VARA Nieuwslicht trekt verkeerde conclusie: aardgasauto’s wel goed voor milieu
Geschreven op 19-1-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat, Lucht, Vervoer en OVUpdate: Het Vara-programma Nieuwslicht heeft z’n eigen onderzoek niet goed genoeg gelezen, concludeert ‘EnergieTransitie - Creatieve Energie’. Aardgasauto’s zijn wél goed voor het milieu.
EnergieTransitie is een samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties dat wil bevorderen dat Nederland in 2050 een volledig duurzame energievoorziening heeft. EnergieTransitie heeft een aantal experimenten met aardgas als autobrandstof gestimuleerd.
Over het onderzoek van de Vara (uitgevoerd door TNO) komt het met een eigen persbericht dat andere conclusies trekt:
‘Rijden in een aardgasauto is goed voor het milieu. De aardgasauto heeft ten opzichte van benzine en de nieuwste dieselauto’s de minste uitstoot van schadelijke stoffen. Dat blijkt uit praktijkonderzoek van TNO en het Vara-programma Nieuwslicht, dat gisteren (14 januari) werd gepubliceerd.
TNO vergeleek drie nieuwe Citroën C3’s: één die rijdt op aardgas, één op diesel en één op benzine. TNO testte de hoeveelheid van verschillende stoffen in de uitlaatgassen. Daaronder ook de drie die de meeste invloed hebben op milieu en de volksgezondheid. Het gaat daarbij om Stikstofoxide verbindingen (NOx), fijnstof en CO2. Voor het onderzoek werden in het laboratorium bij TNO twee simulatierondes gehouden. Eén volgens de Europese toelatingseisen voor nieuwe auto’s en één die volgens TNO “een goede weergave geeft van het autogebruik in de praktijk”. Uit het praktijkonderzoek blijkt dat de aardgasauto voor twee van de belangrijkste schadelijke stoffen het beste scoort. De fijnstofuitstoot bij de benzineauto en de aardgasauto zijn niet gemeten.
Het Vara programma Nieuwslicht kwam tot de conclusie dat het verschil in CO2 tussen diesel en aardgas niet erg groot was. Wel gaven ze aan dat op het gebied van NOx de aardgasauto schoner is. Het televisieprogramma ging daarbij uit van de gegevens voor de Europese toelatingstest in plaats van de “praktijk” test die een weergave geeft van de uitstoot bij normaal rijgedrag.’
Met dit persbericht bestrijdt EnergieTransitie de Vara-conclusie (‘Rijden op aardgas niet beter voor het milieu dan moderne diesel’). De Vara vroeg zich af of al het geld voor experimenten met aardgas als autobrandastof wel verantwoord is. Bron: Energie. Bron: Land van Energie
16-01-2009: Vara Nieuwslicht heeft de tientallen miljoenen euro’s subsidie die de overheid inzet om het omschakelen naar rijden op aardgas te stimuleren. 2009 moet zelfs het jaar worden van aardgas als autobrandstof. Heeft dat wel zin?
Aardgas zou schoner zijn dan benzine en diesel. Uit onderzoek van TNO in samenwerking met Nieuwslicht blijkt dat aardgas op het gebied van CO2 zelfs viezer is dan diesel en dat de milieuwinst op het gebied van smogvorming op z’n best tijdelijk soelaas biedt.
Vanaf 2014 moeten alle auto’s aan strengere normen voldoen op het gebied van smogvormende stoffen, waardoor aardgas z’n voorsprong verliest. Ondertussen zijn er enorme investeringen nodig om aardgas als transportbrandstof beschikbaar te maken. Investeringen die voor een groot deel door de overheid gedragen worden omdat traditionele brandstofleveranciers zoals Shell aardgas als transportbrandstof niet zien zitten. Dat roept de vraag op: is al dat geld voor aardgas als autobrandstof gerechtvaardigd? Bron: VARA
Zie ook: Kiezen voor elektrisch rijden is ook goed voor luchtkwaliteit en gezondheid - Minister Jacqueline Cramer en het Landelijk Platform Elektrische Mobiliteit - Den Haag kiest voor auto’s op Aardgas !