Anders Bekeken

De Nieuwe Boulevard in Scheveningen: Een Klimaatneutrale Aanpak

Geschreven op 30-3-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Boulevard ScheveningenGemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland zijn verantwoordelijk voor de renovatie en herinrichting van de boulevard van Scheveningen. Hun nadrukkelijke wens bij het aanbestedingstraject is een duurzame aanpak. Het resultaat: een klimaatneutrale aanpak voor de Boulevard.

Scheveningen is één van de populairste badplaatsen in Nederland. Maar het is deels ook een ‘zwakke schakel’ in de Nederlandse kust. Om deze zwakke plek duurzaam te versterken wordt er over 1 kilometer in de boulevard een dijk aangelegd. Ook krijgt de boulevard een nieuwe uitstraling: een golvend verloop dat de oude historische kustlijn volgt met speelse niveauverschillen. Gemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit project. Den Haag en Delfland namen bij selectie op dat als er méér dan vijf aannemers zouden voldoen aan de selectiecriteria, de vijf die het beste scoorden op duurzaamheid zouden doorgaan.

In de Selectieleidraad (PDF) stond dat de gegadigden moesten aangeven in hoeverre zij rekening houden met duurzaamheid op de volgende punten:
• Algemeen (Verantwoord ketenbeheer, Innovatiekracht duurzaamheid, Maatschappelijk jaarverslag, Visie en beleid op het gebied van duurzaamheid)
• People (Voldoen aan ILO-normen, Social return, Personeelsbeleid)
• Planet (Klimaat/energieverbruik, Materialen/grondstoffen/hergebruik, Duurzaam transport)
• Profit (Investeren en beleggen (pensioenen), Social Investment)
Na selectie is in het bestek opgenomen dat gegund zou worden op economisch meest voordelige inschrijving (EMVI), met duurzaamheid als één van de criteria. In de Aanbestedingsleidraad is als doelstelling opgenomen: ‘Duurzaamheid in de breedste zin van het woord, daar waar mogelijk, inpassen in het proces’.

De uitgenodigde partij diende bij het Plan van Aanpak aan te geven hoe hij het energieverbruik en emissies van CO2 en uitlaatgassen tijdens de uitvoering van het werk dacht te beperken. En hoe hij dacht te voorkomen dat ongewenste (afval)stoffen in het milieu terecht komen. Als de aannemer het aantal autokilometers aantoonbaar wist te beperken dan werd dat positief gewaardeerd. Dat gold ook voor eventuele klimaatcompensatie van het afgelegde aantal kilometers. 

De keuze viel uiteindelijk op de aannemer die als totaal de beste prijs-kwaliteitverhouding had. In de loop van 2010 start deze aannemer, de werkzaamheden zullen zo’n drie jaar duren. Daarna is Scheveningen toekomstproof: bestand tegen het wassende water, mét behoud van uitzicht op zee. Bovendien wordt een coördinator duurzaamheid aangesteld die zorgt voor duurzame toepassingen op de werkvloer (zoals carpoolen naar de werkplaats toe, motoren uit als er niet gewerkt wordt).

Het project gaat zo’n 75 miljoen euro kosten. Duurzaamheid kost niet meer: de gekozen aanpak is zelfs de goedkoopste! Bron: Agentschap NL

Tja, waarom men bij Agentschap NL dit een klimaatneutrale aanpak noemt, is mij een raadsel. De Gemeente Den Haag heeft het gewoon over Nieuwe Boulevard Scheveningen, Veilig & Mooi.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    17 januari 2011 om 12:24 | Permalink

    Animatie bewegende beelden Boulevard Scheveningen

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.144)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.289)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.356)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.655)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.335)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Twentebad In Hengelo Krijgt 922 Zonnepanelen Op Het Dak: Op Weg Naar Aardgasvrij In 2020
  • Landelijk Klimaatstaking Op Scholen In Nederland: We’ve Got It From Here by Eco-Schools
  • Vijf Duurzame Steden In Europa: Zurich, London, Wien, Stockholm, München by Natuur&Milieu
  • Entree Awards 2019: Vijftig Genomineerde Horecabedrijven Zijn Bekend
  • Voorlichtingscampagne EnergieRealisten: Consumenten Informeren Over Energietransitie by Enexis
  • De Elektrische MG ZS-EV Comfort And Luxury SUV by MG
  • The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World
  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • Links

    Milieunet op..