Busstop Leidsche Rijn Winnaar Rietveldprijs 2020
Geschreven op 5-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-KlussenUpdate 15 november 2020: Het fijnzinnige, maar krachtige ontwerp van architect Annebregje Snijders voor het busstation in Leidsche Rijn is op 15 november uitgeroepen tot winnaar van de Rietveldprijs 2020.
Tijdens een livestream kreeg Snijders de prijs virtueel overhandigd uit handen van juryvoorzitter Marlies Rohmer.
24 oktober 2020: De jury van de Rietveldprijs 2020 heeft bekendgemaakt welke acht Utrechtse projecten zijn genomineerd. Er kan gestemd worden op de publieksprijs en er is een juryprijs.
Bovenop de tunnelbak van de A2 bij Leidsche Rijn Centrum moest een busstation komen. Ondanks de beperking van de maximale belasting is er toch een overkapping ontworpen die past in de stedelijke context.
Op de kop van het Berlijnplein dient het busstation als afsluiting van de grote open ruimte. De overkapping staat aan de diagonale as van de Parijsboulevard. In de constructie van staal en doek komen schoonheid en techniek samen.
Aan tien kolommen van 15 meter hoog hangt een samengesteld driehoekig stalen frame, waartussen het doek is gespannen. Het effect doet denken aan een kathedraal. De kabels, stangen, goten en lijsten verrijken het beeld en fungeren zo als ornamenten.
5 juli 23018: Het busstation Leidsche Rijn Centrum is af! Het opvallende station is al direct door zijn bijzondere vorm en staalconstructie genomineerd voor de Duurzaamheidsprijs van de Nationale Staalprijs 2018.
De overkapping van het busstation is gerealiseerd op het tunneldek van de A2. Een van de randvoorwaarden daarbij is dat er niet mag worden geboord in het tunneldek. De tweede beperking betreft de totale neerwaartse belasting van de constructie. Alle opwaartse windbelasting moet worden gecompenseerd door de staalconstructie en de betonpoeren.
Aan weerszijden van de A2 tunnel bij Utrecht ontvouwt zich over de kap het centrum van Leidsche Rijn. Voor bovenop de A2-tunnelbak ontstond de vraag naar een busstop. Met een minimaal programma van eisen en de handicap van de maximale gewichtseis, is een overkapping ontworpen die zich in maat en schaal verbindt aan het stedelijk weefsel en een belangrijke schakel is in de stedelijke context: op de kop van het Berlijnplein, grenzend aan spoor en tunnelmond maakt de overkapping een front en beëindigt zo de grote open ruimte. In de andere richting maakt het zich vast aan de diagonaal uit het stedenbouwkundig frame.
Het concept bestaat uit een evenwichtsspel met staal en doek, waarin schoonheid en techniek samengaan: aan tien kolommen van 15 m hoog hangt een samengesteld driehoekig stalen frame van 55×70 m waartussen naar onder en naar boven membranen worden op- en afgespannen. Hierdoor ontstaat een kathedralisch effect. De kabels en stangen, goten en klemlijsten, hemelwaterafvoer, kleur; samen verrijken en versieren ze dit beeld en maken zo de ornamenten.
Er is materiaal bespaard door het slim ontwerpen en modelleren van staal- en membraanconstructie (reduce). Detaillering en conservering voor lange termijn (maintain). Demontabel/verplaatsbaar: alle verbindingen zijn ‘koud’ (re-use) met verholen en esthetische boutverbindingen. Verplaatsbaar, of op onderdelen herbruikbaar (remanufacturing) (maintain, re-use, remanufacture en ten slotte recycle).
De overkapping is met grote zorgvuldigheid ontworpen en kan verschillende gebruiken dienen, zoals een busstation, maar ook markthal, of culturele manifestatie (als dak van podium of paviljoen).
Zie ook: Dafne Schippersbrug Genomineerd voor Duurzaamheidsprijs by Nationale Staalprijs 2018 -Bollendak Stationsplein Utrecht Genomineerd voor Duurzaamheidsprijs by Nationale Staalprijs 2018
Erik van Erne zegt:
3 november 2019 om 13:19 | Permalink
Utrecht bouwt aan busstation Leidsche Rijn Centrum