Anders Bekeken

Tien Klappers voor het Klimaat by Milieudefensie

Geschreven op 16-3-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam, Energie en Besparing, Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Klappers voor het Klimaat

Het Kabinet is demissionair en de Tweede Kamerverkiezingen 2010 naderen met rasse schreden.

Hoog tijd voor tal van organisaties om van de gelegenheid gebruik te maken om de eigen plannen en oplossingen voor de problemen in Nederland voor het voetlicht te brengen.

Milieudefensie komt met een echte tienklapper met een pamplet: Klappers voor het klimaat. Heb het er maar eens bijgepakt want bij Milieudefensie weet je het nooit. Tuurlijk wil iedereen een beter milieu, tuurlijk wil iedereen graag dat het milieu wordt verdedigd, maar de manier waarop, daar gaat het om.

Tegenwoordig lijkt Milieudefensie wel een politieke partij die links en rechts wat punten oppikt. Sinds Climategate is Climate Change toch ietwat beladen. Wat mij betreft kunnen we beter ophouden om accenten te leggen op de opwarming van de aarde, de co2-uitstoot of de stijging van de zeespiegel. Ik zou zeggen: Inzetten op een duurzame samenleving. Gewoon omdat dat slimmer is en ons geld oplevert. Nederland kan als geen ander versnellen. Is gewoon een kwestie van wil,  lees macht. Ja, macht, daar gaat het om. Zie ook: Deltawet Nieuwe Energie: Nederland 100% Duurzame Energie in 2050

Wie de macht heeft in het volgende Kabinet zet de grote lijnen uit en zoals iedereen weet, waren er net iets teveel ministers die zich op één of andere manier zijn gaan bezighouden met energie. Daar gaat het fout. Zie ook: Minister Maria van der Hoeven en de windmolens bij Urk – Minister Ronald Plasterk kritisch over windparkplan voor Urk  – Minister Jacqueline Cramer wil meer groene energie, maar er dreigt teveel windenergie? – Minister Jaqueline Cramer kiest weer voor kolencentrales 

De Tien Klimaatklappers van Milieudefensie (PDF)
1. Klimaatwet: ‘grondverf’ voor stevigbeleid.Een Klimaatwet verankert de klimaatdoelen stevig in de wet. Jaarlijks controleren regering en parlement of de klimaatinspanningen op koers liggen. Dit voorkomt dat maatregelen worden doorgeschoven. Het is overzichtelijk voor bestuurders en biedt zekerheid aan investeerders.
Ik zou zeggen: beter een duurzame energiewet, waarin het weer kerntaak wordt van overheden om te zorgen voor een duurzame energievoorziening binnen de gemeente.

2. CO2-vervuiling wordt drie keer zo duur.Volgens onderzoek van Ecofys blijft zonder ingrijpen de prijs van een ton CO2 tot 2020 op 20 euro hangen. Dat is veel te laag; consumenten en bedrijven blijven zo op oude voet door consumeren en produceren. Daarom is invoering van een variabele CO2-taks nodig, die de prijs voor het uitstoten van een ton CO2 op korte termijn verhoogt van 15 euro naar 50 euro. Daarnaast moet de vrijstelling van energiebelasting voor grootverbruikers worden afgeschaft.
Eénzijdige benadering om een CO2-taks in te stellen. Erg beperkt. Gewoon Eco-Plus en Eco-Tax systeem invoeren, waarbij er meer criteria een rol spelen. Sluit dan ook aan bij de omvangrijke programma’s duurzaam inkopen bij overheden en instellingen. Duurzame producten goedkoper maken en niet duurzame producten duurder maken.

3.Windmolens op land nú al renderend zonder subsidie. De invoering van bovengenoemde CO2-taks leidt ertoe dat windmolens op land nú al renderend zijn zonder subsidie. Binnen enkele jaren zal dat ook het geval zijn met het plaatsten van zonnepanelen bij particulieren. Dat bespaart de staat veel subsidiegeld. Daarnaast hoeven particulieren en bedrijven dan niet meer door de bureaucratische molen om subsidie aan te vragen.
Klinkt leuk, maar gaat niet werken tenzij punt 2 en 4 worden uitgevoerd en dat zie ik zo één-twee-drie niet gebeuren.

4. Einde
subsidiebureaucratie grootschalige zonnecentrales en windparken op zee. Grote zonne-installaties en windmolens op zee zijn met een CO2-prijs van 50 euro per ton nog niet rendabel. Daarvoor is dus nog een subsidieregeling nodig. Milieudefensie pleit voor het Duitse feed-in systeem. Met een heffing op grijze stroom en een uitgekiend vergoedingssysteem voor groene stroom, stelt dit burgers en bedrijven in staat onbeperkt duurzame groene stroom terug te leveren aan het net.
Een Feed-In systeem kan een enorme bijdrage leveren. Daarnaast kan een National Sustainability Fund de realisatie van duurzame energieopwekking in Nederland in een stroomversnelling brengen. Ik mis de enorme mogelijkheden van Blue Energy en ik mis ook heel erg een plan om de overheid zelf aan het werk te zetten. Alle overheidsgebouwen en grote infrastructurele werken benutten als duurzame mini-energiecentrale. Goed voor de werkgelegenheid, goed voor de economie en makkelijk te financieren.

5. Alle woningen in 2020 energielabel A of B. Om in 2020 de broeikasgasuitstoot van de bebouwde omgeving drastisch te hebben verminderd,moeten we vanaf nu beginnen met het duurzaam renoveren van de bestaande woningbouw. Vrijwillige maatregelen blijken tot nu toe niet te werken. Daarom pleit Milieudefensie voor de invoering van een verplichte energielabel B voor de bestaande bouw.
Niet realistisch, past wel mooi bij allerlei programma’s die er al lopen. Zolang het Energielabel voor Woningen geen papiertje met enige waarde is, zal een hoger Energielabel geen doel worden waar corporaties en woningeigenaren massaal op gaan inzetten. Verplicht bij verkoop zou ik zeggen. Plus, ik geef het toe, een goed idee van Milieudefensie: verlaging van de overdrachtsbelasting.

6. Verlaging overdrachtsbelasting bij isolatie. Isoleren van bestaande woningen kost vaak veel geld. Daarom moet de overheid een helpende hand bieden met een korting op de overdrachtsbelasting. Zo houden mensen bij de koop van een woning meer geld over om te investeren in renovatie.

7. Aanscherping energielabel elektrische apparaten en schrappen label D en lager. Milieudefensie pleit voor een snelle aanscherping van de normen voor de A, B en C labels. Elektrische apparaten met een label slechter dan C moeten van de markt verdwijnen. De aanscherping van de A, B en C labels dient om de paar jaar te gebeuren – in Europees verband – om koplopers te stimuleren en achterblijvers uit de markt te prijzen.
Aardig idee, maar werkt in de praktijk niet, zoals we weten. Teveel partijen, teveel commerciële belangen resulteren keer op keer in een zwak besluit. Zie: EU Gloeilamp verboden en heffing op de spaarlamp verdwijnt eindelijk – Nieuw EU Energielabel voor televisies, koelkasten, diepvriezers en wasmachines – Europees ECO-label voor milieuvriendelijke producten en de Eco-Flower Quiz In hoeverre het mogelijk is om de verkoop van label D en lager uit de Nederlandse winkels te weren, vraag ik mij af. Gewoon Eco-Plus en Eco-Tax systeem invoeren.

8. Vlees wordt 2 euro per kilo duurder. De veehouderij heeft de grenzen van wat de aarde aankan al ruimschoots overschreden. Milieudefensie wil daarom inzetten op een vermindering van de Nederlandse consumptie van vlees, om te beginnen een derde minder in 2020. Dat kan door de gemiddelde vleesprijs te verhogen met ongeveer 2 euro per kilo.
Echt een idee waar heel Nederland warm voor zal lopen. Slecht plan, onuitvoerbaar ook. Zal het grens-shoppen alleen maar bevorderen, inclusief bijbehorende auto-kilometers.

9. Geen kilometerheffing, verhoging van accijns benzine en diesel (15 tot 20 cent). De kilometerheffing is een duur en ingewikkeld systeem dat in zijn huidige gedaante bovendien onvoldoende CO2 bespaart. Accijnsverhoging op autobrandstoffen is veel goedkoper en ook nog effectiever in de beperking van de CO2-uitstoot. Daarnaast moet aanschafbelasting op nieuwe auto’s behouden blijven met een verdere differentiatie daarvan naar milieuprestaties.
Geen kilometerheffing lijkt mij een goed plan. Accijnsverhoging is natuurlijk weer een stuk minder, tenzij er iets anders zou vervallen, maar daar lees ik niets over. Bovendien heeft Nederland al de hoogste benzineprijs van Europa

10. Elektrische auto’s inpluggen op windmolens langs ‘energiesnelwegen’. Elektrische auto’s kunnen energie-efficiënter zijn dan gangbare auto’s, maar als ze rijden op kolenstroom dan raken we van de regen in de drup. Meer elektrisch vervoer betekent wat ons betreft dan ook: meer windmolens op land. Opwekking en verbruik komen samen bij ‘energiesnelwegen’, geflankeerd door windmolens, geluidswallen met zonnepanelen en oplaadpunten bij benzinestations.
 
Goed plan, maar wel graag landelijk aanpakken. Financieren vanuit het National Sustainability Fund en het komt helemaal goed.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.155)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (810)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.295)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.386)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.665)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (737)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.363)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Landbouwconcern Syngenta Investeert 1,8 Miljard Euro In Verduurzamen Landbouw
  • De Elektrische Nissan Ariya Crossover Concept Car by Nissan Intelligent Mobility
  • De Elektrische Lexus LF-30 Electrified Concept Car: Lexus Electrified Visie
  • Zonnepark Westermeerdijk: Zonnepark Bij De Windmolens Van Westermeerwind by Solarfields
  • Ruim 2,4 Miljoen Euro Van Postcodeloterij Voor Het Groene Strand: Natuur Terug Op Stranden
  • De Groene Golf: Doe Mee Aan De Groene Golf – Een Duurzame Ice Bucket Challenge
  • Digitaal Klimaatportaal: Gevolgen van Klimaatverandering En Klimaatadaptie by Provincie Utrecht
  • Flora Panels: Een Mini Ecosysteem Voor Kantoor Of In Het Ziekenhuis
  • E-Mobility by PSA: De Elektrische Peugeot Expert, Citroën Jumpy En Opel Vivaro Bestelbusjes
  • Alleen Nog Elektrische Trolley 2.0 Bussen In Arnhem Vanaf 2022
  • Grootste Zonnepark Duitsland Met 465.000 Zonnepanelen: Stroom Voor 50.000 Huishoudens
  • Cork House In Berkshire, UK: Gebouwd Met Bouwstenen Van Kruk
  • Buurman Utrecht: Werkplaats En Gebruikte Bouwmaterialen Voor Professional En Consument
  • Investering Van 4,5 Miljoen Euro In Zonne-Energie Projecten by Provincie Noord-Holland
  • Baggerschip Willem van Oranje Vaart Op 100% Bio-Stookolie Van Frituurvet by Boskalis
  • Waterinnovatiefestival 2019: The Big Water Hack 2019 En Uitreiking Waterinnovatieprijs 2019
  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • Links

    Milieunet op..