelshaven. Toen het vervoer van hout steeds meer over de weg plaatsvond, werden de insteekhavens in 1945 gedempt.

Zie ook: The Golden Gate: Het Pontsteiger Gebouw aan het IJ in Amsterdam

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    24 november 2015 om 12:04 | Permalink

    Amsterdamse Houthaven: samen werken aan een energieneutrale woonwijk

    In de Amsterdamse Spaarndammerbuurt komen zeven groene, autoluwe wooneilanden in het IJ met in totaal 2.250 woningen, 70 woonboten en 70.000 m2 utiliteitsbouw. Houthaven is voor Amsterdam een voorbeeldproject voor de ambitie om 100% ebergieneutraal te bouwen. De verkoop van de zelfbouwkavels voor collectief particulier opdrachtgeverschap op Blok 0, markeert de start van de ontwikkeling van de Houthaven.

  2. Erik van Erne zegt:

    24 november 2015 om 12:27 | Permalink

    Blok 0 Houthaven: Het Pakhuis

  3. Erik van Erne zegt:

    7 september 2017 om 15:12 | Permalink

    De Houthaven in Amsterdam Vanuit de Lucht

    Luchtvideo van de ontwikkeling van het Houthavengebied en de bouwvoortgang van het woongebouw Pontsteiger.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.155)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (810)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.293)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.385)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (736)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.361)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Flora Panels: Een Mini Ecosysteem Voor Kantoor Of In Het Ziekenhuis
  • E-Mobility by PSA: De Elektrische Peugeot Expert, Citroën Jumpy En Opel Vivaro Bestelbusjes
  • Alleen Nog Elektrische Trolley 2.0 Bussen In Arnhem Vanaf 2022
  • Grootste Zonnepark Duitsland Met 465.000 Zonnepanelen: Stroom Voor 50.000 Huishoudens
  • Cork House In Berkshire, UK: Gebouwd Met Bouwstenen Van Kruk
  • Buurman Utrecht: Werkplaats En Gebruikte Bouwmaterialen Voor Professional En Consument
  • Investering Van 4,5 Miljoen Euro In Zonne-Energie Projecten by Provincie Noord-Holland
  • Baggerschip Willem van Oranje Vaart Op 100% Bio-Stookolie Van Frituurvet by Boskalis
  • Waterinnovatiefestival 2019: The Big Water Hack 2019 En Uitreiking Waterinnovatieprijs 2019
  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • Links

    Milieunet op..