google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Nieuwe Boulevard in Scheveningen: Een Klimaatneutrale Aanpak

Geschreven op 30-3-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Boulevard ScheveningenGemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland zijn verantwoordelijk voor de renovatie en herinrichting van de boulevard van Scheveningen. Hun nadrukkelijke wens bij het aanbestedingstraject is een duurzame aanpak. Het resultaat: een klimaatneutrale aanpak voor de Boulevard.

Scheveningen is één van de populairste badplaatsen in Nederland. Maar het is deels ook een ‘zwakke schakel’ in de Nederlandse kust. Om deze zwakke plek duurzaam te versterken wordt er over 1 kilometer in de boulevard een dijk aangelegd. Ook krijgt de boulevard een nieuwe uitstraling: een golvend verloop dat de oude historische kustlijn volgt met speelse niveauverschillen. Gemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit project. Den Haag en Delfland namen bij selectie op dat als er méér dan vijf aannemers zouden voldoen aan de selectiecriteria, de vijf die het beste scoorden op duurzaamheid zouden doorgaan.

In de Selectieleidraad (PDF) stond dat de gegadigden moesten aangeven in hoeverre zij rekening houden met duurzaamheid op de volgende punten:
• Algemeen (Verantwoord ketenbeheer, Innovatiekracht duurzaamheid, Maatschappelijk jaarverslag, Visie en beleid op het gebied van duurzaamheid)
• People (Voldoen aan ILO-normen, Social return, Personeelsbeleid)
• Planet (Klimaat/energieverbruik, Materialen/grondstoffen/hergebruik, Duurzaam transport)
• Profit (Investeren en beleggen (pensioenen), Social Investment)
Na selectie is in het bestek opgenomen dat gegund zou worden op economisch meest voordelige inschrijving (EMVI), met duurzaamheid als één van de criteria. In de Aanbestedingsleidraad is als doelstelling opgenomen: ‘Duurzaamheid in de breedste zin van het woord, daar waar mogelijk, inpassen in het proces’.

De uitgenodigde partij diende bij het Plan van Aanpak aan te geven hoe hij het energieverbruik en emissies van CO2 en uitlaatgassen tijdens de uitvoering van het werk dacht te beperken. En hoe hij dacht te voorkomen dat ongewenste (afval)stoffen in het milieu terecht komen. Als de aannemer het aantal autokilometers aantoonbaar wist te beperken dan werd dat positief gewaardeerd. Dat gold ook voor eventuele klimaatcompensatie van het afgelegde aantal kilometers. 

De keuze viel uiteindelijk op de aannemer die als totaal de beste prijs-kwaliteitverhouding had. In de loop van 2010 start deze aannemer, de werkzaamheden zullen zo’n drie jaar duren. Daarna is Scheveningen toekomstproof: bestand tegen het wassende water, mét behoud van uitzicht op zee. Bovendien wordt een coördinator duurzaamheid aangesteld die zorgt voor duurzame toepassingen op de werkvloer (zoals carpoolen naar de werkplaats toe, motoren uit als er niet gewerkt wordt).

Het project gaat zo’n 75 miljoen euro kosten. Duurzaamheid kost niet meer: de gekozen aanpak is zelfs de goedkoopste! Bron: Agentschap NL

Tja, waarom men bij Agentschap NL dit een klimaatneutrale aanpak noemt, is mij een raadsel. De Gemeente Den Haag heeft het gewoon over Nieuwe Boulevard Scheveningen, Veilig & Mooi.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    17 januari 2011 om 12:24 | Permalink

    Animatie bewegende beelden Boulevard Scheveningen

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..