Anders Bekeken

Umweltplakette Duitsland Verplicht in Umweltzonen

Geschreven op 6-2-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Gezondheid, Klimaat, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

umweltzone.jpgAl eerder schreef ik over de invoering van een Milieu-vignet voor een aantal Duitse steden.

Sinds 1 januari 2008 is daar een fors aantal steden bijgekomen en er volgen in rap tempo nog veel meer steden. Inmiddels leven we bijna in het jaar 2020 en zijn er in Duitsland meer dan 80 steden met een milieuzone.

Milieusticker verplicht in de meeste steden. Wilt u met uw auto, caravan, camper, bedrijfswagen, vrachtwagen of bus een Duitse stad bezoeken? Of bent u op doorreis door Duitsland en kunt u niet uitsluiten dat u onderweg de snelweg zal verlaten? Dan is de kans groot dat u een umweltplakkette nodig hebt, immers in de meeste Duitse steden gelden inmiddels zogeheten umweltzones. De sticker is een eenmalige investering en is geldig in alle milieuzones.

Umweltzones alleen betreden met groene sticker. De umweltzones mogen alleen betreden worden met een groene sticker. De gele – en rode sticker geven voornamelijk aan dat je de zone niet in mag. Er zijn maar enkele zones waar u met een gele sticker in mag. Met de rode sticker heeft u dezelfde rechten als zonder sticker, u mag dan namelijk geen enkele milieuzone in.

Umweltplakkette online bestellen of onderweg kopen? U kunt de Umweltplakette on-line bestellen, dat is de goedkoopste en zeker in Nederland de snelste manier om een sticker te bemachtigen. Vul simpelweg uw kenteken en woonadres in, betaal 12,50 euro en ontvang de sticker in 96% van de gevallen de volgende dag al. Controleer wel even wat de levertijd is als u websites vergelijkt, want niet alle aanbieders kunnen levering op de eerstvolgende dag waarmaken. De Umweltplakkette is ook te koop bij Milieusticker Duitsland.

U kunt de plakkette ook onderweg kopen, let er wel op dat dit niet zo eenvoudig is als bij tolvignetten. De milieustickers zijn niet verkrijgbaar bij tankstations. U moet naar een keuringsstation waar een keurmeester zal bepalen welke kleur sticker uw voertuig krijgt. Dit zal de keurmeester doen aan de hand van het kentekenbewijs, zorg er dus voor dat u de kentekenpapieren altijd bij u heeft. Een ander punt van aandacht is dat deze keuringsstations vaak alleen overdag open zijn tijdens kantooruren en soms ook op zaterdag. Tijdens feestdagen is het verkrijgen van een umweltplakkette een hele uitdaging onderweg.

Qua prijs is het in Duitsland onderweg afwachten wat u treft. Er is geen standaardprijs voor de sticker langs de weg. U kunt een sticker krijgen vanaf 12 euro maar er zijn ook stations die er gemakkelijk 30 of 40 euro voor vragen.

Een belangrijk aandachtspunt is de bedrukking. Het kenteken van uw voertuig komt in het midden van de sticker te staan. Er zijn hier geen regels voor, dit mag met stift of gedrukt. Over het algemeen blijkt echter dat de leesbaarheid van de handgeschreven sticker na verloop van tijd minder wordt, daar waar de machinale stickers jarenlang goed blijven.

Conclusie? Bestel uw Duitse umweltsticker bij voorkeur online omdat dat u onderweg veel tijd scheelt en tevens voordeliger is.

Wat kost een milieusticker voor Duitsland? Toen men in Duitsland de umweltplakkette introduceerde had men een duidelijk prijsperspectief. Opvallend daarbij is dat het jaren heeft geduurd eerdat prijs op het niveau is dat men voor ogen had. Tenminste, wanneer u de plakkette online koopt. Langs de weg kunnen de prijzen zoals eerder gezegd nog flink afwijken.

Milieuzones in Duitsland. Deze lijst met steden met een milieuzone is geactualiseerd tot 2020. Let altijd goed op of u een Umwelt Zone bord tegenkomt als u de stad in gaat. Heeft u een sticker dan hoeft u zich uiteraard geen zorgen te maken. Tenzij u een diesel heeft, dan moet u alleen nog opletten voor de dieselverbod borden.

  • Aachen
  • Augsburg
  • Balingen
  • Berlin
  • Bochum
  • Bonn
  • Bottrop
  • Bremen
  • Castrop
  • Darmstadt
  • Dinslaken
  • Dortmund
  • Duisburg
  • Düsseldorf
  • Erfurt
  • Eschweiler
  • Essen
  • Frankfurt
  • Freiburg
  • Gelsenkirchen
  • Gladbeck
  • Hagen
  • Halle (Saale)
  • Hamburg (blau)
  • Hannover
  • Heidelberg
  • Heidenheim
  • Heilbronn
  • Herne
  • Herrenberg
  • Herten
  • Ilsfeld
  • Karlsruhe
  • Keulen
  • Krefeld
  • Langenfeld
  • Leipzig
  • Leonberg / Hemmingen
  • Limburg
  • Ludwigsburg und Umgebung
  • Magdennburg
  • Mainz
  • Mannheim
  • Marburg
  • Mönchengladbach
  • Mühlacker
  • Mülheim
  • München
  • Münster
  • Neu-Ulm
  • Neuss
  • Oberhausen
  • Offenbach
  • Osnabrück
  • Overath
  • Pfinztal
  • Pforzheim
  • Recklinghausen
  • Regensburg
  • Remscheid
  • Reutlingen
  • Ruhrgebiet
  • Schramberg
  • Schwäbisch Gmünd
  • Siegen
  • Stuttgart
  • Tübingen
  • Ulm
  • Urbach
  • Wendlingen
  • Wiesbaden
  • Wuppertal

6 Reacties

  1. Olaf van Willigen zegt:

    16 februari 2008 om 14:48 | Permalink

    Het is natuurlijk geldklopperij maar een prent is ook wat!! Ik heb de sticker dus maar besteld en heb de sticker al na drie dagen in huis. Kosten : 17,85 (Machinaal geprint)

  2. Jan Vugts zegt:

    9 september 2009 om 14:23 | Permalink

    Bij de ANWB kost de stikker 12.50.

  3. Lucy Sadler zegt:

    25 november 2010 om 17:36 | Permalink

    Information about all LEZs (Low Emission Zones) in Europe

    Low Emission Zones (LEZs) are areas or roads where the most polluting vehicles are restricted from entering. This means that vehicles are banned, or in some cases charged, if they enter the LEZ when their emissions are over a set level.
    They are also know as Environment Zones, Umweltzonen, Milieuzones, Lavutslippssone, Miljozone, Miljözon.

    They are often the most effective measure that cities can take to reduce air pollution problems in their area. The emissions that are aimed to be reduced by LEZs are mainly fine particles, nitrogen dioxide and indirectly ozone.

    Vehicle emissions are classified by the so-called “Euro Standards” for the vehicles that they affect. In many cases another factor is whether or not the vehicle has a particulate filter or catalytic converter. Before you travel into a LEZ, you need to find out the emissions standard of your vehicle.

    All LEZs affect heavy duty goods vehicles (usually over 3.5 tonnes Gross Vehicle Weight (GVW)), and most buses and coaches (usually defined as over 5 tonnes GVW). Some LEZs also affect vans, cars and motorcycles.

    Most LEZs operate 24 hours a day, 365 days a year, with some of the Italian LEZs currently the only exceptions to this rule. LEZs in Europe

  4. liliane zegt:

    24 mei 2012 om 00:17 | Permalink

    gewoon effe naar een tüv rijden in duitsland en voor 5 euro 50 cent heb je je umweltplakette

  5. Erik van Erne zegt:

    2 maart 2018 om 14:02 | Permalink

    Duitse Steden Weren Dieselauto’s

    Duitse steden mogen dieselauto’s van hun wegen weren. Dat heeft de hoogste bestuursrechter bepaald. Het is al jaren bekend dat Duitse steden kampen met gevaarlijke stikstofniveaus. Desondanks worden de rijverboden voor vervuilende voertuigen fel bestreden door zowel de landelijke overheid als de auto-industrie.

    De beslissing van de rechtbank maakt de weg vrij voor nog meer steden naast Düsseldorf en Stuttgart om dezelfde maatregel door te voeren. Er zijn namelijk nog 68 andere steden in het land waar de stikstofniveaus de Europese normen normen overschrijden.

  6. Erik van Erne zegt:

    27 mei 2018 om 14:13 | Permalink

    Hamburg becomes first German city to ban older diesel cars

    Hamburg is to become the first German city to ban some diesel cars to improve air quality, setting a template for other urban centres in the country. The ban will affect about 214,000 cars, more than two-thirds of the diesel vehicles registered in Germany’s second-largest city.

    Authorities in the northern port city said on Wednesday some older vehicles would be barred from two of its main arteries from 31 May.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.330)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.465)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review
  • Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur
  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Links

    Milieunet op..