Wendy van Dijk in I’m Green.2 !
Geschreven op 25-6-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Klimaat, NatuurDe eerste groene glossy ter wereld is gelanceerd. Groen leven is de huidige norm én de nieuwe levenstijl. Daar hoort een blad bij: Green.2, inspiration for our future. Uiteraard van milieuvriendelijk papier.
In de eerste editie maakt Green.2 de spraakmakende onderzoeksresultaten van het Ruigrok | NetPanel over ‘Hoe groen is de Nederlandse consument?’ bekend, ‘ligt Wendy van Dijk langs de groene meetlat’, gaan ruimtevaarder Wubbo Ockels en Floortje Dessing in conclaaf over ‘de aarde die wel lek lijkt’ en geeft Arnold Schwarzenegger als gouverneur van Californië het groene voorbeeld.
Ook in Green.2 een fenomenaal eco-resort in Nieuw-Zeeland, een verslag over design hotel Riad Trois Cours in Marrakech en een blik op De Laatste Wildernis, Antarctica. Fotograaf Hans Mooijer schoot een milieubewuste modeserie op een bijzondere locatie in het idyllische Bergen. Verder: Glas dat verdwijnt op ‘de grote hoop’: mythe of de waarheid? Een spectaculaire coverstory over de reïncarnatie van een wijnfles.
Ook laat Green.2 de doorsnede van een windmolen zien, informeert het over de mooiste eco beautyproducten en neemt een kijkje in de glazen doos op pootjes: green building het Amsterdamse Kraanspoor. Bron: Green.2
Isabel zegt:
30 juni 2008 om 13:08 | Permalink
Lieve Wendy.:D
Echt een prachtige foto die hier boven staat!(L)
Ik ben een grote fan van jou, maar ik heb je nog nooit gezien, ik heb echt dat ik je een keer zie. :D
Kus Isabel.(K)
Loveyou.(L)
Gerard Vos zegt:
30 juni 2008 om 17:55 | Permalink
Verwachtingsvol vroeg ik de bladenboer naar Green 2. Hij keek eens naar zijn rekken die volgestouwd lagen met honderden bladen en zei met een zucht: “Die hebben we niet”. Groen twee, probeerde ik nog. Nee, hij had er nog nooit van gehoord. Die abri-reclames waren blijkbaar geheel langs hem heen gegaan.
Dan maar naar de niet-zo-groene-kruidenier die de Nederlandse gemeenschap 24 miljoen plastic Chinese Welpies heeft gegeven. Daar lag de éérste Groene Glossie van Nederland - vergeet voor het gemak Goodies even - te prijken in de schappen en voor een prikkie bovendien. Een echte glossie voor 2 euro! Daar hebben ze goed over nagedacht bij Green 2.
Op de omslag staat Wendy van Dijk, de ideale schoondochter… of is dat Yolanthe nu? En het motto van Green 2 is dat ze een ‘inspiration for our future’ willen zijn. De lat ligt gelukkig hoog. Langs deze groene meetlat leggen ze ook maandelijks een BN’er. En deze maand… U raadt het al: Wendy. Jammer alleen dat ze helemaal niet groen is. Lachend vertelt ze dat ze niet aan spaarlampen doet en dat ze de thermostaat ’s nachts op 18 en overdag op 21,5 graden zet. “Da’s toch niet heel hoog of wel?” aldus de beroemde omslagdame in deze eerste Green 2.
Verder is er genoeg te zeggen voor de groene glossy. Een dubbelinterview met Floortje Dessing en Wubbo Ockels. Wubbo: “”Het moment waarop ik de kleine aarde zag, was een schok.” Gelukkig heeft Wubbo het niet over De Kleine Aarde in Boxtel – die net een make over heeft gekregen van Herman den Blijker - maar over onze eigen planeet. Wubbo vertrouwt de lezers toe: “Ja, ik ben groen! Maar ik ben ook stout hoor.” Natuurlijk Wubbo!
Ook een column van Bert Koenders, onze minister voor ontwikkelingssamenwerking, die met een rood aangelopen hoofd een boom probeert te planten. Da’s helaas niet echt glossy zo’n minister. Wel glossy – daar is ze weer! – Anne Marie Rakhorst die altijd en overal weer opduikt met de blijde boodschap en velen weet te inspireren. Dit keer met een vaste(?) column en ook present entepreneur Henk Keilman die de lezer in een column vertelt over de maakbaarheid van een groene wereld.
Genoeg te lezen in Green2. Derk Sauer over yoga - probeerde hij ooit niet heel knullig op zijn hoofd te staan in DWDD? - en een prachtige reportage uit Marrakech waar de redactie ongetwijfeld rekening heeft gehouden met het compenseren van de Co2 voor het retourtje Marrokko. En anders compenseert zich dat vast wel weer, want Green 2 is op gerecycled papier gedrukt. Ik kan bijna niet wachten op nummer 2. Dit keer Yolanthe op de omslag?
Gerard Vos
Duurzaam Gebouwd
Groenhuis zegt:
13 september 2008 om 10:28 | Permalink
Tijdens een vakantie heeft een mens altijd wat meer tijd om boekjes, tijdschriften en dikke turven te lezen. Wel, in de krantenwinkel staat er een nieuw magazine dat luistert naar de naam Green.2
Dus €2 uitgegeven om aan het strand eens iets ecologisch bij te leren, want dat is toch hetgeen het magazine laat uitschijnen; met als titel “Time to Change, van Ego naar Eco”.
Maar wat een ontgoocheling. Blijkbaar is het magazine een verzamelmap geworden van reclame voor dure merken die zich een groen imago willen aanmeten (weeral greenwashing).
Enkel vanaf pagina 14 komt er een introductietekst, al het voorgaande is reclame! Nadien gaat het weeral over in reclame tot aan pagina 25. U leest het goed, al het voorgaande is gebakken lucht! Vervolgens moet een interviewtje met Wubbo Ockels ons beter doen voelen, maar verder dan een oppervlakkig interview komt het niet. Op pagina 43 komt een nationaal Green.2 onderzoek. Met een enquête als “71% vindt het terecht dat vervuilende auto’s extra belast worden” stelt men eigenlijk vragen die open deuren in stampen.
Op pagina 48 wordt Wendy van Dijk op de rooster gelegd over haar groene leven. En hoe groen is ze? Euh, spaarlampen passen niet in haar designspotjes en de auto wil ze echt niet laten. Wauw, dank u voor uw groene bijdrage! Dat was me echt leerrijk.
Op pagina 104 worden 3 groene kanjers aan u voorgesteld. We hebben het hier over 3 groene wagens. Zo is de Cadillac BLS Wagon 1.9D met zijn 254gr per km een echte groene kanjer! Wat is er groen? De rook uit de uitlaatpijp of het kleur van de lak? Misschien lachen we groen als we hem moeten betalen of als we aan de pomp staan. Enfin, energielabel C, heel belangrijk. Wat een kanjer!
Werkstuk maker zegt:
26 november 2009 om 16:11 | Permalink
Hoi wendy!!
Een hele mooie foto!!!
Maar ik heb een vraagje!?
Kan ik een interview met u hebben??
Voor ons werkstuk.
Xxxx N.