Anders Bekeken

De Nieuwe Boulevard in Scheveningen: Een Klimaatneutrale Aanpak

Geschreven op 30-3-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Boulevard ScheveningenGemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland zijn verantwoordelijk voor de renovatie en herinrichting van de boulevard van Scheveningen. Hun nadrukkelijke wens bij het aanbestedingstraject is een duurzame aanpak. Het resultaat: een klimaatneutrale aanpak voor de Boulevard.

Scheveningen is één van de populairste badplaatsen in Nederland. Maar het is deels ook een ‘zwakke schakel’ in de Nederlandse kust. Om deze zwakke plek duurzaam te versterken wordt er over 1 kilometer in de boulevard een dijk aangelegd. Ook krijgt de boulevard een nieuwe uitstraling: een golvend verloop dat de oude historische kustlijn volgt met speelse niveauverschillen. Gemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit project. Den Haag en Delfland namen bij selectie op dat als er méér dan vijf aannemers zouden voldoen aan de selectiecriteria, de vijf die het beste scoorden op duurzaamheid zouden doorgaan.

In de Selectieleidraad (PDF) stond dat de gegadigden moesten aangeven in hoeverre zij rekening houden met duurzaamheid op de volgende punten:
• Algemeen (Verantwoord ketenbeheer, Innovatiekracht duurzaamheid, Maatschappelijk jaarverslag, Visie en beleid op het gebied van duurzaamheid)
• People (Voldoen aan ILO-normen, Social return, Personeelsbeleid)
• Planet (Klimaat/energieverbruik, Materialen/grondstoffen/hergebruik, Duurzaam transport)
• Profit (Investeren en beleggen (pensioenen), Social Investment)
Na selectie is in het bestek opgenomen dat gegund zou worden op economisch meest voordelige inschrijving (EMVI), met duurzaamheid als één van de criteria. In de Aanbestedingsleidraad is als doelstelling opgenomen: ‘Duurzaamheid in de breedste zin van het woord, daar waar mogelijk, inpassen in het proces’.

De uitgenodigde partij diende bij het Plan van Aanpak aan te geven hoe hij het energieverbruik en emissies van CO2 en uitlaatgassen tijdens de uitvoering van het werk dacht te beperken. En hoe hij dacht te voorkomen dat ongewenste (afval)stoffen in het milieu terecht komen. Als de aannemer het aantal autokilometers aantoonbaar wist te beperken dan werd dat positief gewaardeerd. Dat gold ook voor eventuele klimaatcompensatie van het afgelegde aantal kilometers. 

De keuze viel uiteindelijk op de aannemer die als totaal de beste prijs-kwaliteitverhouding had. In de loop van 2010 start deze aannemer, de werkzaamheden zullen zo’n drie jaar duren. Daarna is Scheveningen toekomstproof: bestand tegen het wassende water, mét behoud van uitzicht op zee. Bovendien wordt een coördinator duurzaamheid aangesteld die zorgt voor duurzame toepassingen op de werkvloer (zoals carpoolen naar de werkplaats toe, motoren uit als er niet gewerkt wordt).

Het project gaat zo’n 75 miljoen euro kosten. Duurzaamheid kost niet meer: de gekozen aanpak is zelfs de goedkoopste! Bron: Agentschap NL

Tja, waarom men bij Agentschap NL dit een klimaatneutrale aanpak noemt, is mij een raadsel. De Gemeente Den Haag heeft het gewoon over Nieuwe Boulevard Scheveningen, Veilig & Mooi.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    17 januari 2011 om 12:24 | Permalink

    Animatie bewegende beelden Boulevard Scheveningen

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.209)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (829)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (235)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.327)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.462)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.679)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (25)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.452)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Zonnedak DHL Pand Flight Forum Eindhoven Met 8.454 Zonnepanelen by Solisplan
  • Grolsch Vervangt Plastic Six-Pack Verpakking Door Duurzaam Kartonnen TopClip Verpakking
  • Vijf Elektrische Noordzeekanaal Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects
  • Cosun Zonnepark Puttershoek Van De Suiker Unie Met 65.000 Zonnepanelen by KiesZon
  • Elektriciteitsproductie Nederland Naar Recordhoogte In 2019 by CBS
  • CO2-Uitstoot Vierde Kwartaal 2019 Hoger Dan In Vierde Kwartaal 2018 by CBS
  • Toyota Heavy-Duty Fuel Cell Truck: Waterstof Truck Met 600 Kilometer Bereik by Toyota En Hino
  • Duinwijck Gasvrij Op Vlieland: 38 Woningen Aardgasvrij Maken by Urgenda En Nuon
  • Regioplan Windenergie: Windenergie in Flevoland by Provincie Flevoland
  • Is Het Nou Groene Stroom Of Niet?: Echt Groene stroom Uit Nederland by Greenchoice
  • Zonnepark Vloeivelden Hollandia Met 300.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • Lentebier Festival Utrecht Op Utrechts Ledig Erf: Kleiner, Duurzamer, Intiemer
  • G-Star RAW Launches Cradle to Cradle Gold Certified Icons Range
  • Beluga Denim: C&A Launches World’s First Platinum Certified Cradle to Cradle Denim Fabric
  • Benutting Multimodale Achterlandknooppunten: Vraag En Aanbod Van Containeroverslag
  • 100% Circulair In Noord-Nederland by Provincies Drenthe, Groningen En Friesland
  • Links

    Milieunet op..